Hei,

Jeg og min samboer er interessenter på et hus, og jeg skulle trenge å rådføre meg med dere kunnskapsrike om markerte vegger er bærende?
Det er en 70-talls villa med kjeller, vegger finnes på øvre plan.

Takk på forhånd

• Plantegning av andre etasje i en 70-talls villa med markerte vegger i rødt, potensielt bærende, på en åpen etasjeplan.
Rudis Rudis skrev:
Hei,

Jeg og min samboer er interessenter på et hus, og jeg skulle trenge å rådføre meg med dere kunnskapsrike om markerede vegger er bærende?
Det er en 70-talls villa med kjeller, vegger finnes i øvre plan.

Takk på forhånd
Den der tegningen sier veldig lite om det ville jeg sagt uten mer informasjon.

Men er det et vanlig trehus med saltak i lengderetningen så bør ikke de veggene være bærende. Det ser ikke så stort ut heller (det er jo bredden man må se på først og fremst), men i enkelte hus har man en hjertevegg (i lengderetningen) hvis man for eksempel har forskjøvet takstolene av en eller annen grunn. Da kunne den lille "u-snuten" på tegningen deres kunne ha en slik funksjon.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Den der tegningen sier veldig lite om det ville jeg si uten mer informasjon.

Men er det et vanlig trehus med saltak i lengderetningen så bør ikke de veggene være bærende. Det ser ikke så stort ut heller (det er jo bredden man må kikke på først og fremst), men i enkelte hus har man en hjertevegg (i lengderetningen) om man for eksempel har vekslet av takstolene av en eller annen grunn. Da kunne den lille "u-snutten" på tegningen deres ha en slik funksjon.
Hei,

Huset ligger på 106 kvadratmeter og det er et vanlig trehus med saltak som du skriver, bredden har jeg ikke tilgang til men jeg skulle gjette på at det er rundt 6-7m bredt. Vi skal se på huset neste helg og da har jeg mulighet til å titte på loftet og se hvordan takstolene ligger.

Rudis Rudis skrev:
Hei,

Huset er på 106kvm og det er et vanlig trehus med saltak som du skriver, bredden har jeg ikke tilgang til men jeg vil gjette på at det er rundt 6-7m bredt. Vi skal se på huset neste helg og da har jeg mulighet til å se oppe på loftet og se hvordan takstolene ligger.
Sen kan man jo ta bort bærende vegger med, man får bare veksele det korrekt...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.