Hei, vi rev ned eksisterende puss over åpen peis og fjernet gamle steiner. Nå vil vi fikse denne, siden vi senere ønsker å sette inn kassett.

Men hvordan skal vi gå fram? Holder det å pusse på nytt? Er det mulig å pusse direkte mot tegl?
Kantene som er rundt mangler noen av teglsteinene, skal vi bygge en form og støpe?

Hvordan gjør man ved avslutningene, altså opp mot taket, og mot sidene?
Vi har tenkt å sette gips på veggen til venstre.

Rødmursteinspeis under oppussing, mangler puss og enkelte mursteiner rundt kantene. Naboende vegger i trepanel. Verktøy og materialer i bakgrunnen.

Jeg kan bare svare for hvordan jeg har gjort det i mitt arbeid med å få til pipemuren i huset. Så finnes det sikkert andre som ville gjort annerledes og mange som kan komme med synspunkter og peke på hvor mye feil jeg har gjort.

Pipemuren i vårt hus hadde gipsstøp, mørtel, en tretekstplate spikret fast med tapet og en type maling på den. Det var også en hjørnelist i tre som gikk halvveis opp.

Når jeg rev bort alt og banket pipemuren ren, slik som deres er, begynte jeg med grunning, hjørnene som så ut som dritt festet jeg en hjørneprofil på og bygde opp tomrommet til listen med mørtel. Muret også fast en teglstein for å få det litt jevnere på den ene siden. Deretter har jeg pusset med mørtel c. På sidene av pipemuren sitter det gips.

Hvordan du skal løse det mot taket har jeg dårlig oversikt over. Jeg forstår ikke helt hvordan det ser ut ut fra bildet.

Skal lete frem noen bilder.

Pusse er dog det vanskeligste jeg har gjort og det tok en god stund før jeg skulle forstå hvordan mørtel fungerer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.