Hei, jeg skal bygge et gjerde nå i ferien og skulle trenge tips til hvordan man skal gå fram.
Inngjerdingen vil bli ca 2000m2, selve gjerdet skal være av hønsenetting.

Hvordan får jeg ned stolpene best i bakken?
Hvor langt mellom stolpene kan jeg ha?

Min første tanke er disse spydduppene som man banker ned, men det kommer til å bli ca 80-100 stolper som skal ned og kan bare forestille meg hvor slitsomt det vil bli :)
Det er bra jord, ingen stein eller lignende.

Hønse-nett biter hunder seg igjennom uten problem, de kan også sette seg fast med klørne hvis de finner på å klatre ut (jeg har sett alle varianter :rolleyes:).
Hvor store er hundene?

Hønse­nät blir nok ganske svakt for hunder, det kanskje holder en stund men gir nok etter før eller senere. I Finland finnes det noe som kalles nettopp for hundegjerde som er laget av grovere galvanisert stål med større masker (50x100mm har jeg for meg). Det blir selvfølgelig ganske mye dyrere enn hønse­nät, har for meg at rullene koster rundt 150€/stk for 20 meter (2 meter høyt). Kjøp ferdig spissede 2,5 meter høye impregnerte stolper til gjerdet, disse finner du hos alle landbruksforhandlere.

Hønse nettet kan en mindre hund også krype gjennom da det er lett å løfte mellom stolpene hvor hardt du enn strekker nettet. Jeg laget en hundegård (eller snarere luftegård bak huset) med hønse nett enkelte deler men har vurdert å bytte det ut til et ordentlig gjerde i stedet.

Finndjävel skrev:
Hønsegjerde blir nok ganske spinkelt for hunder, det holder kanskje en stund men gir nok etter før eller senere. I Finland finnes det noe som kalles nettopp for hundegjerde som er laget av grovere galvanisert stål med større masker (50x100mm har jeg for meg). Det blir selvfølgelig ganske mye dyrere enn hønsegjerde, jeg mener å huske at rullene koster rundt 150€/st for 20 meter (2 meter høyt). Kjøp ferdig spissede 2,5 meter høye impregnerte stolper til gjerdet, disse finner du hos alle landbruksforhandlere.
er de ferdigspissete stolpene lettere å banke ned enn jernspyd?
står de igjen en lengre tid også? :rolleyes:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.