Vi bor i et sokkelhus fra 1943 hvor vi holder på med å innrede kjelleren. Vi har pigget opp gulvet, lagt vannbåren gulvvarme og støpt nytt gulv. Vi har nå kommet til veggene. Halve huset ligger over bakken og halve under bakkenivå. De veggene som ligger under bakkenivå forstår vi at de må pusses. Men vi lurer nå på om vi kan sette opp gipsplater direkte på hullsteinbetongen på de veggene som ligger over bakken. Veggene er tidligere pusset, men vi skulle gjerne sette opp gips på dem om det er mulig.

//Petra

Her har du min tråd om liming av gips mot Leca, OBS at dette gjelder for innvendige vegger!

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-limma-gips-mot-lecavaegg.41593/

Jeg ville personlig IKKE lime mot yttervegg p.g.a. eventuelle fuktproblemer uten foreslår i stedet:
  • Regle opp 45 mm plateregel mot yttervegger (nå har du plass til elektriske installasjoner m.m.)
    a) Over terreng kan du isolere samt plastre
    b) Under terreng ikke isolering innvendig (denne skal være på utsiden Pordrän/Isodrän), ikke plast
  • Eventuell OSB/Plyfa for å enklere kunne skru/spikre opp ting på veggene
  • Gips

Min løsning blir nok stålstendere + fibergips (fint å skru i og mindre fuktfølsomt enn osb+gips). Isoleringen setter man UTENFOR huset når det gjelder kjellere. Ingen plast.

Om man skal ha plateregler, hvor mye bygger de på veggen, skal man ha luftspalte mellom? Rommene er små, og vi vil forsøke å minske dem minimalt så lenge det er mulig.

• Liker
Domarn84
  • Laddar…
Plateprofiler finnes i alle mulige størrelser, liksom trestendere, men som jeg skrev, bruk 45 mm, som også er den minste varianten. Ingen luftspalte trengs mot ytterveggen.

Vi har også et soutterenghus. Det er imidlertid fra -79 og har dermed påreglet på innsiden. Vi setter nå Pordrän på utsiden, og jeg vurderer å bytte ut de påreglede veggene med stålstendere og isolasjon over bakken som tidligere foreslått på forumet. Vi har ikke hatt noen problemer ennå, så det får bli når rommene der nede uansett skal renoveres en gang i fremtiden.

Et spørsmål dog: Det føles som om man vil få "bongotromme-effekten" hvis man setter plater på stålstendere uten isolasjon, eller finnes det en smart måte å komme rundt det på?

• Liker
Takgrund og 1 annen
  • Laddar…
Som skrevet tidligere i dette forum, skru OSB-platen bak gipsen så forsvinner det meste av bongotrommen. Du kan med fordel også isolere den delen som ligger ovenfor bakken så blir jo ikke det uisolerte rommet så stort.

hmm nå kommer det litt doble budskap her...Ingenting organisk men likevel så forespråker folk osb mye merkelig. Jeg mener det finnes også noe som kalles markfukt men men. Personlig ville jeg nok sette 30 cm gips i bunnen....Alternativt minerit...

A
mr Z skrev:
hmm nå kommer det litt doble budskap her...Ingenting organisk men likevel så forespråker folk osb
Og gips dessuten! Stachybotrys chartarum a.k.a. papirskimmel a.k.a. svartmugg krever cellulose som næring og vil dermed kose seg på baksiden av gipsen..

Jeg hadde satset på 45 mm stålregel (stabilisert med stålvinkler mot yttervegg) med minerit som kledning.

Stop, stop......

Gips
OSB (om så ønskes)
Plast (kun over bakken)
Isolasjon (kun over bakken)
Leca
Puss
Pordrän (under bakken)
Panel (over bakken)

Om nå gips/OSB skulle mugne ville det jo gjøre dette uansett veggkonstruksjon? Jeg kan da bekrefte at jeg har oppbevart både OSB/gips lent mot Lecavegg i rundt 18 måneder og selvfølgelig finnes det ingen svartmugg på dette!
Kan noen forklare hvordan dette kunne skje?

Joda, markfukt finnes jo for de som ikke har isolasjon under platen. Men gips/OSB el. lignende skal aldri stå direkte på platen. Sett inn en provisorisk distanse først når dere skrur opp platene.

ByggaNytt skrev:
Stopp, stopp......

Om nå gips/OSB skulle mugne ville det jo skje uansett veggkonstruksjon? Jeg kan da bekrefte at jeg har oppbevart både OSB/gips lent mot Lecavegg i ~18 måneder, og selvfølgelig finnes det ingen svartmugg på dette!
Kan noen forklare hvordan dette skulle kunne skje?
En viktig forskjell er ventilasjonen. Lener du plater mot en vegg (har gjort det selv) har du god ventilasjon rundt platen. Inn/baksiden av en vegg er noe helt annet. Derimot kan jeg ikke si om gips i en kjeller er å be om problemer.

Minerit føles ikke som et alternativ. Da kan jeg like gjerne pusse den eksisterende kjellerveggen. Jeg syntes fibergips var et godt kompromiss mellom "bra å skru i" og fukttoleranse. Man kan jo alltid anstrenge seg litt ekstra og bygge en ventilert vegg, det er jo ganske lett faktisk. Med ordentlig ventilasjon i veggen burde det til og med være "trygt" å bruke OSB..... ::)

• Liker
jon021
  • Laddar…
Jeg har t.o.m bygget opp en innervegg i henhold til ovennevnte oppskrift i fyrrommet mot yttervegg. Denne har dog 70 mm metallstender p.g.a. alle VP-rør m.m. og har bare vært i "drift" i 11 måneder så den får evalueres mer ;)

Nåja, jeg er overbevist om at den foreslåtte konstruksjonen ikke vil mugne. Ventilasjon er jo som sagt kjerneaspektet her, og 45 mm luftspalte anses jo å være mer enn tilstrekkelig. Jeg har vært med på å bygge et par "volumhus" og da var den "beste" konstruksjonen stående 22 spikerlekt direkte mot Leca, deretter gips.... >:(

Både OSB/Gips sitter jo på den "varme siden" av veggen, og begge materialene er jo å betrakte som diffusjonsåpne.

A
ByggaNytt skrev:
Om nå gips/OSB skulle mugne ville det jo gjøre det uansett veggkonstruksjon?
Kan noen forklare hvordan dette kunne skje?
Visst kan det hende at hvilken som helst konstruksjon der gips er involvert begynner å mugne om miljøet er feil. Dette gjelder jo også papirtapet, malt vev og ulike former av tre.
Svartmuggen vokser ved +2 til +40 grader celsius, men trives best ved 23-37 grader. Ved vekst krever den høy fuktighet, RF >90-95%.
Jeg vet ikke nøyaktig hvordan forholdene er hjemme hos Petra, så anbefalingen blir seler og belte..

• Liker
Huddingehemul
  • Laddar…
Hvorfor ikke pusser hele veggen?
Det er jo ikke isolasjon vi spør etter, og en vel utført puss er jo like glatt som plater. I verste fall får man bredsparkle. Bruk deretter en papirtapet så fuktigheten kan vandre ut om det trengs.

Fordelen med minerit er jo at den alkaliske sammensetningen motvirker muggvekst.

A
poiu skrev:
...Bruk deretter en papirtapet så fuktigheten kan vandre ut om det er nødvendig..
Papirtapet + fukt = mugg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.