Hei,
Jeg har gravd ut for å bygge en mur på maks 40 cm på toppen, som lavest vil den bli 30 da terrenget heller litt. Totalt 4,5 meter lang.
På det laveste punktet, altså der muren er høyest, har jeg støtt på en gigantisk stein, den går ikke å løfte iallfall.
Mitt forslag er å bruke steinen som laveste punkt for bærlaget, altså vil mursteinen stå på steinen. Tenker at hvis ikke steinen er et stabilt fundament å stå på, så er ingenting det.
Nå til mitt spørsmål, siden steinen heller, trenger jeg å sørge for at mursteinen i det minste står plant. Hvordan gjør jeg dette på beste måte slik at det holder lenge.
Hvilken type bærlag skal jeg bruke?
Hjææææælp!!!
Jeg har gravd ut for å bygge en mur på maks 40 cm på toppen, som lavest vil den bli 30 da terrenget heller litt. Totalt 4,5 meter lang.
På det laveste punktet, altså der muren er høyest, har jeg støtt på en gigantisk stein, den går ikke å løfte iallfall.
Mitt forslag er å bruke steinen som laveste punkt for bærlaget, altså vil mursteinen stå på steinen. Tenker at hvis ikke steinen er et stabilt fundament å stå på, så er ingenting det.
Nå til mitt spørsmål, siden steinen heller, trenger jeg å sørge for at mursteinen i det minste står plant. Hvordan gjør jeg dette på beste måte slik at det holder lenge.
Hvilken type bærlag skal jeg bruke?
Hjææææælp!!!
Sist redigert:
Bygg du muren som du vil ha den, med den bunnen som er tenkt. Når du kommer til stenen så bry deg ikke, den ligger der fortsatt. Rens rens rent på den, bor og sett i for eksempel 4 stk 12 mm armeringsjern som stikker opp ca 10 cm. Bor hull i murstenen 25 mm så de kan tres over jernene og en masse betong under så de står i vater. Når betongen har herdet, bland en tynn (nesten som vann) betong og hell i hullene, vil sitte som fjell og ikke røre seg.
Veldig gode tips, og jeg er dypt takknemlig for tipset ditt. Jeg har nå kjøpt betong og kuttet litt armeringsjern. Litt mer tidkrevende, men det bør sitte som fjell, som du sier. Det er slike som deg man håper skal svare på innleggene. Takk igjen.J jonaserik skrev:Bygg du muren som du vil ha den, med den bunnen som er tenkt. Når du kommer til steinen, så bry deg ikke om den, den blir liggende. Rens rens rent på den, bor bor og sett i f.eks. 4 stk 12 mm armeringsjern som stikker opp ca 10 cm. Bor hull i mursteinen på 25 mm så de kan tres over jernene og en masse betong under så de står i vater. Når betongen har herdet, så tar du og blander en tynn (nesten som vann) betong og heller i hullene, det vil sitte som fjell og ikke røre seg.
Vet du om man må ha fiberduk under bærelag? Det blir jo relativt lav mur som skal fungere som rabattkant.J jonaserik skrev:Bygg du muren som du vil ha den, med den bunnen som er tenkt. Når du kommer til steinen, så bry deg ikke om den ligger der... Rens rens ren på den, bor og sett i for eksempel 4 stk 12 mm armeringsjern som stikker opp ca 10 cm. Bor hull i mursteinen 25 mm så de går å tre over jernene og en masse betong under så de står i vater... Når betongen har herdet så tar du og blander en tynn (nesten som vann) betong og heller i hullene, kommer til å sitte som fjell og ikke røre seg.
Ikke feil med en duk under knust stein som ligger mot mykere underlag, blir litt som at det flyter, knust makadam 8/16 ca 10 cm skal stampe hardt ned så den ikke er løs. Skal muren være i vater så setter du en litt kraftigere pinne i hver ende med en strukket snor (murersnor er bra) mellom og måler derfra ned. Det går også an å ha en duk oppå knust stein og veie inn (første skiftet) stenen i vater med betong under. Siden det er en bratt skråning der, kan det komme vann ovenfra og samle seg bak muren. Legg noe røraktig i knust stein, hva som helst bare det er i plast og alt mellom 20-40 mm i diameter.
Ok takk for bra beskrivelse.J jonaserik skrev:Ikke feil med en duk under knust stein som ligger mot mykere underlag, blir litt som at det flyter, knust stein makadam 8/16 ca 10 cm skal stampes ned hardt så den ikke er løs. Skal muren være i vater så setter du en litt kraftigere pinne i hver ende med et stramt snøre (murersnøre er bra) mellom og måler derfra ned. Det går også an å ha en duk over knust stein og veie inn (første skift) stenen i vater med betong under. Siden det er en bratt skråning der, kan det komme vann ovenfra og stille seg bak muren, legg noe røraktig i knust stein, hva som helst bare det er i plast og alt mellom 20-40 mm i diameter.
Fundering skal man bruke markduk der stein møter betong på noe vis? Føles spontant feil.
https://steriks.se/produktsortiment/murar/murar-och-block/aws-windsor/J jonaserik skrev:
OK . da gjelder det at piggene kommer så nær midten på steinen som mulig. blir til å måle riktig da. Å få steinen ligge riktig ( første skiftet ) går bra med betong under, det kommer til å havne under jord og synes ikke. legg gjerne et par jern under så kommer det til å holde bedre, det blir da bedre med bæreevnen under muren. Den typen stein er vanskelig å legge noen jern mellom skiftene. Hvordan blir det bak muren, virker litt bratt, hva blir bak, et bed eller. Jeg ville nok lagt et geonett opp i skråningen ca 10 - 15 cm under matjorden og legges mellom siste og nest siste skiftet for å holde jorden på plass, samt at muren ikke kan bøye seg utover. Et geonett stiver opp alt, skråning + mur og alt vokser inn i det. Passende med litt pukk bak muren også. Det kan virke litt overkurs men ikke feil å gjøre det riktig med en gang og ingen problemer i fremtiden.. Gjorde en litt enkel skisse, håper du forstår.
Yes, omtrent så hadde jeg tenkt meg. Det blir en skråning med få planter. Men det er klakk på mursteinen og at de vipper ut er ikke mulig, eller er det? Går det å feste geonett når det finnes klakk?J jonaserik skrev:OK . då gjelder det at naglene kommer så nær midten på steinen som mulig. Blir til å måle riktig da. Å få steinen ligge riktig (første skiftet) går bra med betong under, det kommer til å havne under jorden og synes ikke. Legg gjerne et par jern under så kommer det til å holde bedre, det blir da bedre med bæreevnen under muren. Den typen stein er vanskelig å legge noe jern mellom skiftene. Hvordan blir det bak muren, virker litt bratt, hva blir bak, et bed eller. Jeg ville nok legge et geonett opp i skråningen ca. 10 - 15 cm under matjorden og legges mellom siste og nest siste skiftet for å holde jorden på plass, samt at muren ikke kan vippe ut. Et geonett stiver opp alt, skråning + mur og alt vokser inn i det. Passende med litt knust stein bak muren med. Det kan virke litt overkurs men ikke feil å gjøre det ordentlig med én gang og ingen problemer i fremtiden..
Lagde en litt enkel skisse, håper du forstår.
Ingen duk/nett på fjell/stein men rent skal det være. Geoduk er feil navn av meg, det skal være Geonett og finnes i forskjellige maske størrelser, går bra med grove slike. Gress og planter forankrer det kraftig, det går an å klippe ut for klakken på steinen og legge nettet 5 -6 cm inn mellom skiftene, det kommer ikke til å helle så det synes. Søk på Geonett så får du treff og kan velge det du vil ha etter størrelse og pris.
Ville bare takke for ditt engasjement og tips under byggingen. Resultatet ble veldig bra!J jonaserik skrev:Ingen duk/nett på fjell/stein men rent skal det være. Geoduk er feil navn av meg, det skal være Geonett og finnes i ulike maskestørrelser, går bra med grove slike. Gress og planter forankrer det kraftig, det går å klippe ut for klacken på steinen og legge nettet 5 -6 cm inn mellom skiftene, det kommer ikke til å helle så det synes. Søk på Geonett så får du treff og kan velge det du vil ha etter størrelse og pris.
Klikk her for å svare