Har et terrenghus 8*12 m byggeflate, med åpen planløsning, stuen er ca 8 * 4 m (1/3 av overetasjen). Problemet er at innertaket henger. Utgående fra rommets ene vegg, (husets yttervegg kortside) ca 1 m ut så har taket sunket ca 5 cm og henger omtrent slik til det når neste vegg/spile :mad:. Nedhenget begynner like langt ut langs med hele veggen. Som jeg har målt det, er det omtrent der andre takstolen burde bære opp taket.

Noen sa at det skyldes at innertaket har sluppet, men da jeg tok bort en bit takbord (allmoge tak ca 125 mm brede bord), så sitter det tett mot det øvre "råinnertaket" i spontet 75 mm brede bord. Virker merkelig. Dessuten med tanke på hvor nedhenget begynner.

Kan det være så at den er for svak? Huset bygget 1974, vi flyttet dit 1990, allerede da hang det en hel del, men det fantes annet å renovere…. Nå vurderer vi hvitmaling og da blir det jo mer synlig.

En på Cramo sa at man skulle prøve å skru opp en kraftig planke i taket, vinkelrett mot takstolene, legge en til på gulvet og deretter prøve å slå inn en mellom tak og gulv, dette for å heve det løse taket. Går ikke det så er det nok takstolene som trenger å løftes, for hvilket Cramo hadde jekker å leie ut. Da forstod jeg det som at jeg med disse jekkene, med sveiv som presset opp taket, burde kunne løfte takstolenes base sånn at taket blir jevnt (Evt litt høyere antar jeg) og deretter fikse takstolene bedre sammen.

Hva jeg nå funderer på er, hvor sannsynlig er det at det fungerer, at jeg ikke skader takstolene enda mer mm?

Takstolene på loftet ser ut til å være laget av en 8 m lang bjelke 2” 11” (kanskje skjøtt, det ligger 40 cm trespon oppå). Sperrene er av doble 1" 11" planker. 6 stk 2” 5 ” planker av ulike lengder holder sammen takstolen (i nederkant binder 1 " 5" planke på hver side av 2 " 5" planken og 2" 11" bjelken, og oppover ligger 2" 5" mellom 1 "11" sperrene) :confused: Hmm mange dimensjoner/mål det der, jeg kan legge ut en tegning av den om noen lurer.

Hei, bøyer yttertaket ned noe hvis du ser utenfra?

Hei!
Den øvre delen av bjelkene (nærmest taket) synker 2-3 cm på midten ser jeg inne på loftet.
Hadde en dyktig snekker her. Jeg hadde mine tvil om stolene, og han hadde aldri sett en slik konstruksjon! I stedet for en støtte per side, slik at det danner tre trekanter, og at hver av de to støttene holder opp underbjelken, pluss to støtter per side, ser det ut til å være tre støtter per side...
Klart det ikke sitter som det skal! I nærmest hvert rom i huset henger det litt, men mest synlig i stuen selvfølgelig :mad:.
Så det er nok "bare" for meg å løfte taket. Må bare sjekke at det iallfall er festet ved toppene på takstolen. Huset har innebygde takrenner (også en "finess" som jeg har måttet gjøre om for at ikke vannet skal få plankene til å råtne bort, byttet planker og lagt metall). Noe jeg bør tenke på når jeg løfter og fester sammen "takstolene" til takstoler?

Mvh
Stefan

En rask skisse på hvordan "takstolarna" ser ut og hvordan de vel burde se ut (nede til høyre)
/Stefan

• Håndtegnet skisse av takstoler med kommentarer om målinger og vinkler; viser både nåværende og ønsket design (nede til høyre).
puh, løfte taket høres ut som et stort prosjekt, men like greit å gjøre det "riktig" denne gangen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.