Hei!

Postet et innlegg for noen dager siden (se nedenfor) som jeg fikk et svar på som ga meg litt mer kjøtt på beina, men håper at jeg kan få hjelp til å utvikle emnet litt, så jeg oppdaterer spørsmålet litt..

Som det vises på skissen, har vi ganske lavt under taket på overetasjen vår, og vi vil nå heve det litt. Huset er utbygd en gang i tiden, og på de ytterste av de nye takstolene sitter hanebjelken litt høyere enn på de andre og i forhold til de gamle. Kan jeg heve opp de andre med ca. 10-15 cm for å få samme høyde på dem? Eller kan jeg senke de andre til samme høyde? Da kan jeg legge innertaket oppå og få høyere under taket med synlige bjelker?

Takk for flere tips og ideer =)

​/Nicke Nysgjerrig

-----------------==========<<<<<< Første spørsmål >>>>>>==========-----------------

Har lest mye spennende her på forumet, men ikke funnet svar på det jeg lurer på. Vi har et gammelt hus fra 1923 hvor det er ganske lavt under taket på overetasjen (200cm). Vi har nå skyflet bort sagflis på loftet for å isolere dette ordentlig når vi renoverer og bygger også nye luftespalter som manglet i skråtakene.

Problemet er "fuktsperren" eller hva man vil kalle plasten (heter så i Norge hvor jeg jobber). Veggene blir helt omregulert, så der har jeg ingen problemer med å få den "tett", men i taket blir det mer problemer for å få den "hel". Jeg legger ved et bilde på hvordan det ser ut per i dag omtrent. Jeg har kommet frem til to alternativer som jeg tenker på, men som jeg ikke er helt sikker på fordeler og ulemper med, og jeg håpet at noen som er mer kunnskapsrike på dette kanskje kunne gi meg litt hjelp her =)

1. På bjelken som danner innertak/gulv for loftet sitter det i dag råspont som undertak som skal kles med takpanel. Kan jeg legge fuktsperren mellom råsponten og det nye taket, eller blir det noen kondensproblemer i disse da?

2. Kan jeg heve denne bjelken? Den som jeg har forsøkt å markere grønn på bildet, for å både få litt høyere under taket og samtidig kunne spikre på en 45 som jeg kan sette plasten over, og akkurat som i veggene få et rom til å trekke ledninger etc. i?

Forsto jeg meg forstått? Jeg lurer egentlig altså på hvor bærende den bjelken er i en takstolkonstruksjon, eller om man kan tenke seg at man hever den et par decimeter.

Takk for svar..

​/Nysgjerrig med mange prosjekt..

• Skisse av takstol med mål: høyde 210 cm, bredde 600 cm, og en grønn bjelke på 330 cm, viser forslag til endring for økt takhøyde.
Sist redigert:
Om og hvor mye du kan heve, hanebjelkelaget eller hanebjelken, avhenger vel av litt forskjellige ting. Først og fremst hvilke dimensjoner takstolene har ellers, og hvor tett de sitter. Men jeg kan si hvordan jeg gjorde. Jeg vurderte i mitt tilfelle at jeg kunne heve bjelkene ca. 20 cm. Så stiftet jeg plast på undersiden av den og spikret råspont som innertak. I mitt tilfelle er det snakk om et gjesterom i en gammel låve, så der syntes jeg ikke at det var så veldig nøye. Et alternativ som jeg funderte en del på var å spikre på nye bjelker over de eksisterende, feste taket i dem og ha de gamle bjelkene synlige.

Takk for ditt svar!

Tanken med å sette nye ovenfor og la de eksisterende som sitter der nå være synlige bjelker har slått meg. Problemet er bare at de ser ganske forskjellige ut da det er et gammelt hus, pluss at de ytterste stolene er nye siden de er tilbygget på slutten av 60-tallet.

Kan man sette en ny hanebjelke ovenfor og så bytte ut de eksisterende én og én for å få et mer enhetlig utseende? I dag sitter det omtrent en 145 som hanebjelke, og i prinsippet er vel resten av takkonstruksjonen i samme dimensjon (mer stokk over det i de gamle, så ikke helt eksakte mål). Om jeg skulle bytte dem, ville det blitt mot 3x3" eller 4x4" i så fall for et rustikt uttrykk.

Hei!

Postet et innlegg for noen dager siden som jeg fikk et svar på som ga meg litt mer kjøtt på beina, men håper at jeg kan få hjelp til å utvikle emnet litt, så jeg oppdaterer problemstillingen litt..

Som det vises på skissen har vi ganske lavt tak på vår overetasje, og vi vil nå heve det litt. Huset er tilbygget en gang i tiden, og på de ytterste av de nye takstolene sitter hanebjelken litt høyere enn på de andre og i forhold til de gamle. Kan jeg heve de andre med ca. 10-15 cm for å få samme høyde på dem? Eller kan jeg senke de andre til samme høyde? Da kan jeg jo legge innertaket oppå og få høyere tak og synlige bjelker?

Takk for flere tips og ideer =)

Nicke Nyfiken

• Skisse av takstol med mål: høyde 210 cm, bredde 600 cm, og en grønn bjelke på 330 cm, viser forslag til endring for økt takhøyde.
Og her på forumet gjelder et spørsmål - en tråd.
Slo sammen disse

Mats
Moderator

Noen som har litt tips? =)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.