En bøyle er en sirkulær eller firkantet bøyd armeringsbit som omslutter de langsgående, eller i ditt tilfelle, vertikale jernene. I en pilar er de til for å "holde sammen" betongen og hovedarmeringen. Du kan f.eks. bruke 6 mm jern. Noen ganger kan det til og med gå med veldig kraftig ståltråd, 3-4 mm.

Deretter skal bøylene najas mot hovedarmeringen slik at de sitter stille under støpingen. Najs også den beslag du skal ha for å feste trebjelkene.

HEI HEI

har nå fått ned nesten hele huset så det begynner å nærme seg støping. Når jeg målte diagonalen på pilarene så var de 23 cm. Jeg har bare funnet støperør med 20 eller 15 cm diameter. Finnes det 25? Noen som vet hvor man får tak i slike tilfeller.

Du kan jo alltid snekre til egne former!
Hvis du gjør dem åpnbare pleier det å gå an å flytte dem slik at man ikke trenger å lage så mange.

Hei Anaitis!

Håper at du følger denne tråden fortsatt.
Har tenkt å konstruere plinten i henhold til følgende tegning. Hva tror du om det? Vet at du synes jeg skal snekre former, men jeg lider av større tidsmangel enn pengemangel, og å snekre 12 former tar for lang tid.
Tenkte å bore i hjørnene på den eksisterende plinten og feste armeringsjern med ekspanderbruk.
Det jeg er litt usikker på er plasseringen av jernene. Blir det en holdbar konstruksjon slik som jeg har tegnet det? Hvilken dimensjon skal jeg ha på jernene?

• Ritning av plintkonstruktion med markeringar för armeringsjern og nytt formrør, viser plassering av armering i eksisterende plint for byggekonstruksjon.
Jeg skulle ha lagt jernene 45 grader fra ditt forslag, dvs. midt på de bef plintarnas sider.
På utsiden. Da slipper du å bore!
Surre dem fast med ståltråd rundt de gamle plintene så de ikke flytter på seg ved støpningen.
Glem så ikke bøylene.

Armeringen kan være 10 eller 12 mm, bøylene tynnere.

f

• Sirkel med diagram for plassering av jern, inkludert forsterkningsjern, pilarer og rør. Tekst viser anbefalt plassering av jern i en konstruksjon.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.