9.572 lest ·
20 svar
10k lest
20 svar
heve gulvet ca 40 cm på pilar.
Kommer an på størrelse og materiale.
Om du har tre - Nytt trebjelkelag på små klosser for å komme opp i riktig høyde, gulvsponplate og ferdig gulv, er ett alternativ.
Om du har betong - Leca med makadam imellom og ny støping er et annet alternativ.
Om du har tre - Nytt trebjelkelag på små klosser for å komme opp i riktig høyde, gulvsponplate og ferdig gulv, er ett alternativ.
Om du har betong - Leca med makadam imellom og ny støping er et annet alternativ.
trebjelkelag på plint, gulvsponplater. tilbyggingen er ikke så stor, kanskje 12 kvm.sigpl skrev:
min forhåpning var at man bare kunne bygge et ekstra bjelkelag i riktig høyde omtrent som en etasje som man fester i stenderverket samt med en eller annen form for støtteben mot det gamle gulvet. selvfølgelig skal også taket heves tilsvarende. er jeg helt ute og sykler.
OK, det var omtrent det jeg mente med å klosse opp et nytt trebjelkelag. Men jeg tror jeg skjønner nå at du vil heve hele rommet, dvs. både gulv og tak for å beholde høyden. Jeg tror anaitis kan ha en idé med å løfte med jekker og bygge på søylene. Du må selvfølgelig først finne de punktene der de to huskroppene er festet i hverandre og løsne disse.
Hei igjen
kommer kanskje til å ta ned mesteparten av tilbyggingen da den er i veldig dårlig stand samt at det trenger å graves ut under og dreneres.
Hvordan kan man bygge på søylene? Kan man støpe på mer mørtel oppå på en eller annen måte?
Veldig rudis på dette men håper på et intelligent svar.
kommer kanskje til å ta ned mesteparten av tilbyggingen da den er i veldig dårlig stand samt at det trenger å graves ut under og dreneres.
Hvordan kan man bygge på søylene? Kan man støpe på mer mørtel oppå på en eller annen måte?
Veldig rudis på dette men håper på et intelligent svar.
Om du forteller litt mer om hvordan klossene ser ut så skal vi sikkert kunne finne ut en løsning!
Material?
Mål?
Tilstand?
Pleier ikke å være så vanskelig!
Material?
Mål?
Tilstand?
Pleier ikke å være så vanskelig!
Ok, nå forstår jeg situasjonen.
I dette tilfellet ville jeg gjort slik:
1 Løft opp den delen du vil heve med jekk. Løft litt høyere enn til den høyden du vil at det skal være som ferdig. Kanskje en 30 cm ekstra.
2 Støp nye pilarer/ støp på de gamle til riktig høyde. De nye pilarene skal ligge på samme plass som de gamle. Kan til og med støpes rundt de gamle, avhenger litt av hvor godt de gamle sitter fast i grunnen om du skal ha dem der. Kjenn om du kan bevege pilarene når du har løsnet dem fra huset. Om de ikke sitter godt fast, tar du bort dem og støper nye. Da skal du bolte fast dem i fjellet. (Jeg antar her at de står på berggrunn?) La boltene gå ned ca 10 cm i fjellet, det rekker sikkert. Så skal du armere med et jern i hvert hjørne, 12 mm. Bøyler c/c 30 cm. Bland og støp!
3 Når betongen har herdet senker du ned huset og forankrer det til pilarene.
Si ifra om huset ikke står på fjell så kommer det nye råd!
Lykke til!
I dette tilfellet ville jeg gjort slik:
1 Løft opp den delen du vil heve med jekk. Løft litt høyere enn til den høyden du vil at det skal være som ferdig. Kanskje en 30 cm ekstra.
2 Støp nye pilarer/ støp på de gamle til riktig høyde. De nye pilarene skal ligge på samme plass som de gamle. Kan til og med støpes rundt de gamle, avhenger litt av hvor godt de gamle sitter fast i grunnen om du skal ha dem der. Kjenn om du kan bevege pilarene når du har løsnet dem fra huset. Om de ikke sitter godt fast, tar du bort dem og støper nye. Da skal du bolte fast dem i fjellet. (Jeg antar her at de står på berggrunn?) La boltene gå ned ca 10 cm i fjellet, det rekker sikkert. Så skal du armere med et jern i hvert hjørne, 12 mm. Bøyler c/c 30 cm. Bland og støp!
3 Når betongen har herdet senker du ned huset og forankrer det til pilarene.
Si ifra om huset ikke står på fjell så kommer det nye råd!
Lykke til!
Kommer dessverre ikke til å ha mulighet til å heve med jekk dels fordi det mangler plass langs den ene langsiden, dels fordi jeg nå når snøen smelter har en hyggelig samling vann derunder, noe som gjør at jeg kommer til å plukke ned hele elendigheten for så å heve fundamentet. takk for din hjelp.
Kan jeg hvis stolpene sitter fast bra bare sette støperør rundt de gamle stolpene og så støpe nytt? trenger jeg da å dubbe i stolpen?
Er det kanskje enklere å lage en torpargrunn av lecablokker når jeg uansett har huset nede?
Mange spørsmål men du ser ut til å ha god kontroll på dette.
igjen takk så mye
Kan jeg hvis stolpene sitter fast bra bare sette støperør rundt de gamle stolpene og så støpe nytt? trenger jeg da å dubbe i stolpen?
Er det kanskje enklere å lage en torpargrunn av lecablokker når jeg uansett har huset nede?
Mange spørsmål men du ser ut til å ha god kontroll på dette.
igjen takk så mye
Forslaget ditt "Kan jeg, om soklene sitter fast bra, bare sette et støperør rundt de gamle soklene og så støpe nytt? Trenger jeg da å dubbe i sokkelen?" er nettopp det jeg ville valgt!
Eller muligens lage enkle former som flyttes mellom støpningene. Støperør (om de er av papp) har en tendens til å bli veldig stygge med tiden, da pappen delvis løsner samtidig som den kan være vanskelig å få fjernet helt!
Ikke glem å armere: Fire jern + bøyler. (det holder med 2 bøyler per sokkel)
Helt øverst i formen skal du ha en slags beslag/plattjern for å feste bjelkene med.
Hvis du skal sammenligne sokkelgrunn med torpargrunn i ditt tilfelle, så synes jeg at siden du allerede har sokler, bør du fortsette med dette. Mye mindre arbeid å støpe på de eksisterende soklene. Det er tungt å mure!
Hvis du ikke vil at det skal se "åpent" ut under huset, vil jeg foreslå en åpen lektkledning, f.eks. 50 x 21 med 25 mm gliper mellom lektene. En tradisjonell metode! Da har du samtidig full ventilasjon, altså ingen mulighet for fuktproblemer!
Eller muligens lage enkle former som flyttes mellom støpningene. Støperør (om de er av papp) har en tendens til å bli veldig stygge med tiden, da pappen delvis løsner samtidig som den kan være vanskelig å få fjernet helt!
Ikke glem å armere: Fire jern + bøyler. (det holder med 2 bøyler per sokkel)
Helt øverst i formen skal du ha en slags beslag/plattjern for å feste bjelkene med.
Hvis du skal sammenligne sokkelgrunn med torpargrunn i ditt tilfelle, så synes jeg at siden du allerede har sokler, bør du fortsette med dette. Mye mindre arbeid å støpe på de eksisterende soklene. Det er tungt å mure!
Hvis du ikke vil at det skal se "åpent" ut under huset, vil jeg foreslå en åpen lektkledning, f.eks. 50 x 21 med 25 mm gliper mellom lektene. En tradisjonell metode! Da har du samtidig full ventilasjon, altså ingen mulighet for fuktproblemer!