Hei,
En fundering og et spørsmål, vi vurderer å forsøke å bruke en jekk for å presse opp visse "nedsunkne" deler av gulvet vårt fra kjelleren.. slik at vi kan støtte opp mellom bjelkene (det ser ut til å være ganske langt mellom bjelkene og nå har det sunket litt her og der).

Noen som har gitt seg i kast med et lignende prosjekt? Tips og triks? Kan man leie en jekk for dette formålet og i så fall, hva kan det koste?

Vi ønsker altså ikke å løfte hele huset, men bare noen centimeter mellom to gulvbjelker.. og så ta det steg for steg..

Kan man gjøre det slik, eller er det bedre å ta seg av problemet ovenfra? Altså rive ut gulv og innergulv/spon.. legge bjelker og prøve å jevne det ut litt.. og deretter legge nye sponplater pluss gulv..?

Hva ville dere gjort..

MVH Sandra

Jeg har gjort noe lignende. Kjøpte to stk (4-tonns) jekker på Biltema (ikke biljekker men den sylindriske typen med fast fot) og brukte kraftige bjelker som stag mellom jekken og bjelkene. Funker utmerket, man gjør de justeringene som trengs, slipper jekken og fortsetter på neste sted. Noen ganger satte jeg en plankebit øverst slik at det blir en T for å fordele trykket.

Akkurat, Biltemas jekk koster nesten gratis. Du får en som løfter 20 tonn for 350 spenn. 4 tonn koster 149:- og en slik brukte jeg for å løfte terrassen og legge til en ekstra bjelke for å fjerne svai og nedbøyning.

• Liker
Fredhult
  • Laddar…
Hvordan vet man hvor mye vekt som egentlig vil ligge på nettopp jekkeren da? Så man vet hvilken man skal kjøpe? Som sagt er det jo bare området mellom to bjelker som skal løftes noen cm (jeg antar at det bare er den ene halvdelen av huset... for jeg forutsetter at det må gå en midtbjelke et sted... om ikke annet så er det en betongkjellervegg på midten)...

Vi hadde tenkt å legge noe (f.eks. langt vater... i det minste noe som er helt rett) fra den ene bjelken til den andre (altså på de høye toppene)... og presse litt oppover midt imellom med jekkeren til de er på "jevnhøyde" på det der vateret på overetasjen (eller hva vi nå skal bruke)... er det riktig strategi?

Kan man "trykke opp" gulvet med den bjelken man tenkt å feste? (kan jo være et godt spørsmål, ville i det minste lette arbeidet)

Noe annet man skal tenke på?

Takk for svarene!! Mvh Sandra

Ja du kan trykke på den bjelken du skal justere. Tenk bare på at du må løfte den litt høyere enn det nivået du vil ha den på fordi den synker litt etter justering.

sixten88:

Takk for svaret, om det nå er som vi tror.. så mangler det en bjelke der (det virker å være veldig langt mellom bjelkene i vårt gulv.. vi har "toppar" på ca 120 cm avstand..) .. så tanken var at vi skulle kjøpe en ny bjelke og feste (eventuelt litt "kortlingar/kryss" også).. og da er spørsmålet... kan man presse opp den "nye" løse bjelken med en domkraft for å så feste den..?

Takk på forhånd,
MVH Sandra

Ja, det burde gå om ikke bjelken vipper alt for mye. Men du kan skru den i gulvet før du løfter den.

sixten88:

Så det er i hvert fall ikke noe problem å arbeide på den måten..? hvis man nå får bjelken til å ligge der så å si..

Skal man gjøre det samme som du tipset om ovenfor.. også nå når det gjelder en helt ny gulvbjelke... dvs presse den opp litt høyere før man spikrer? (eller er det annerledes når det er en helt ny..?)

MVH Sandra

ja det synes jeg du skal gjøre men bare 1-2mm

Hydrauliske jekker bør ikke forlates uten tilsyn, dvs de synker sammen hvis du lar den stå over natten...

Pump opp og dit med din avlastning.

/ATW

ArneTW:

Hadde ingen planer om å la den være uten oppsyn (da ville jeg blitt paranoid...!!). Vi tenkte å ta regel for regel og feste dem etter hvert.. det er jo ikke slik at huset må ha støtte av domkraften.. det er bare at vi vil jevne ut gulvet (slik det er nå er det sunket mellom hver regel.. derfor vi vil sette opp ekstra)

MVH Sandra

Hvordan ble resultatet? Fungerte de som du hadde tenkt.

sixten88:

Vet ikke ennå hehe, har ikke rukket å praktisere mine "kunskaper" ennå. Vi må kjøpe litt "regelverk" også nemlig.. dvs vi trenger å vente til en bekjent med drag kommer på besøk (har ikke drag på bilen vår og så har vi nettopp flyttet 100 mil så vi kjenner ingen her typ) så vi kan leie en tilhenger og dra og hente litt ting..

Heldigvis har vi ikke hastverk, det kan gjerne bli noen grader varmere ute før vi begynner å rote for mye!

Ha en fin dag,
MVH Sandra

Hvordan gikk det? Lurer på det samme spørsmålet.

Frida-David Frida-David skrev:
Hvordan gikk det? Vurderer samme spørsmål.
Hei!
Vi har nytt bjelkelag i det huset iaf.. men flyttet for 10 år siden :) Dog ble det ikke gjort med "domkrafter".. men alt ble revet og gjort om på berørte steder..

Nå har vi nytt hus.. og vurderer å støtte opp et gulv med stempler i kjelleren (kunne gjøre faste stolper også, men de må være flyttbare dersom pannen/vvb bryter sammen.. og må byttes ut).. ingen av snekkerne vi har snakket med er så ivrige på å rive opp det som det er.. da det er masse av elektriske ledninger, vannledninger.. fiberledninger.. elementrør.. innkommende jordvarmerør osv i rommet (lite rom..)

Så jeg er fortsatt inne og sjekker litt på området ..😊 (10 år senere.. i et "nytt" hus..)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.