Hei, jeg vurderer å bygge et bad der det tidligere har vært tregulv oppå en bjelkelag av betong hvor vi har en kjeller under. Da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre for å fylle ut de 250 mm som blir under for jeg kan vel ikke ha de gamle bjelkene under på grunn av tettesjiktet på badet.
Cellplast + EPS-betong + et tynt lag avrettingsmasse burde fungere. Alternativt avrettingsmasse direkte på cellplast. Jeg kan ikke si nøyaktig hvor tykke lag av hver, men kanskje 20 cm cellplast og 5 cm avrettingsmasse?
Husk at cellplast er billig, men EPS-betong og avrettingsmasse er dyrt.
Jeg ville ikke ha laget en treramme i et baderom hvis man kan unngå det. Hvis det skulle bli fuktproblemer, tåler den uorganiske konstruksjonen fukten mye bedre.
Om det blir problemer med sluket, som er den vanligste feilen i et våtrom, så påvirkes en trekonstruksjon mye mer av fuktigheten fra en lekkasje enn en betongkonstruksjon. Er badet feilfritt blir det så klart ingen problemer, uansett konstruksjonstype.
jo jeg forstår poenget men det virker jo langsøkt å forsøke å utelukke tre bare fordi det råtner mer enn annet. Isåfall skulle man jo bygge alle bad med prefab betongbokser om overflatene er så dårlige.
Jeg kanskje kunne ha uttrykt meg litt annerledes. Jeg mente ikke å dømme ut trestammer som helhet, men syntes at det er en forringelse å blande inn tre nå når det allerede finnes et fint betongdekke.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.