Hei

Jeg kunne tenke meg tips og råd da jeg skal heve en døråpning hvor jeg fjernet en gammel dørkarm for å få samme høyde mot ny dør i veggen ved siden av. Døråpningen jeg vil heve er 96 cm bred og har rupanel horisontalt spikret på begge sider over døråpningen. Det ligger en horisontal list over døråpningen som forsvinner i veggen ut til sidene over døren. Kan jeg kappe ut denne 3 cm for å få samme høyde (typ) på listverk og sånt samt at dørbladet i den nye døren ved siden av ikke tar i overkanten av dørlistene på den nye omrammingen jeg kommer til å lage på åpningen jeg vil heve.. huset er et trettitallshus og jeg har ikke så mye konstruksjonstegninger tilgjengelig..
 
  • Døråpning under renovering, med OSB-plater og grønn gips på veggene, rammer inn døren ved siden av en stue med globus og gardiner.
  • Åpning i vegg uten dørkarm, med utsikt mot stue. Stige står ved døråpningen, innredet med sofa, bord og hylle med dekorasjoner i bakgrunnen.
  • Døråpning med fjernet karm, viser råspont og horisontal regel over åpningen. Stue med sofa, bord og hyller i bakgrunnen.
AXS
Jeg skulle ha åpnet opp veggen mer og satt inn en ny bjelke på riktig sted.

Det kommer nok til å gå bra å frese ut, men i et så gammelt hus er det vanskelig å vite hva som henger sammen med hva og hva som blir påvirket.
 
BirgitS
Hvis det er en bærende vegg, så er det du kaller for horisontal regel en bjelke som fører vekten ovenfra ut til søyler på hver side av døren. Hvis man ikke vil risikere problemer med bæringen, så kapper man ikke i den, men man hever den samt sørger for at avlastningen til søylene fortsetter å fungere.

Inngrep i bærende konstruksjon krever normalt at en byggemelding angående det har blitt godkjent av kommunen.
 
Jeg rev av et par råspontbiter og da ser det ut ifølge bilder nedenfor, jeg kan ikke så mye om huskonstruksjon men ingenting virker jo å være avvekslet i den betydningen eller? Det er en 50x125 regel pluss en tynnere planke påspikret hitover sett i bildet som ligger injekket i stående stolper i siden om dørhullet.. kanskje stiver veggen på et vis men man burde vel kunne enten fjerne den og slå i en ny regel på riktig høyde eller jacke den ut i underkant Maks. 3cm eller?
 
  • Byggestruktur med synlige treplanker og en åpning ved siden av en dørkarm, delvis revet med utsikt inn i et møblert rom med stoler og bord.
  • Veggåpning med støttende trebjelker over, sett fra stue med sofa, hyllesystem, lamper og globus. Veggen mangler avstivning.
AXS
Slå sammen to 45x120 og slå dem på plass. Superenkelt og så har du det stabilt for all framtid.

Å optimalisere vil bare ta mer tid og krefter. :)
 
AXS AXS skrev:
Slå sammen to 45x120 og slå dem på plass. Superenkelt og da har du det stabilt for all framtid.

Å optimalisere vil bare ta mer tid og krefter. :)
Jeg skjønner ikke helt, du mener rive bort de eksisterende og slå inn nye på riktig høyde?
 
Den regelen bærer ikke en dritt bortsett fra å holde sammen døråpningen i overkant. Du kan sage ut dine 30mm eller sage bort den og flytte opp den.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Den regelen bærer ikke en dritt foruten å holde sammen døråpningen i overkant. Du kan sage ut dine 30mm eller sage bort den og flytte den opp
Takk, det var det jeg følte når jeg fikk bort råsponten, men jeg kan som sagt litt for lite om huskonstruksjon for å bare begynne å sage bort i bærende vegger... det er skjevt nok som det er alt i dette huset😆
 
AXS
F felbjo skrev:
Jeg skjønner ikke helt, du mener rive bort de eksisterende å slå inn nye på riktig høyde?
Ja.

Som matte sier bærer de nok ingenting, men godt å ha noe å feste i. Hva kan det ta, 10min å sette inn en ny?
 
AXS AXS skrev:
Ja.

Som mamma sier bærer de nok ingenting, men greit å ha noe å feste i. Hva kan det ta, 10 min å sette på en ny?
Jeg har allerede koblet fra den eksisterende, tok 9 min🙄😂
 
AXS
Jackpott!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.