Hei
Jeg kunne tenke meg tips og råd da jeg skal heve en døråpning hvor jeg fjernet en gammel dørkarm for å få samme høyde mot ny dør i veggen ved siden av. Døråpningen jeg vil heve er 96 cm bred og har rupanel horisontalt spikret på begge sider over døråpningen. Det ligger en horisontal list over døråpningen som forsvinner i veggen ut til sidene over døren. Kan jeg kappe ut denne 3 cm for å få samme høyde (typ) på listverk og sånt samt at dørbladet i den nye døren ved siden av ikke tar i overkanten av dørlistene på den nye omrammingen jeg kommer til å lage på åpningen jeg vil heve.. huset er et trettitallshus og jeg har ikke så mye konstruksjonstegninger tilgjengelig..
Jeg kunne tenke meg tips og råd da jeg skal heve en døråpning hvor jeg fjernet en gammel dørkarm for å få samme høyde mot ny dør i veggen ved siden av. Døråpningen jeg vil heve er 96 cm bred og har rupanel horisontalt spikret på begge sider over døråpningen. Det ligger en horisontal list over døråpningen som forsvinner i veggen ut til sidene over døren. Kan jeg kappe ut denne 3 cm for å få samme høyde (typ) på listverk og sånt samt at dørbladet i den nye døren ved siden av ikke tar i overkanten av dørlistene på den nye omrammingen jeg kommer til å lage på åpningen jeg vil heve.. huset er et trettitallshus og jeg har ikke så mye konstruksjonstegninger tilgjengelig..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.141 innlegg
Hvis det er en bærende vegg, så er det du kaller for horisontal regel en bjelke som fører vekten ovenfra ut til søyler på hver side av døren. Hvis man ikke vil risikere problemer med bæringen, så kapper man ikke i den, men man hever den samt sørger for at avlastningen til søylene fortsetter å fungere.
Inngrep i bærende konstruksjon krever normalt at en byggemelding angående det har blitt godkjent av kommunen.
Inngrep i bærende konstruksjon krever normalt at en byggemelding angående det har blitt godkjent av kommunen.
Jeg rev av et par råspontbiter og da ser det ut ifølge bilder nedenfor, jeg kan ikke så mye om huskonstruksjon men ingenting virker jo å være avvekslet i den betydningen eller? Det er en 50x125 regel pluss en tynnere planke påspikret hitover sett i bildet som ligger injekket i stående stolper i siden om dørhullet.. kanskje stiver veggen på et vis men man burde vel kunne enten fjerne den og slå i en ny regel på riktig høyde eller jacke den ut i underkant Maks. 3cm eller?
Takk, det var det jeg følte når jeg fikk bort råsponten, men jeg kan som sagt litt for lite om huskonstruksjon for å bare begynne å sage bort i bærende vegger... det er skjevt nok som det er alt i dette huset😆Matti_75 skrev:
Klikk her for å svare




