Hei alle der ute
Har en gammel gård i skåneland som veggene er bygd av leirstein og teglstein fire lag nederst.
Nå finnes det et vindu 120 ganger 135 cm, som skal erstattes av en dobbeldør ut til terrasse.
Vinduet skal bort og hullet skal utvides til 140 cm ganger 210 cm høyt.
Nåværende vindu er på 192 cm høyde.
Har satt stemper på hver side, hvordan gjør jeg for å heve åpningen?
Det skal altså bli 20 cm høyere hull oppover.
Setter jeg en jernbjelke tvers over på typ 213 cm høyde og hogger den inn i leirstein?
Jeg vet at leirstein er bra så lenge den ikke blir rørt, men begynner man å slå og frese så begynner det å sprekke lett.
Hvordan gjør jeg for at 60 cm over vinduet ikke skal rase ned.
På utsiden av den 70 cm tykke ytterveggen er en gesims som jeg ikke vil ødelegge.
Jeg skal på innsiden bygge opp med leca blokker for å få en slett vegg som jeg kan henge skap på.
Dette kan ikke gjøres på den gamle veggen da jeg ikke vil pusse den og leca gir vel litt varmere yttervegg?
Lar det være 5 cm mellom gammel og ny vegg.
Kan noen gi meg råd. Gammelt vindu i murvegg med slitte kanter og to støttestag på hver side. Bygningsmaterialer og reparasjonsverktøy på vinduskarmen.

T Trelleborgbyggaren skrev:
Hei alle der ute
Har en gammel gård i Skåne som veggene er bygget av leirstein og teglstein fire lag nederst.
Nå finnes det et vindu 120 ganger 135 cm, som skal erstattes av en dobbel dør ut til terrasse.
Vinduet skal bort og hullet skal utvides til 140 cm ganger 210 cm høyt.
Nåværende vindu er på 192 cm høyde.
Har satt stempler på hver side, hvordan gjør jeg for å heve åpningen?
Det skal altså bli 20 cm høyere hull oppover.
Setter jeg en jernbjelke tvers over på typ 213 cm høyde og hakker den inn i leirstein?
Jeg vet at leirstein er bra så lenge den ikke røres, men begynner man å slå og frese så begynner det å sprekke lett.
Hvordan gjør jeg for at 60 cm over vinduet ikke skal rase ned.
På utsiden av den 70 cm tykke ytterveggen er gesims som jeg ikke vil ødelegge.
Jeg skal på innsiden bygge opp med lecablokker for å få en slett vegg som jeg kan henge skap på.
Dette kan ikke gjøres på den gamle veggen da jeg ikke vil pusse den og leca gir vel litt varmere yttervegg?
Lar det være 5 cm mellom gammel og ny vegg.
Kan noen gi meg råd. [bilde]
Hei, hvordan løste du dette?

Z Zondra_05 skrev:
Hei, hvordan løste du dette?
Hei
Støttet opp taket og 3 bjelker til tak og takstol
Freset inn med stor klinge på kraftig vinkelsliper gjennom veggen først innsiden deretter fra utsiden
Deretter Freset jeg spor horisontalt 25 cm ut høyre og Venstre der vinduet satt og la inn en jernbjelke tvers over på riktig høyde pluss ca 4 cm. Det raserte litt men måtte bygge opp igjen med leca blokk utenfra og innenfra.
Det lykkes bra. Men når jeg brukte vinkelsliper så røyk det utrolig mye stein grus leire mørtel etc. Det ble støvete i hele huset. Til tross for at jeg brukte munnbind så fikk jeg det ned i halsen. Det ble gjort på våren så hadde åpent overalt.
Er du på vei til å gjøre det samme
Montere høyere dør?
Vennlig hilsen Peter..

• Liker
Zondra_05
  • Laddar…
T Trelleborgbyggaren skrev:
Hei
Stempla opp taket og 3 bjelker til tak og takstol
Freste inn med stor klinge på robust vinkelsliper gjennom veggen først innsiden deretter fra utsiden
Deretter freste jeg spor horisontalt 25 cm ut høyre og venstre der vinduet satt og la inn en jernbjelke tvers over på riktig høyde pluss ca 4 cm. Det raste litt, men måtte bygge opp igjen med leca blokk utenfra og innenfra.
Det lyktes bra. Men når jeg brukte vinkelsliper røk det utrolig mye stein grus leire mørtel etc. Det ble støvete i hele huset. Til tross for at jeg brukte munnbind fikk jeg det ned i halsen. Det ble gjort om våren så hadde åpent overalt.
Er du på vei til å gjøre det samme
Montere høyere dør?
Vennlig hilsen Peter..
Ja, vi tenkte å montere høyere dør og vindu - samt også heve leirstensveggene! I Höllviken!

Hør gjerne fra deg hvis du har interesse av å hjelpe til.

Z Zondra_05 skrev:
Ja, vi tenkte montere høyere dør og vindu - samt også heve lerstensveggene! I Höllviken!

Hør gjerne fra deg om du har interesse av å hjelpe til.
Hei
Ta gjerne bilde av det og vis oss alle her.
Utsiden og innsiden om du vil på veggen og hullet du har tatt ut.
Skal du bygge opp med leca blokk?

Hjelper gjerne til

Mvh Peter.

Z Zondra_05 skrev:
Ja, vi tenkte montere høyere dør og vindu - samt også heve leirsteinsveggene! I Höllviken!

Hør gjerne av deg om du har interesse av å hjelpe til.
Hei hvordan går det med døren og vinduene i leirstein veggen
Har dere begynt å rive veggen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.