5.748 lest ·
9 svar
6k lest
9 svar
Hengsel for boks nedsenket i terrassebord?
Holder på å bygge terrasse rundt bassenget der jeg har plassert rullen med bassengdekselet i en kasse som skal senkes ned i terrassen. Kassen er stor, 360 cm x 50 cm. Lokket skal bestå av terrassebord med ambisjonen om at den skal være "usynlig" når den er lukket. Siden det kun er en liten sprekk mellom terrassebordene, lurer jeg på hvordan jeg skal få til åpningen til kassen slik at den kan åpnes 90 grader, og når den er lukket skal terassmønsteret ikke brytes av kassens lokk? Mistenker at jeg trenger en form for hengsler som både åpner OG løfter? Noen form for klaffhengsler? Siden lokket er tungt (ca 30 kg) tenker jeg å sette inn to gassylindre à 150 N.
Jeg laget to store luker/dører på svigerforeldrenes terrassedekk for å få tilgang til septiktankene som jeg dekket over i en skråning for et par år siden. Hadde ingen større problemer med å lage konstruksjonen innfelt og "helt" usynlig bortsett fra lukkhåndtakene https://www.xlbygg.se/produkt/luckhandtag-massing-55420-millers-76x53mm/?
Skal se hvilke hengsler jeg brukte. Var ingen hokuspokus. Kommer tilbake.
Skal se hvilke hengsler jeg brukte. Var ingen hokuspokus. Kommer tilbake.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 802 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.802 innlegg
Klaffhengsler er ganske upraktiske. Skal du uansett ha gassfjærer ville jeg sett på skjulte hengsler for ytterdører. Det er en form for lamellhengsel.
Et annet alternativ er å sette stenger i galvene på luken som en roterende inngangsdør (eng. pivot door), men det krever at selve luken er ganske stiv.
Et annet alternativ er å sette stenger i galvene på luken som en roterende inngangsdør (eng. pivot door), men det krever at selve luken er ganske stiv.
Lukene jeg laget var ca. 65x90cm per stykk. Jeg gjorde det enkelt ved å la terrassebordet på tredekket som er nærmest hengslene være enkelt avtagbart. Boret og forsenket borehullene for terrasseskruen. Så terrasseskruen bare lett holder nede bordet. Den skrus av når brønnene skal tømmes. Bordet skjuler de enkle hengslene som jeg festet i bjelkelaget/regelverket og luken. Den løsningen funker sannsynligvis ikke på ditt prosjekt da luken vil åpnes betydelig mer hyppig.
Takk for tips! Så på noen skjulte hengsler og skal se litt rundt..U Swetox skrev:Klaffhengsler er ganske klumpete. Skal du uansett ha gassfjærer, ville jeg sett på skjulte hengsler for ytterdører. Det er en form for lamellhengsel.
et annet alternativ er å sette stenger i galvlarna på luken som en roterende inngangsdør (eng. pivot door) men det krever at selve luken er ganske stiv
Har sett på "pianohengsler" som er langsmale. Siden lokket til kassen ikke vil være festet i kassen, men i terrassebordet, vurderer jeg om man kan feste lokket med slike hengsler i terracebordets side (28 mm). Usikker på om det er for svakt til å holde en vekt på 30 kg, på den andre siden vil vekten fordeles over 3,6 m - og avlastes av gassfjær.
Alternativt kan man jo ignorere å gjøre det som en luke, og bare ha det som et lokk som man løfter av/på ved behov. Da er det enklere å gjøre det skjult, bortsett fra at du trenger en form for nedsenket håndtak eller repstump i hver ende for å komme til og løfte. Jeg har en sånn luke for å komme til avløpet til bassenget mitt, men den luken er jo selvfølgelig mye mindre.
Kjellerlokkshengsler skulle jeg se på
(Hvis jeg har forstått spørsmålet riktig altså) 
@Chabo73
Skal bygge nøyaktig samme sak på vår terrasse rundt bassenget og er nysgjerrig på hvordan det ble. Har du noen bilder og info om hvordan du gjorde det?
Også nysgjerrig på hva for kasse du har senket ned. Jeg har rett og slett bygget et rom gravd ut i bakken under, av regler så det også drenerer.
Skal bygge nøyaktig samme sak på vår terrasse rundt bassenget og er nysgjerrig på hvordan det ble. Har du noen bilder og info om hvordan du gjorde det?
Også nysgjerrig på hva for kasse du har senket ned. Jeg har rett og slett bygget et rom gravd ut i bakken under, av regler så det også drenerer.
Klikk her for å svare