Kanskje har havnet i feil forumdel, men tester her.

Skal henge veggskap, modell IKEA-kjøkken på veggen i vaskerommet. Tre skap med total bredde på 180 cm. Jeg har ingen stendere i veggen, og å rive opp gipsen for å få til dette er utenkelig.

Min tanke er nå å feste en 28x70 lekter oppe og nede for deretter å feste skapet i disse to liggende utenpå veggen. Jeg har fire veggstendere å feste lekten i.
Jeg håper at det holder med ca. 45 mm lange montasjeskruer til skapene inn i lektene, da jeg vil unngå å perforere fuktsperren unødvendig.

Hva tror ekspertisen på forumet om holdbarheten i denne monteringen?

Alternativ løsning: En støttebjelke (28x70 som du sier) under skapene, og de vanlige skruene for skapene i overkant på IKEA-vis i Molly-skrueanker gjennom gipsplatene.

Hvor sitter diffspærren? I en vaskerom er den vel normalt bak flisene eller i plastmatten på veggen?
Da burde det ikke være noe problem å "perforere diffspærren unødvendig".

Ingen problem, kommer til å holde.

Enda bedre om du bytter ut glesen med 22 mm plyfa, som du sag i remsor. Da unngår du langsgående sprekker i glesen som kan ødelegge holdfastheten i montasjen.

Takk for svar.

Tror jeg ruller på med glesen som jeg tar og forborrer for de fire skruene jeg kommer til å bruke i veggskinnene. Tjukk plyfa var skikkelig j*kla dyr. Så tar jeg og borer for de korte skruene jeg bruker til å feste skapene i glesen med.

// Erik

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.