Hei,

Jeg trenger litt ekspertise på hvordan jeg skal gå frem med å få opp en Pull-Up bar hjemme i min leilighet (bygget på 50-tallet) og veggene ser ut til å være av lettbetong for de er porøse og smuldrer opp. Det blir jo en viss bevegelse i pull-up baren når jeg skal dra meg opp og ned (90 kg) så vil ikke dra med meg biter av veggen... (gjelder denne https://www.gorillasports.se/pull-up-stang-vagghangd-chinsstang-chins/p/747?gad_source=1).

Jeg har hatt utfordringer med å henge opp alt fra bilder, nattbord til TV. Hullene blir både høye og brede når man borer.. Har lært meg å ta mindre borr i diameter og bore veldig forsiktig, men til tross for det kan boret gå både opp og til siden, veldig vanskelig å bore rett som i betong. Blant det verste jeg har boret i så langt, er absolutt ingen ekspert men pleier likevel å fikse det meste etter å ha sjekket opp tips på nettet, men dette blir en annen type utfordring.

Vår vaktmester trodde det var en blanding av lettbetong og murstein, så det er informasjonen jeg gikk på når jeg snakket med Beijer. Mannen hos Beijer anbefalte skikkelige duoplugger og store skruer (M10x80) for å feste i mursteinen som pleier å komme bak lettbetongen. Finnes ingen garanti så klart, men han mente det var best å begynne med det før den dyrere løsningen som ankerlim hvor man kommer opp på tilsvarende kostnad for pull-up baren. MEN! så boret jeg her om dagen med 10 cm langt borr, kom lett gjennom uten slagbor-funksjon og materialet var bare grått (se bilder) dvs. ser det ikke ut til å være noe murstein med i bildet.

Hva/hvordan gjør jeg? Vil ikke gi opp dette, På Hornbach ble det sagt at det er umulig hvorpå jeg gikk til Beijer for det føles ikke som det skal være umulig.
 
  • Bilde av et hull i en vegg laget av porøs lettbetong, med ujevn kant rundt hullet. Veggen er lys grå i fargen.
  • Bilde viser et nærbilde av et hull boret i en hvit vegg, omgitt av noe smuldret materiale, sannsynligvis lettbetong.
  • Støv fra lettbetong på gulvet under vegglist etter boring.
T
Testet du å sette inn pluggen og bruke skruene du har kjøpt? Det er jo ikke før du har gjort det at du vet om de fester tilstrekkelig..?
Den meste kraften i de øvre hullene vil jo være ut fra veggen og der trenger plugg og skrue å stå imot den dragende kraften.
De nedre hullene vil måtte stå imot krefter ovenfra og ned, så der vil skruene og pluggen i verste fall presse sammen materialet og det gir etter.

Om dette skjer, så er kanskje en gjennomgående skrue med skive på baksiden verdt å vurdere - pleier jo imidlertid ikke å være så pent... men da kan det hende du må vurdere om du kan montere stillingen på en plywoodplate og så lage et antall hull i platen og spre kraften i veggen ved å sette flere skruer. Det kan også være verdt å vurdere et konstruksjonslim mellom plate og vegg samt noen skruer.
 
  • Liker
Jontha
  • Laddar…
De der veggene er ikke så mye å skryte av. Det er et lag puss som ikke har mye å holde imot. Enig med forrige taler. Satse på å dra gjennom to bolter og en kryssfiner på hver side av veggen som du pynter opp med kunstlær eller lignende.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
RoTe

Kemankare! Gjør du rett med det der og river veggen med kroppsvekten din har noen bygget feil.
 
X Xexelol skrev:
Hei,

Skulle trenge litt ekspertishjelp på hvordan jeg skal gå frem med å få opp en Pull-Up bar hjemme i min leilighet(bygd på 50-tallet) og veggene virker å være av lettbetong for de er porøse og smuldrer seg. Det blir jo en viss bevegelse i pull-up baren når jeg skal dra meg opp og ned(90kg) så vil ikke dra med meg biter av veggen.. (gjelder denne [lenke]).
Har hatt utfordringer med å henge opp alt fra Bilder, nattbord til TV. Hullene blir både høye og brede når man borer.. Har lært å ta mindre bor i diameter og bore veldig forsiktig men til tross for det kan boren bevege seg både opp og til siden, veldig vanskelig å bore rett som i betong. Blant det verste jeg har boret i så langt, er absolutt ingen ekspert men pleier likevel å fikse det meste etter å ha sjekket opp tips på nettet, men dette blir en annen type utfordring.

Vår vaktmester trodde det var en blanding av lettbetong & tegl så det er infoen jeg gikk på når jeg snakket med Beijer. Mannen på Beijer anbefalte ordentlige duoplugger og store skruer (M10x80) for å feste i tegl som pleier å komme bak lettbetongen. Finnes ingen garanti så klart, men han syntes det var best å begynne med det før den dyrere løsningen som ankerpasta der man kommer opp på tilsvarende kostnad for pull-up baren. MEN! så boret jeg her om dagen med 10 cm lang bor, kom enkelt igjennom uten slagborfunksjon og materialet var bare grått(se bilder) dvs. virker det ikke være noe tegl med i kampen.

Hva/hvordan gjør jeg? Vil ikke gi opp dette, På Hornbach ble det sagt at det er umulig hvorpå jeg gikk til Beijer for føles ikke som det skal være umulig.
Du kunne sette et par plankebiter først på veggen så du får noen flere festepunkter.
 
Hei,

Takk for alle svarene!

@Testarn : Nei, har ikke testet, var på vei til å gjøre det, men avsluttet da jeg boret og det ikke fantes noe tegl med i bildet. Vil helst gjøre det ordentlig og én gang. Å bore gjennom veggen er dessverre ikke et alternativ da badet ligger på den andre siden, og veggen er ca. 50 cm tykk også. Plate/planke kan være et alternativ eller tykkere plate i svart så det er mer estetisk, men da kanskje Kjemanker-løsningen blir billigere til slutt likevel.

@Jontha : Nei, som sagt har det vært en utfordring å få bildene rette til og med med lasermåling osv., da hullene har hatt en tendens til å bli større og det blir ikke boret rett.

@RoTe : Akkurat den løsningen en kollega tipset om også og også Beijer, men at hvis der fantes tegl så skulle pluggene og skruene holde. Denne løsningen er jo litt mer permanent og krever litt arbeid for å fjerne den dagen jeg skal flytte (vinkelsliper & bore bort gjengen så jeg kan sparkle igjen).

@Emanuel01 : Takk for tipset, jeg er inne på det om jeg kan finne en god estetisk løsning for det, f.eks. tykkere svart plate. Dette er tilfeldigvis i stuen, eneste mulige plass jeg har i leiligheten for den så.

Hvor tykk burde planken/platen være og hvor mange skruer for å feste den?
I teorien, skal man først få opp planken/platen og deretter bore gjennom den inntil veggen for å så feste pull-up stangen?

Blir vel enten en plankebit/platebit-løsning eller kjemanker, avhenger av sluttkostnaden samt det estetiske, for kjemanker blir mindre stygt enn en stor plankebit. (det er som sagt om man kan få tak i en tykkere svart platebit
 
X Xexelol skrev:
Hei,

Takk for alle svar!

@Testarn : Nei har ikke testet, var på vei til å gjøre det, men avsluttet da jeg boret og det ikke fantes noe tegl med i spillet. Vil helst gjøre det ordentlig og én gang. Bore gjennom veggen er dessverre ikke et alternativ da badet ligger på den andre siden, dessuten er veggen ca 50 cm tykk også. Plate/planke kan være et alternativ eller tykkere plåt i svart så det er mer estetisk, men da kanskje Kemankarløsningen blir billigere til slutt uansett.

@Jontha : Nei, som sagt har det vært en utfordring å få til og med bilder rette til tross for lasermåling osv. da hullene har hatt en tendens til å vokse og det ikke blir boret rett.

@RoTe : Akkurat den løsningen en kollega også tipset om, og også Beijer, men hvis det fantes tegl så ville pluggene og skruene holde. Denne løsningen er jo litt mer permanent og krever litt arbeid å få bort den dagen jeg skal flytte (vinkelsliper & bore bort gjengen så jeg kan sparkle igjen).

@Emanuel01 : Takk for tipset, jeg er inne på det hvis jeg kan finne en god estetisk løsning for det, for eksempel tykkere svart plåt. Dette er tilfeldigvis i stuen, eneste mulige plass jeg har i leiligheten for den så.


Hvor tykk plate/plåtbit bør det være og hvor mange skruer for å feste den?
I teorien, skal man først få opp plåtbiten/plankebiten og deretter bore gjennom den inntil veggen for så å feste pull-up stangen?

Blir vel enten en plankebit/plåtbit-løsning eller kemanker, avhenger av den endelige kostnaden samt det estetiske for kemanker blir mindre styggt enn en stor plankebit. (det er som sagt hvis man kan få tak i en tykkere svart plåtbit)
Nærmeste plåtverksted kan klippe til en plåt.
Men da får du nok en ubehandlet.
Fikk en bit gratis til min kamin men la noen hundrelapper i deres kaffe kasse. Hadde matt svart farge hjemme og malte selv.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.