Hei alle

Skal henge en lampe i hustruens kontor, vekt 2 kg. Huset vårt er fra 1967 og innertaket (se bilde) i dette rommet er originalt (så vidt jeg kan se). Det føles omtrent som treetex og jeg vet fra andre rom at det holder for stort sett ingenting. Jeg klarte tidligere å bore og plugge fast to fjærlette røykvarslere, men mer enn det våger jeg meg ikke på. Hadde derfor tenkt å lete opp en bjelke, men bjelkesøkeren min som normalt fungerer utmerket (på vegger) indikerer enten ingenting eller indikerer inkonsekvent i taket. Det sitter en boks i taket av gammel type (altså kroken holder lokket og sitter skrudd i boksen) og den skal holde for opptil 15 kg, så den må være skrudd i en slags bjelke/trebjelke, altså et sted finnes det noe holdbart å skru i. Lampen i seg selv har en holder som sitter med totalt fire skruer, så finner jeg bare et passende sted å feste den, så burde ikke vekten være noe problem.

TL;DR: hvor kan jeg bore så jeg skrur i det bjelkeverket som holder takplatene? I skjøtene mellom platene?

Hvitt innertak med smale panelbord og en rund lampeuttak fra 1967, delvis synlig fargerik vegg på venstre side.

Ovenfor skjøtene (på langsiden) så er det en glispanel som platene er festet til, sannsynligvis med såkalte clips. Tretex-platene i seg selv holder ikke mye. Det med boksen, så er den sikkert festet i en bit glis og ligger på tvers av de andre glisene i taket. Ser ut til å være mellom to glis, da det ellers er vanskelig å få inn rørene i den.

• Liker
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ovan skjøtene (på langsiden) er det en glespanel som platene er festet ved, trolig med såkalte clips. Tretexplatene i seg selv holder ikke mye. Det med boksen, så er den sikkert festet inn bit gles og ligger på tvers av de andre glesene i taket. Ser ut til å være mellom to gles, da det ellers er vanskelig å få inn rørene i den.
Går altså lektene/glespanelet inn/ut i bildet (dvs langs med platene) eller venstre/høyre (dvs på tvers av platene)? Dumt spørsmål kanskje men vil være sikker før jeg begynner å bore. :-)

Sist redigert:
Langs med.

• Liker
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
Hvorfor bore, det gjør man bare hvis det er noe tungt som skal opp. Glesen er sikkert 28 mm og det går bra å dra en skrue i uten at den sprekker. Platen er nok 12 -13 mm tykk, 25 mm skrue duger bra.

• Liker
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hvorfor bore, det gjør man bare om det er noe tungt som skal opp. Glesen er sikkert 28 mm, og det går bra å trekke inn en skrue uten at den sprekker. Platen er nok 12-13 mm tykk, 25 mm skrue duger bra.
Ah, ja, nei, det var vel bare gammel vane kanskje. Og det er klart, selv om treet i glesen sprekker, så synes jo ikke det. Tenkte ikke på det. :-)

Noen ganger går det fort, ta skruer som er ca. 35 mm lange.

litt tvilende til at 28x70 fantes 1967, trolig var det 21x95 på den tiden

Og sånn ble det. Takk for hjelpen, alle sammen!

Tak med spotlights og en vegg med trepanel i blått og hvitt.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.