Skal henge en lampe i hustruens kontor, vekt 2 kg. Huset vårt er fra 1967 og innertaket (se bilde) i dette rommet er originalt (så vidt jeg kan se). Det føles omtrent som treetex og jeg vet fra andre rom at det holder for stort sett ingenting. Jeg klarte tidligere å bore og plugge fast to fjærlette røykvarslere, men mer enn det våger jeg meg ikke på. Hadde derfor tenkt å lete opp en bjelke, men bjelkesøkeren min som normalt fungerer utmerket (på vegger) indikerer enten ingenting eller indikerer inkonsekvent i taket. Det sitter en boks i taket av gammel type (altså kroken holder lokket og sitter skrudd i boksen) og den skal holde for opptil 15 kg, så den må være skrudd i en slags bjelke/trebjelke, altså et sted finnes det noe holdbart å skru i. Lampen i seg selv har en holder som sitter med totalt fire skruer, så finner jeg bare et passende sted å feste den, så burde ikke vekten være noe problem.
TL;DR: hvor kan jeg bore så jeg skrur i det bjelkeverket som holder takplatene? I skjøtene mellom platene?
Ovenfor skjøtene (på langsiden) så er det en glispanel som platene er festet til, sannsynligvis med såkalte clips. Tretex-platene i seg selv holder ikke mye. Det med boksen, så er den sikkert festet i en bit glis og ligger på tvers av de andre glisene i taket. Ser ut til å være mellom to glis, da det ellers er vanskelig å få inn rørene i den.
Ovan skjøtene (på langsiden) er det en glespanel som platene er festet ved, trolig med såkalte clips. Tretexplatene i seg selv holder ikke mye. Det med boksen, så er den sikkert festet inn bit gles og ligger på tvers av de andre glesene i taket. Ser ut til å være mellom to gles, da det ellers er vanskelig å få inn rørene i den.
Går altså lektene/glespanelet inn/ut i bildet (dvs langs med platene) eller venstre/høyre (dvs på tvers av platene)? Dumt spørsmål kanskje men vil være sikker før jeg begynner å bore.
Hvorfor bore, det gjør man bare hvis det er noe tungt som skal opp. Glesen er sikkert 28 mm og det går bra å dra en skrue i uten at den sprekker. Platen er nok 12 -13 mm tykk, 25 mm skrue duger bra.
Hvorfor bore, det gjør man bare om det er noe tungt som skal opp. Glesen er sikkert 28 mm, og det går bra å trekke inn en skrue uten at den sprekker. Platen er nok 12-13 mm tykk, 25 mm skrue duger bra.
Ah, ja, nei, det var vel bare gammel vane kanskje. Og det er klart, selv om treet i glesen sprekker, så synes jo ikke det. Tenkte ikke på det.