Hallo!

Skal bygge Ikeakjøkken men ble plutselig usikker på hva jeg skal bruke for innfesting til skinnen man henger opp skapene på.

Forutsetninger: 12 mm sponplate fra 70-tallet + ny gips.

Noen sier at 5–6 mm treskrue gjør jobben mens andre mener at man bør bruke molly.

Hva tror dere?

kulle
Treskrue i sponplaten og prøv å treffe bjelkene så mange du kan.
Ingen molly

Det er bare fullgubber som bruker molly i treplater.

6-8mm treskrue fikser biffen, ta den groveste som får plass.

• Liker
Nicke-85
  • Laddar…
Prøv å finne regla så mye som mulig, ellers bruk treskrue, for bor gjerne med en mindre bor enn skruen da grove skruer har en tendens til å sprekke flisen når den går igjennom.

Jeg er gammeldags, og har ikke bygd kjøkken siden 2010.
Da fantes ikke dette systemet med skinner, så jeg bygde sammen sokler av 22 mm sponplate og satte skapene på, og ville nok gjort det samme i dag også.
Det blir stabilt og skapene kommer jevnt, og også "kjøkkenhalvøya" står bra.
Så skrur man skapene i veggen, med eller uten skinne, så de står fast på plass.

• Liker
ganooo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jeg er gammeldags, og har ikke bygget kjøkken siden 2010.
Da fantes ikke dette systemet med skinner, uten jeg bygde sammen sokler av 22 mm sponplate og stilte skapene på, og ville nok gjort så i dag også.
Det blir stabilt og skapene blir jevne, og til og med "kjøkkenhalvøya" står bra.
Så skrur man skapene i veggen, med eller uten skinne, så de blir stående på plass.
Har du sokkel under veggskapene også?

• Liker
JA”Snabbe” og 1 annen
  • Laddar…
F falkn skrev:
Har du sokkel under veggskapene også?
Har ingen veggskap.
Derimot overskap over kjøkkenhalvøya, men de henger i takbjelkene.

ingenting galt i å bruke molly for dobbeltgips når du har sponplate bak gipsen, det blir sannsynligvis sterkere enn en treskrue i 12mm sponplate

Takk for alle svar! Har en eske 6x80 treskruer liggende som kanskje kommer vel til nytte da

richardtenggren
Er de helgjengede? Det gjelder jo å få gjengen til å gripe i sponplaten også, da det høres ut som litt lange skruer.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
T tergo skrev:
inget feil å bruke molly for dobbelgips når du har sponplate bak gipsen, det blir sannsynligvis sterkere enn en treskrue i 12mm sponplate
Momentant, men ikke over tid.

Mål ut reglene, bor nye hull i skinnen om det trengs. 10 minutters jobb og du er 100% sikker.
Men ellers som sagt, med fete skruer vil det til 99% holde i gips/spån.

Ja, en ting til. Bruk skruer med glatt gjenge, ikke skjærende i spon. Og som alltid i tre, forborr med en mindre bor, så blir det enda bedre. Vanlig er at når man drar en grovere skrue i spon, så trykkes det ut en bit på baksiden, så skruen kanskje bare sitter i 6 mm spon istedenfor 12, det problemet oppstår ikke hvis du forborer. Passende borstørrelse er 0,5-1 mm mindre enn skruens kjerne.

• Liker
Johan Gunverth
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, en greie til. Bruk skruer med glatt gjenge, ikke skjærende i spon.
Og som alltid i tre, forbor med en mindre bor, så blir det enda bedre.
Vanlig er at når man drar en grovere skrue i spon, så trykkes det ut en bit på baksiden, så skruen kanskje bare sitter i 6 mm spon istedenfor 12, det problemet oppstår ikke om du forborer.
Egnet borstørrelse er 0,5-1 mm mindre enn skruens kjerne.
Fantastisk! Stor takk for alle tips.

Det finnes spesifikke sponplateskruer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.