8.579 lest ·
19 svar
9k lest
19 svar
Henge kjøkkenskap på gips+spanvegg – hvilken innfesting?
Hallo!
Skal bygge Ikeakjøkken men ble plutselig usikker på hva jeg skal bruke for innfesting til skinnen man henger opp skapene på.
Forutsetninger: 12 mm sponplate fra 70-tallet + ny gips.
Noen sier at 5–6 mm treskrue gjør jobben mens andre mener at man bør bruke molly.
Hva tror dere?
Skal bygge Ikeakjøkken men ble plutselig usikker på hva jeg skal bruke for innfesting til skinnen man henger opp skapene på.
Forutsetninger: 12 mm sponplate fra 70-tallet + ny gips.
Noen sier at 5–6 mm treskrue gjør jobben mens andre mener at man bør bruke molly.
Hva tror dere?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg er gammeldags, og har ikke bygd kjøkken siden 2010.
Da fantes ikke dette systemet med skinner, så jeg bygde sammen sokler av 22 mm sponplate og satte skapene på, og ville nok gjort det samme i dag også.
Det blir stabilt og skapene kommer jevnt, og også "kjøkkenhalvøya" står bra.
Så skrur man skapene i veggen, med eller uten skinne, så de står fast på plass.
Da fantes ikke dette systemet med skinner, så jeg bygde sammen sokler av 22 mm sponplate og satte skapene på, og ville nok gjort det samme i dag også.
Det blir stabilt og skapene kommer jevnt, og også "kjøkkenhalvøya" står bra.
Så skrur man skapene i veggen, med eller uten skinne, så de står fast på plass.
Har du sokkel under veggskapene også?KnockOnWood skrev:
Jeg er gammeldags, og har ikke bygget kjøkken siden 2010.
Da fantes ikke dette systemet med skinner, uten jeg bygde sammen sokler av 22 mm sponplate og stilte skapene på, og ville nok gjort så i dag også.
Det blir stabilt og skapene blir jevne, og til og med "kjøkkenhalvøya" står bra.
Så skrur man skapene i veggen, med eller uten skinne, så de blir stående på plass.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ja, en ting til. Bruk skruer med glatt gjenge, ikke skjærende i spon. Og som alltid i tre, forborr med en mindre bor, så blir det enda bedre. Vanlig er at når man drar en grovere skrue i spon, så trykkes det ut en bit på baksiden, så skruen kanskje bare sitter i 6 mm spon istedenfor 12, det problemet oppstår ikke hvis du forborer. Passende borstørrelse er 0,5-1 mm mindre enn skruens kjerne.
Fantastisk! Stor takk for alle tips.Isakare skrev:
Jo, en greie til. Bruk skruer med glatt gjenge, ikke skjærende i spon.
Og som alltid i tre, forbor med en mindre bor, så blir det enda bedre.
Vanlig er at når man drar en grovere skrue i spon, så trykkes det ut en bit på baksiden, så skruen kanskje bare sitter i 6 mm spon istedenfor 12, det problemet oppstår ikke om du forborer.
Egnet borstørrelse er 0,5-1 mm mindre enn skruens kjerne.