Finnes det noen smidig måte å henge et undertak i mønebjelken? Jeg har en eksisterende utbygging med mønebjelke og åpent opp. Ønsker å sette inn et "vanlig" innertak, og legge isolasjonen på det. Spennvidden er 5,4m. Skulle nok gå an å dimensjonere det selvbærende, men det føles unødvendig.

Mønebjelken sitter ikke helt i mønet, den er forskjøvet så det er omtrent 3,4m henholdsvis 2m.
 
Du kan jo hengsle opp de med enten 45x45 eller hullbånd i bjelken. Da må du lekte opp taket og deretter feste lekten/hullbåndet i bjelken og så i lektene for undertaket. Det er en fordel å bruke en linjelaser som du setter opp under lektene på typ 100mm, så sjekker du at du har 100mm midt på lekten før du fester 45x45/hullbåndet i lekten. Da blir det rett og pent. Er det gles i taket slik det er nå? I så fall kan du jo også hengsle opp det i dem.
 
  • Liker
-MH-
  • Laddar…
Eksisterende tak skal bort, så kan ikke henge i det. Tror du det er nok med 45x45 å henge i, og spikre 3(?) spikre inn i regelverket for innertaket. Vil kunne gå/krype oppå innertaket uten å falle gjennom... ;)

Holder det med 45x120 da om man holder seg til 5,4m totallengde lengde, og henger med en 45x45 ca 2m fra den ene siden?
 
Ok det finnes ingen takstoler å utnytte? Jo, om du setter en i hver regel til undertaket så skal de holde. Ellers kan du jo gå opp til 45x70. Ja, det kan jo være en fordel å ikke komme ned på bunnplanet når du skal isolere ;) men skal du bare være der oppe når du isolerer eller kommer du til å utnytte rommet til noe annet? Jeg kan dessverre ikke noe om beregninger eller så, men jeg synes at det burde fungere hvis det er for å isolere og så holde et lag gips oppe. Men kanskje noen på forumet som kan dimensjonering og spennvidder bedre kan svare på det?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.