Finnes det noen smidig måte å henge et undertak i mønebjelken? Jeg har en eksisterende utbygging med mønebjelke og åpent opp. Ønsker å sette inn et "vanlig" innertak, og legge isolasjonen på det. Spennvidden er 5,4m. Skulle nok gå an å dimensjonere det selvbærende, men det føles unødvendig.
Mønebjelken sitter ikke helt i mønet, den er forskjøvet så det er omtrent 3,4m henholdsvis 2m.
Mønebjelken sitter ikke helt i mønet, den er forskjøvet så det er omtrent 3,4m henholdsvis 2m.
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Du kan jo hengsle opp de med enten 45x45 eller hullbånd i bjelken. Da må du lekte opp taket og deretter feste lekten/hullbåndet i bjelken og så i lektene for undertaket. Det er en fordel å bruke en linjelaser som du setter opp under lektene på typ 100mm, så sjekker du at du har 100mm midt på lekten før du fester 45x45/hullbåndet i lekten. Da blir det rett og pent. Er det gles i taket slik det er nå? I så fall kan du jo også hengsle opp det i dem.
Eksisterende tak skal bort, så kan ikke henge i det. Tror du det er nok med 45x45 å henge i, og spikre 3(?) spikre inn i regelverket for innertaket. Vil kunne gå/krype oppå innertaket uten å falle gjennom... 
Holder det med 45x120 da om man holder seg til 5,4m totallengde lengde, og henger med en 45x45 ca 2m fra den ene siden?
Holder det med 45x120 da om man holder seg til 5,4m totallengde lengde, og henger med en 45x45 ca 2m fra den ene siden?
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Ok det finnes ingen takstoler å utnytte? Jo, om du setter en i hver regel til undertaket så skal de holde. Ellers kan du jo gå opp til 45x70. Ja, det kan jo være en fordel å ikke komme ned på bunnplanet når du skal isolere
men skal du bare være der oppe når du isolerer eller kommer du til å utnytte rommet til noe annet? Jeg kan dessverre ikke noe om beregninger eller så, men jeg synes at det burde fungere hvis det er for å isolere og så holde et lag gips oppe. Men kanskje noen på forumet som kan dimensjonering og spennvidder bedre kan svare på det?
Klikk her for å svare