Renoverer en gammel tømret torp med det jeg tror er litt uvanlig innfesting av gulvbjelkene gjort på -60 tallet.
Det er en tømmerhytte som står på steiner, en tømret hjertemur finnes også.
Antagelig har man prøvd å få så høy takhøyde som mulig ved å senke gulvnivået så mye det bare går. Det har man gjort ved å henge gulvbjelkene i kjettinger som går i korte sløyfer under hver bjelke som festes i overkant på bunnstokken. Nå må de to nederste stokkene byttes på en vegg og innfestingen av bjelkene mot veggen altså gjøres om.
For å slippe kjettinger, problemer med bjelkelaget rundt kjettingene, vridninger i tømmeret og alle andre følgeproblemer, vil vi finne en annen løsning for å holde gulvet oppe uten å endre gulvnivået.
Bjelkesko i gigantformat hadde jo vært en enkel løsning, om det finnes å få tak i et sted?
Finnes det noen som har erfaring eller forslag til en rasjonell løsning?
Bjelkene varierer mellom 50 og 60mm bredde og 200mm høyde og tømmeret er ca 300mm.
Vakre sketchup om omtrent hvor lite område de møtes på vedlagt.
Åsene kan jo spikkes litt og platen bendes ut.
Har for meg at det finnes lignende men for bare en side (man setter på begge sider) og da spiller det ingen rolle hvilken dimensjon trevirket har.
Har aldri sett balksko i den størrelsen, men det *bør* vel ikke bli altfor dyrt.
Verdt å sjekke med nærmeste sveis/smedverksted om hva de ville tatt for å lage dem iallfall.
Åsene kan jo skjæres litt ned og metallplaten bøyes ut.
Jeg mener det finnes lignende, men kun for én side (man setter på begge sider) og da spiller trevirkets dimensjon ingen rolle.
Protte
Takk for forslaget, men holder de der virkelig for å bære en så stor hengende last? I mine uerfarne øyne ser det ut som en del bøyd metall som kan formes om og bevege seg. Holder innfestningen fra siden over tid, huset beveger seg så jeg ser for meg at treet rundt spikrene blir litt slitent etter 10 - 50 år med bevegelser.
Det beste ville være noe takbjelken kan henge/ligge i, det ville jo vært mulig å kappe vinkeljern og bore hull i for å få ønsket lengde.
Et mønebjelkebeslag på hver side av bjelken. Finnes høyre- og venstre-vente
Holder de for en større hengende last, som et bjelkelag? Ser mer ut som de er laget for å holde laster fra "siden"? Blir jo forskjell på å holde fast noe og noe som skal henge i det.
Holder de for en større hengende last, som et bjelkelag? Ser mer ut som de er laget for å holde laster fra "siden"? Blir jo forskjell på å holde fast noe og noe som skal henge i det.
Pass på det spørsmålet. Men ja, beslagene er jo opprinnelig gjort for å feste takåser som står oppe på hammarbandet og altså har støtte underfra, så om det holder tør jeg ikke svare på, men formen var riktig. I og med at du hadde varierende dimensjoner på gulvåsene, så hadde jo beslag som består av to separate halvdeler som settes på hver sin side vært smidig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.