Medlem
· Västernorrland
· 2 106 innlegg
Jeg har en prylgalen lillebror som har gått og skaffet seg en 42-tommers tv. 
Problemet er at de vil montere den på veggen i en utleieleilighet. Samtidig som den skal sitte ordentlig, må de altså holde skadene på veggen så små som mulig.
Hvordan gjøre? Ifølge ham er veggen i betong, og de har hatt problemer med å bore i den i andre sammenhenger. Det høres altså ut som at veggen er skikkelig hard.
Tven veier 31 kg, finnes det noen rimelig sjanse for å montere den med disse forutsetningene? Stabilt, men med liten skade?
Et spørsmål til:
Hva tror dere utleieren (Lulebo) mener om dette? Jeg har aldri bodd i utleieleilighet... Pleier man å få gjøre slike inngrep sånn som helst?
Problemet er at de vil montere den på veggen i en utleieleilighet. Samtidig som den skal sitte ordentlig, må de altså holde skadene på veggen så små som mulig.
Hvordan gjøre? Ifølge ham er veggen i betong, og de har hatt problemer med å bore i den i andre sammenhenger. Det høres altså ut som at veggen er skikkelig hard.
Tven veier 31 kg, finnes det noen rimelig sjanse for å montere den med disse forutsetningene? Stabilt, men med liten skade?
Et spørsmål til:
Hva tror dere utleieren (Lulebo) mener om dette? Jeg har aldri bodd i utleieleilighet... Pleier man å få gjøre slike inngrep sånn som helst?
Du trenger bare å bore to hull for å få opp TVen, det er jo ikke noe problem. Men det er helt umulig å bore i denne typen betong uten en boremaskin med slag. Med slagbor og riktig type bor er det jo raskt fikset.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 innlegg
Mener du at det er nok å henge den i to punkter? Synes det høres svakt ut.
Jeg vet ikke nøyaktig hvilken type maskin de har brukt før (det er 55 mil mellom oss så jeg er ikke der altfor ofte) men tar for gitt at det er en maskin med slag. Det jeg mente med teksten er at jeg ikke tror det er noen form for lettbetong, men mer sannsynlig en veldig hard, kompakt betongvegg.
Jeg vet ikke nøyaktig hvilken type maskin de har brukt før (det er 55 mil mellom oss så jeg er ikke der altfor ofte) men tar for gitt at det er en maskin med slag. Det jeg mente med teksten er at jeg ikke tror det er noen form for lettbetong, men mer sannsynlig en veldig hard, kompakt betongvegg.
Det rekker antagelig med ÉN punkt, men da med risiko for at TV-en snurrer rundt som et tivolihjul. 
30 kilo er "ingenting" når vi snakker om å feste i en trevegg eller betongvegg.
Jeg vil kanskje få smekk på fingrene av Byggaren her på forumet, men databladet sier at for eksempel en 8mm nylonplugg med riktig skrue tåler en trekkraft tilsvarende 80kg og en skjærende last (dvs nedover) på over 100kg. Sikkerhetsfaktoren i begge retningene er satt til 6,0 hvis man bruker største skrue for pluggen.
To festepunkter holder altså over 200kg.
30 kilo er "ingenting" når vi snakker om å feste i en trevegg eller betongvegg.
Jeg vil kanskje få smekk på fingrene av Byggaren her på forumet, men databladet sier at for eksempel en 8mm nylonplugg med riktig skrue tåler en trekkraft tilsvarende 80kg og en skjærende last (dvs nedover) på over 100kg. Sikkerhetsfaktoren i begge retningene er satt til 6,0 hvis man bruker største skrue for pluggen.
To festepunkter holder altså over 200kg.
MathiasS mener nok at det skal være en borhammer. Da er det raskt gjort. Jeg leste på et annet forum:
"A rotary hammer is for drilling holes in concrete and a hammer drill is for playing jokes on your helper."
Et annet sitat:
"I'll never buy another hammer drill. Drills are for making holes in wood, steel, plastic, etc. Impact drivers are for driving fasteners. SDS is for making holes concrete or stone. Period."
"A rotary hammer is for drilling holes in concrete and a hammer drill is for playing jokes on your helper."
Et annet sitat:
"I'll never buy another hammer drill. Drills are for making holes in wood, steel, plastic, etc. Impact drivers are for driving fasteners. SDS is for making holes concrete or stone. Period."
Lulebo bryr seg ikke det minste om det er to hull boret i veggen, hadde betydelig flere da jeg flyttet fra leiligheten når jeg hadde kjøpt hus og det var Lulebo. Hadde til og med fire hull i taket etter projektorfestet...
Be lillebror leie en borhammer, typ Hilti, på Cramo ute på Storheden så går det unna å lage hullene. Med slagboremaskin må man gni lenge...
Be lillebror leie en borhammer, typ Hilti, på Cramo ute på Storheden så går det unna å lage hullene. Med slagboremaskin må man gni lenge...
Det finnes slagbormaskiner og det finnes slagbormaskiner. Jeg mente slagbormaskin. Jeg har selv en AEG som fungerer utmerket til denne plagsomme betongen man bygger store hus av....mattiasp skrev:
En borhammer fungerer selvfølgelig det også.
Jeg har en slagbormaskin av merket Default DW158. Den er helt verdiløs å bore i betong med. På råd fra forumet har jeg anskaffet en kinesborrhammare på Bauhaus. Den fungerer faktisk like bra som en ekte (Hilti). Den vil naturligvis ikke vare like lenge, men med Bauhaus 5-årsgaranti føles det som et godt kjøp.
har en biltema hammer og den duger vel. Fått bytte en gang på garantien, plasten sprakk. Dog savner jeg Hiltin jeg hadde når jeg bygde forrådet. Der måtte man passe seg ellers var man raskt gjennom ti cm betong med et 8 mm bor men tilbake til hovedspørsmålet. Man kan bore hullene litt lett nedover også. Det gjør det hele enda sterkere
Akkurat mine erfaringer! Slagbormaskin i betongveggene der vi bor er dårlig, med en borhammer fungerer det fantastisk bra. Jeg kjøpte en billig på Jula for noen år siden. Den kostet bare noen hundrelapper, og er et av de beste kjøpene jeg noen gang har gjort. Derimot gjelder det å være noe forsiktig med de billigere maskinene. Om boret "hugger tak" i veggen er det ikke morsomt å holde i maskinen. Jeg tror at de dyrere maskinene, typ Hilti, har noen sperrer som gjør at boret stopper om selve maskinen (om dere forstår hva jeg mener) begynner å rotere.mattiasp skrev:Jeg har en slagbormaskin av merket Default DW158. Den er helt verdiløs å bore i betong med. På innrådning av forumet har jeg anskaffet en kinesborhammer på Bauhaus. Den fungerer faktisk like bra som en ekte (Hilti) Den kommer naturligvis ikke til å vare like lenge, men med Bauhaus 5-årsgaranti føles det som et godt kjøp.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 innlegg
Hei igjen og takk for synspunktene.
Som noen har påpekt så er det jo "bare" 30kg. Det er antageligvis ikke så mye i sammenhengen. (Jeg har antakelig vært russisk ingeniør i et tidligere liv siden jeg liker å overdimensjonere
)
Så forhåpentligvis skal det ikke være noen problemer. Det som føles litt bekymringsfullt for meg er at han spurte meg hvordan han skal sette opp den samtidig som jeg selv ikke har mulighet til å dra dit og se hvordan det overhodet ser ut på stedet.
Som noen har påpekt så er det jo "bare" 30kg. Det er antageligvis ikke så mye i sammenhengen. (Jeg har antakelig vært russisk ingeniør i et tidligere liv siden jeg liker å overdimensjonere
Så forhåpentligvis skal det ikke være noen problemer. Det som føles litt bekymringsfullt for meg er at han spurte meg hvordan han skal sette opp den samtidig som jeg selv ikke har mulighet til å dra dit og se hvordan det overhodet ser ut på stedet.
Klikk her for å svare