Hei, jeg er ganske ny når det gjelder alt som har med håndverk å gjøre og har et antageligvis ganske så basalt spørsmål. Jeg fant ingen annet bra sted å stille dette spørsmålet, så jeg håper det er greit.

Jeg skal henge opp et treningsverktøy for klatring (en hangboard) over døren min i en betongvegg. Jeg har sjekket med utleier, og det skal ikke være noen rør eller ledninger som går over.

Monteringen skjer ved at hangboardet monteres på en treplate med skruer som fulgte med da jeg kjøpte hangboardet (har kjøpt en hylleplate i furu men er usikker på om dette er holdbart nok eller om kryssfinér er bedre?). Det ser ut som på bilde #1.

Så skrus selve treplaten (bilde #2) fast i betongveggen over døren med betongskruer (bilde #3 og #4). Her er nok det jeg er mest usikker på.

- Selve pluggen settes jo inn i veggen. Men skruen må jo gå gjennom treplaten som er 18 mm dyp. Betyr det at medfølgende skruer er for korte? Eller skal pluggen gjennom selve planken også?

- Det står at skruen skal holde for 71 kg i betongvegg. Tanken er at jeg kommer til å henge i denne (gjøre pull-ups etc.) med kroppsvekt + opp mot 70 kg ekstra (totalvekt på 140-150 kg). Hvis jeg setter 3 skruer i øvre delen av planken og 3 i nedre, vil dette holde?

Takk på forhånd,
Anton.

• En hangboard festet på en treplate, ligger på et teppe. Det er flere utskjæringer og hull i hangboarden, med inskripsjoner på overflaten.
  • Etikett på en furuplanke med teksten "Premium Timberboard 1000x200x18 mm" og beskrivelser på flere språk, inkludert norsk og engelsk.
  • Pakke med Fischer Duopower 8x40 mm betongplugger og skruer, med illustrert monteringsanvisning og detaljer om boredybde for ulike materialer.
  • Pakke med 8 skruer og plugger, egnet for montering i betong. Skruer er sølvfargede, plugger har rød-hvit farge med piler.
Burde absolutt holde. Seks skruer som holder hver 71kg. Pluggen skal inn i veggen før platen skrus fast. Jeg ville ha forboret med en liten bor i platen først for å så gjøre markeringer gjennom den på veggen.

Kanskje ville valgt en litt lengre skrue

Kombinasjonen som er i pakken er for å feste noe som er maks 5mm. Bytt ut skruene til 70mm og bor litt dypere enn det står på pakken. Skruen skal gå igjennom pluggen ca 5mm men en 65mm skrue er ikke lett å finne.

BirgitS
Anton Holm Anton Holm skrev:
Jeg skal henge opp et treningsverktøy for klatring (en hangboard) over døren min i en betongvegg.
Er du sikker på at det er betong også over døren?
Det finnes hus som er bygd av betongelementer på en slik måte at det ikke er noen betong over døren, men der dekket man igjen med f.eks. bjelker og masonitt.

BirgitS BirgitS skrev:
Er du sikker på at det er betong også over døren?
Det finnes hus som er bygget av betongelement på en slik måte at det ikke er noen betong over døren, men der dekket man igjen med f.eks. lekter og masonitt.
Det er døren ut til uteplassen som jeg tenkte å skru opp i. Den er ca. 25 cm tykk og føles som samme materialet som hele veggen. Jeg boret et hull med slagbor som test, og synes nok at det ser stabilt ut. Men det kan alltid være smart å dobbeltsjekke. Takk for forslaget.

@Nitro @Manganbangan Takk for deres svar. Da anskaffer jeg lengre skrue så virker det som at det skal gå bra. :)

BirgitS
Anton Holm Anton Holm skrev:
Det er døren ut til uteplassen som jeg tenkte å skru opp i. Den er ca 25cm tykk og føles som samme materiale som hele veggen. Jeg boret et hull med slagbor som test og synes nok at det ser stabilt ut. Men det kan alltid være smart å dobbeltsjekke. Takk for forslaget.
Okei, det er nok annerledes med yttervegger enn det kan være med innervegger.

• Liker
Anton Holm
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.