Jeg har bygget og montert opp en sengegavl på soverommet. Materialet jeg valgte for byggingen var MDF. Nå kjenner jeg en kraftig duft på soverommet, noe som fikk meg til å søke informasjon om dette (veldig dumt å bygge først og deretter søke).
Jeg fant en eldre tråd her i forumet om dette, men jeg ble ikke helt fornøyd med svarene i tråden.
Er det noen som kan hjelpe meg med å avgjøre om jeg skal kaste ut byggverket nå? Muligens male de ubehandlede delene? Eller skal man ta det rolig og vakkert sove videre med gavlen bak veggen?
 
Korte versjonen: Bruk maske ved bearbeiding av materialet. Luft ut så mye byggestøv som mulig. Og ikke bekymre deg mer over det.

Lange versjonen: Ja, mdf er farlig for helsen. Nærmere bestemt formaldehyden som finnes i mdf. Men, som med alt annet i livet handler det om hvilke nivåer man utsettes for.

MDF som selges i Europa har visse restriksjoner på hvor mye formaldehyd som får slippes ut, og de fleste produsenter ligger godt under disse.

Da jeg begynte å bygge min mdf-garderobe googlet jeg litt og fant en studie som estimerte at hvis formaldehydutslippene var høyere enn tillatt og hvis det var snakk om relativt stor mengde materiale, og hvis man oppholdt seg i det rommet konstant i to år (utslippene er verst i begynnelsen), dvs. 24 timer i døgnet i 730 dager, så ville ca. 0,01 % av personene få kreft.

Det jeg tok med meg fra det var at hvis man hadde lovlige utslippsnivåer og om man gikk ut av rommet innimellom, så fantes det verre ting å bekymre seg for. Jeg bygget min garderobe i mdf.

Obs! Formaldehyd finnes i stort sett alt byggemateriale. Litt mer i det meste som har lim, f.eks. mdf og spon, men også i rent tre og maten du spiser. Så helt formaldehydfritt vil du aldri få det hjemme, uansett hva du gjør.

Jeg er i alle fall ikke bekymret over helserisikoene med mdf. Skulle mdf være det første jeg ville spise under en zombieapokalypse? Nei. Sover jeg godt med litt mdf i rommet? Ja.

Det du derimot skal være bekymret for, er støvet som oppstår ved bearbeiding. Det irriterer luftveiene ganske mye om er helsefarlig. Så åndedrettsvern er et must etter min mening.

Hvis du søker på engelsk, finnes det en del informasjon, men det er vanskelig å finne info som stemmer overens med virkelighetens scenarier. Derimot finner man en hel del meninger (som mitt innlegg er!) fra begge sider, samt litt sensasjonell journalistikk fra søppelblader som aftonbladet.
 
  • Liker
JSten og 2 andre
  • Laddar…
Takk for svar. Det er lukten som trengte seg på som vekket uroen.
Det var litt knapt med informasjon om helseaspektet syntes jeg.
Jeg vurderer likevel å male alle kanter for å forhåpentligvis bli kvitt lukten.

T Trunk skrev:
Korte versjonen:
Bruk maske ved bearbeiding av materialet. Luft ut så mye byggestøv som mulig. Og ikke bekymre deg mer for det.


Lange versjonen:
Ja, mdf er farlig for helsen. Nærmere bestemt formaldehyden som finnes i mdf. Men, som med alt annet her i livet handler det om hvilke nivåer man utsettes for.

MDF som selges i Europa har visse restriksjoner på hvor mye formaldehyd som får slippes ut, og de fleste produsenter ligger et godt stykke under disse.

Da jeg begynte å bygge min mdf-garderobe googlet jeg litt og fant en studie som anslo at om formaldehydutslippene var høyere enn tillatt og om det dreide seg om relativt stor mengde materiale og hvis man oppholdt seg i det rommet konstant i to år (utslippene er verst i begynnelsen), dvs. 24 timer i døgnet i 730 dager, så ville omtrent 0,01 % av personene få kreft.

Det jeg tok med meg fra det var at hvis man hadde lovlige utslippsnivåer og hvis man gikk ut fra rommet en gang i blant, så fantes det verre ting å bekymre seg over. Jeg bygde min garderobe i mdf.

Obs! Formaldehyd finnes i stort sett alt byggemateriale. Litt mer i det meste som har lim, som mdf og spon, men også i rent tre og maten du spiser. Så helt formaldehydfritt vil du aldri få det i hjemmet uansett hva du gjør.

Jeg er i alle fall ikke bekymret for helserisikoene med mdf. Skulle mdf være det første jeg skulle spise under en zombiapokalypse? Nei. Sover jeg godt med litt mdf i rommet? Ja.

Det du skal være bekymret over derimot er støvet som oppstår ved bearbeiding. Det irriterer luftveiene noe voldsomt og er helsefarlig. Så åndedrettsvern er et must etter min mening.

Hvis du søker på engelsk så finnes det en del informasjon men det er vanskelig å finne info som stemmer overens med virkelighetens scenarier. Derimot finner man en hel del meninger (som mitt innlegg er!) fra begge leirer samt litt sensasjonell journalistikk fra tabloidaviser som aftonbladet.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.