Hei, har søkt på nettet men har vanskelig for å tyde beregninger.
Kort og godt lurer jeg på hva en hea 100 bjelke tåler av belastning om den er 3,5m lang og står på stolper i hver ende?
Og om noen vet nedbøying i mm ved en viss vekt?
Har et baderom som skal bygges i det gamle kjøkkenet hjemme. Bjelkelaget fri lengde er ca 4m mellom yttervegg og bærende innervegg som bjelkelaget altså ligger på.
I det gamle kjøkkenet kommer det til å bli 2 rom. Et baderom mot yttervegg og et kapprom før baderommet.
I vaskerommet i kjelleren finnes en ikke-bærende innervegg som skal rives, rommet som er ca 1m mellom vegg og yttervegg huser en badstu og wc.
Bjelken skal opp før innerveggen rives, og grunnen til at jeg vil få opp en bjelke før riving er for å ta høyde for OM det skulle være slik at bjelkelaget har bøyd seg og begynt å belaste innerveggen, og jeg vil jo ikke få setninger i bjelkelaget som kan resultere i sprekker i baderommet som skal bygges.
Alle veggene vi snakker om er murte teglvegger.
Fri lengde på hea 100 bjelken blir jo 3,5 meter mellom stålsøylene.
Bjelkelaget vil da ligge i yttervegg, 1M fritt så avvekslet på hea bjelke så ytterligere 2,6M til bærende innervegg.
Nå synes dere kanskje at jeg tar i for mye med avvekslinger når eksisterende bjelkelag har så kort fri gjengede lengde, jeg skal jo dessuten regle om bjelkelag til cc30, men som det er i dag er gulvet så jævla stivt og fint, man kan ikke tro at det er et 80 år gammelt trebjelkelag og med ea bjelken i kjelleren vil den ligge midt under det nye baderommet så det kommer virkelig ikke til å bli noe svikt.
HEA100, L=3,5 meter belastet med 10 kN.
Så at du kanskje ville ha noe mer støtte, men ja, det går å beregne. Ta kontakt med en bygningsingeniør så kan de løse det.
HEA100, L=3,5 meter belastet med 10 kN.
Så du kanskje ville ha noe mer støtte, men ja, det går å beregne. Ta kontakt med en bygningsingeniør så kan de løse det.
[bilde]
hvordan skal jeg tolke nedbøyningen, i mm ifølge skalaen eller ifølge bildet at den har bøyd seg tilsvarende bjelkens tykkelse?
Tolker det som at bjelken belastes med 10kn i midten?
Jeg ville bare vise at det er mulig å beregne dette, men jeg ser helst at du konsulterer en ekspert på dette hvis du ikke vet. Gjerne noen som kan se på helheten av huset og hvordan belastningene blir. Vet du mer presist hva lastene blir, kan man jo beregne på avstand, men som du kanskje forstår, tar det litt tid å gjøre dette og diskutere hva som er rimelig.
Bildet er overdrevet for å vise hvordan lastene går, men skalaen til venstre stemmer. Bjelken er belastet med ~1 tonn over hele bjelkens lengde.
En 3.5m lang HEA 140 som belastes med 1 ton utbredd last vil bøye seg 2.5mm
Formelen for nedbøyning av en fritt opplagt bjelke med jevnt fordelt belastning er: (5 x lasten (i Newton) x lengden opphøyd i 3) / 384 x E (elastisitetsmodul) x I (tröghetsmoment).
Jeg ville bare vise at det er mulig å regne på dette, men jeg ser helst at du får inn ekspertise på dette om du ikke vet. Gjerne noen som kan se på helheten av huset og hvordan belastningene blir. Vet du mer presist hva lastene blir, kan man jo regne på distanse, men som du kanskje forstår tar det litt tid å gjøre dette og vurdere hva som er rimelig.
Bildet er overdrevet for å vise hvordan lastene går, men skalaen til venstre stemmer. Bjelken er belastet med ~1 tonn over hele bjelkens lengde.
jeg forstår hva du sier, men er takknemlig for at du tar deg tid.
da tolker jeg det som at 1 tonn spredt last over bjelken får en nedbøyning på 1,84 mm i midten?
det er godkjent i min verden, har større marginer og kan i verste fall bare shimse visse bjelker i bjelkelaget,
siden denne hea-bjelken vil gå langs ytterveggen der bjelkelaget er forankret men 1 m unna er det dessuten mindre laster i virkeligheten som bjelken vil bære
generelt sett så svikter bjelker mer enn man tror. En bjelke som bare er 100mm henger nok en del bare på egenvekt på den lengden. Ved store åpninger og avvekslinger er det ikke uvanlig med 2-300mm bjelke som felles inn i taket delvis.
Stemmer, fast innspent i endene som jeg viste.
Kjøp deg en Karl Björk for mekanikk så kan du regne på alt siden
Skulle tro at bøyingen blir i Iy, altså y-y, rett meg gjerne Gabbe.
[bilde]
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Nja,
Tröghetsmomentet for en HEA100 er ca 349 cm4 (om man bruker bjelken på den vanlige måten)
Så var det vel utbredt last (ikke punktlast) som ble etterspurt av TS.
For øvrig er jeg enig med deg om at man klarer seg veldig langt med Karl Björks lille gule...