rent generelt sett så svikter bjelker mer enn man tror. En bjelke som kun er 100mm henger nok en del kun på egenvekt på den lengden.Ved store åpninger og avvekslinger så er det ikke uvanlig med 2-300mm bjelke som felles inn i tak delvis.
rev en hjärtvägg å vekste av med en 315x90 limträ i fjor, men denne hea-bjelken som skal brukes har jo som sagt et bjelkelag ovenfor som uten hea-bjelken hadde hatt fri hengende lengde på 4M, som dessuten skal regels om til cc30 og krysskolves, jeg vet jo at det bjelkelaget allerede bøyer seg, men vil jo likevel ha seler og belte i form av hea-bjelken som skal erstatte veggen i kjelleren
og siden hea-bjelken kommer til å være 1M fra yttervegg der bjelkelaget er festet, er jo den totale vekten på bjelkelaget spredt på 3 opplegg
det eneste jeg egentlig lurer på er om man skulle gå opp til hea 120 eller 140 ist liksom,
Jeg kan ta en nedbøyning på noen cm uten å bry meg, det kan jeg korrigere