Jeg ser litt på dette med å bruke Peva45 i mitt mellombjelkelag, og da vil man at jeg legger inn en HEA350 som bærebjelke i midten.

Et par spørsmål rundt dette. Denne bjelken er jo ganske dyr, så en pris på 16,6 :- per kilo for HEA340, og den veier jo 105 kg per meter samt at den tydeligvis bare selges i 10 meters lengder. Dette gir en pris på drøyt 17.000 + mva, som føles dyrt for en bjelke, men det er kanskje forventet?

Så også i en tabell at IPE-bjelken var klart lettere, kunne man erstatte HEA med IPE i et slikt bjelkelag (komposittbjelkelag på profilerte plater)?

Joda, det skal lages konstruksjonstegninger på dette, det er bare jeg som funderer litt nå:)

Klart at du kan ta en IPE i stedet.
Men den blir betydelig høyere!
Ellers får den ikke samme bæreevne.

Om du skal sammenligne i din tabell så skal du velge en IPE som har større treghetsmoment
(ofte betegnet med I) enn HEA340.
Besparelsen i kroner blir nok litt mindre da.

anaitis skrev:
Klart at du kan ta en IPE i stedet.
Men den blir betydelig høyere!
Ellers får den ikke samme bæreevne.

Hvis du skal sammenligne i tabellen din, bør du velge en IPE som har større treghetsmoment
(ofte betegnet med I) enn HEA340.
Besparelsen i kroner blir nok litt mindre da.
Ok, trodde at de kanskje var likeverdige i bæreevne, men at IPE var "sladrigere" i sideveis:o

Virker min prisbilde på bjelke rimelig ellers?

Jeg har ingen aktuelle prislister i nærheten.
Men den IPE du bør ta er IPE450 som veier ca 25% mindre.

Hei Peter.holm

Jeg har selv brukt Peva 45 i mitt bjelkelag over kjellerdelen og forsterket en 10 metersvegg uten kontrafor med nettopp HEB bjelker.( noe tykkere gods enn HEA )

Der jeg kjøper fra kan jeg bestille nøyaktig lengde og de kjøper fra Tibnor. Jeg tror du kan kjøpe en svært prisgunstig bjelke eller eventuelt bruke 2 tynnere til samme formål, det gjorde jeg. En HEA 24 ble 2 HEB 10 men jeg tok 3 for sikkerhets skyld, bygde mye mindre på høyden og ble nok også billigere.

Mvh jawen

Jawen, hvordan gjorde du med ytterkanten på platen? Har forstått at det er et bra sted å lekke ut varme...

Jeg tenkte man kunne sette en 100 mm EPS ytterst som man støper mot, må støttes under støpingen selvfølgelig. Deretter sette nett og pusse EPS-en utvendig, fungerer det?

Jeg får jo garasje under bjelkelaget og det skal holde med 45 mm isolasjon under bjelkelaget for å forhindre strålingsvarme nedover, noen mening om dette?

95mm isolasjon under bjelkelag bør du nok ha for at ikke varmen skal jobbe nedover så mye, det rådet fikk jeg. Når det gjelder ytterkanten så muret jeg 120mm leca ytterst som fasade, deretter 70mm cellplast S100 og deretter ligger det støpte bjelkelaget/Peva 45 100mm inn på den murede kjellerveggen altså 290mm som lecablokkene i kjelleren er. Det gikk ikke å få bedre da jeg ikke ville ha cellplast helt ut, så jeg håper det blir bra

Men mitt bjelkelag skulle bare være 15cm tykt og siden leca bygger 20cm samt jeg hadde Alba-bjelker som bygger 20cm på store deler av platen, så fikk jeg spikre form og understøpe på en 50mm betongkloss på den flaten som Pevaplaten skulle ligge an på. (et jævla ekstraarbeid), men det var nok veldig bra da trykket fra bjelkelaget tas opp jevnt av denne K55 betongklossen, det hadde nok ikke føltes like bra å ha 67 tonn liggende direkte på lecaen selv om det også funker

MvH jawen

Ja, det føles som om man vil ha en ordentlig opplag for bjelkelaget på Lecan. Helst kanskje så man samtidig støper U-spor i Lecan og bjelkelaget samtidig? Sånn at platene går inn på minst halve Lecan uansett.

Så pusse direkte utenpå en EPS-fris er ingen høydare? Kan man ta noe å legge utenpå EPSen, en tynn Leca eller kanskje Minerit?

Har diskutert det der med mange, selv om jeg egentlig selv vet hva som går eller ikke.
Og det blir nok sannsynligvis ikke bra å pusse på eps/cellplast uansett hva du gjør, det klart beste er nok i så fall å lime en tynn minerittplate (så lang som mulig) som du kan tynnpusse, men du vil antagelig få skjøter uansett dessverre da materialene beveger seg forskjellig.

Jeg kjempet for å løse det slik at jeg fikk lettklinker/leca overflate i hele bjelkelagsomgangen, så hele fasaden på bjelkelagsomgangen ser lik ut uten skjøter.

Mvh Jawen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.