Denne tråd er til en kamerat som skal fjerne en bærende vegg,
en konstruktør vil bli kontaktet før renoveringen settes i gang, men man kan aldri ha for mye kjøtt på beina, som den tykke jenta sa.

Eksisterende bjelkelag til overetasjens gulv er 250mm i tre.
Under dette sitter rupanel og etter det vev med luftspalte på 50mm.

Tanken er da å fjerne den bærende veggen og erstatte med en bjelke, og for å fjerne bjelken helt uten at den er synlig så er tanken en stålbjelke på grunn av at man kan gå ned i størrelse på høyden.

Men hvordan fester man bjelkelaget i stålbjelken?

En idé:
Man fyller ut rommet i H-bjelken (HEA eller lignende) med limtre på hver side.
Dette limtreet festes med bolt og mutter om M10.
Da blir bjelken firkantet, deretter fester man bjelkesko i treet til bjelkelaget.

En fungerende konstruksjon? Dette medfører at man må bore 10mm hull i stålbjelken.

Fyll på med tanker og ideer.

Skyt fast bjelkesko i stålbjelken med boltepistol.

Jeg presset bare opp bjelken dikt an mot treet. Bjelkelaget er vel krysskolvet så det kommer ingen vei.

Det kanskje ikke framgikk men vi vil ikke ha bjelken under bjelkelaget, men ideen er å sage den opp i liv med bjelkelaget.

Her er et bilde laget av meg for å illustrere min idé.
Det som så kommer til er bjelkesko for å få festet det oppsagde bjelkelaget i bjelken / treet. Tegning av byggekonstruksjon med to parallelle trebjelker og en tverrforbindelse, illustrerer hvordan bjelker og bjelkesko festes i nivå med etasje.

innvendinger?

Dette kunne noen regne på;

Ved rask telefonkontakt med en konstruktør ble det sagt at hvis vi velger en stålbjelke av typen HEA, så skal det ikke være noen problemer med en med ca. 200 mm i høyden.

Skulle noen vennlige sjeler ønske å regne om hvor høy en IPE-bjelke blir i stedet.
Kort og godt kan en HEA 200 erstattes med en IPE 200/220/240/260?
Lengde ca. 6 meter.

Dette for å redusere bredden som må fylles med tre, samt egenvekten, og dermed prisen.

Det kan du regne på selv - søk på HEA og IPE så vil du finne tabeller med bøyningsmotstand Z - finn en matchende IPE-bjelke (samme eller høyere Z).

For øvrig så bør vel den løsningen du har tegnet fungere. Vognbolt og firkantmutter s=1200 eller noe slikt men det må konstruktøren se på - man må se så at bjelkeskoene tåler lasten også - du har ikke angitt noen oppleggslengde?

Hvorfor ikke droppe bjelkeskoene helt og legge inn lektene direkte på bjelken, muligens med en liggende lekt for å få den i riktig høyde?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Blir nok vanskelig å få dit da - gulv og bjelkelag sitter vel allerede der hva jeg forstår.

Matti_75 skrev:
Skyt fast bjelkesko i stålbjelken med boltepistol.
Eller rettere sagt: be en snekker med tillatelse til boltepistol gjøre det. ;)

Johan Gunverth skrev:
Eller rett og slett: be en snekker med tillatelse på boltepistol gjøre det. ;)
Det finnes boltepistoler i dag som ikke krever opplæring, det er bare kruttdrevne som krever det. I dag finnes det gass og trykkluftsdrevne pistoler.

Matti_75 skrev:
Det finnes boltepistoler i dag som ikke krever utdanning, det er bare krutt-drevne som krever det. I dag finnes det gass og trykkluftdrevne pistoler.
Aha, takk! Bra å vite. Sist jeg spurte var for 5-6 år siden, og det fantes bare krutt til formålet, og jeg fikk ikke leie. Løste det med snekkeren i slekten.

Locke skrev:
Blir nok vanskelig å få til da - gulv og bjelkelag sitter vel allerede der hva jeg forstår.
Akkurat.

Lengden mellom søylene og dermed bjelken er ca 6 meter.

Men hvor langt er bjelkelaget på begge sider av bjelken? Det er jo den lasten som bjelken skal tåle.

Locke skrev:
Men hvor langt er bjelkelaget på begge sider av bjelken? Det er jo den lasten som bjelken skal tåle.
Det er overetasjens gulv, som skal bæres opp, eventuelt også litt snøtyngde gjennom kneveggene.
ca 3,5m bjelkelag på hver side av bjelken.

Ja, det blir alt litt last. Er nok bra at noen får regne på det der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.