3.950 lest ·
24 svar
4k lest
24 svar
hea 220 cc 3000 ?
Jeg kan regne på stålbjelkene, men da trenger jeg først å forstå hvordan du har tenkt at etasjeskilleren skal se ut.
Skisser opp noen streker i paint og forklar hva som er vegger, stålbjelker og trestendere, burde ikke føles for avslørende håper jeg.
Jeg antar at du har tenkt at etasjeskilleren skal være helt fribærende, dvs ingen vegger eller søyler i underetasjen som støtter? Så må jeg vite om det er noen ekstra laster på etasjeskilleren, er takstolene helt fribærende eller forekommer det ekstra laster ovenfra?
Skisser opp noen streker i paint og forklar hva som er vegger, stålbjelker og trestendere, burde ikke føles for avslørende håper jeg.
Jeg antar at du har tenkt at etasjeskilleren skal være helt fribærende, dvs ingen vegger eller søyler i underetasjen som støtter? Så må jeg vite om det er noen ekstra laster på etasjeskilleren, er takstolene helt fribærende eller forekommer det ekstra laster ovenfra?
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg

bjelkens lengde 6,1 m, frittbærende 5,5 m. Tremoduler kommer tvers jernbjelker cc 60. Helt frittbærende og takstolene er også frittbærende. Ingen spesielle laster bortsett fra baderom.
huskroppen er 12,6x6,1
Ifølge mine beregninger får du en nedbøyning på 8mm midt på stålbjelkene hvis du belaster bjelkelaget med 200kg/m2, da har jeg også regnet med at bjelkelaget har en egenvekt på 50kg/m2.
Dvs denne løsningen oppfyller med god margin normen for nedbøyning.
Dvs denne løsningen oppfyller med god margin normen for nedbøyning.
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
Gabbe1: Et stort takk for hjelpen!
Locke: du kan gjerne utdype hva du mener.
Locke: du kan gjerne utdype hva du mener.
Tenk at du setter en finger og dytter hele bjelkelaget tvers huset inn i bildet.
Hvis man bare regner på fritt opplagt bjelke, så løser man jo bare det ideelle lasttilfellet. Da kunne man teoretisk sett bygge hvor høyt som helst og kun ta hånd om vertikale laster.
Slik ser ikke virkeligheten ut. Ofte er bjelkelaget med og stabiliserer veggene, og da må man sørge for at opplagene ikke bare kan ta vertikal last, men også moment.
Google "fast inspenning" og "fritt opplagt".
Hvis man bare regner på fritt opplagt bjelke, så løser man jo bare det ideelle lasttilfellet. Da kunne man teoretisk sett bygge hvor høyt som helst og kun ta hånd om vertikale laster.
Slik ser ikke virkeligheten ut. Ofte er bjelkelaget med og stabiliserer veggene, og da må man sørge for at opplagene ikke bare kan ta vertikal last, men også moment.
Google "fast inspenning" og "fritt opplagt".
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
Locke: Tar ikke f.eks. limte og skrudde gulvspon opp den typen av krefter?
Nei. Momentet opptrer i bjelkens opplag - ikke i felt. Så har jeg aldri opplevd at man har kreditert seg gulvspån og annet i beregningene for stabiliteten i småhus - men jeg er ikke konstruktør. Når det gjelder betongbygning er det en annen sak - da beregner man for eksempel noen ganger at et antall prefabrikkerte dekkeelementer takket være fugestøping fungerer som en plate.
Hvis man bare regner med elementærtilfeller blir det litt som et korthus. Alt fungerer så lenge alle laster virker ideelt.
Hvis man bare regner med elementærtilfeller blir det litt som et korthus. Alt fungerer så lenge alle laster virker ideelt.
Klikk her for å svare