Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
Ettersom jeg fikk så fin hjelp i mitt forrige innlegg tenkte jeg å prøve igjen.
Jeg bygger som tidligere sagt et to-etasjers steinhus. Husets plate er på 12.6x6.1 meter.
Min tanke er å legge hea 220mm 5600mm lange og cc 3000mm.
Så 45'220 k24 3000mm lange mellom hea bjelkene cc 450mm.
Virker dette som en god løsning?
Jeg bygger som tidligere sagt et to-etasjers steinhus. Husets plate er på 12.6x6.1 meter.
Min tanke er å legge hea 220mm 5600mm lange og cc 3000mm.
Så 45'220 k24 3000mm lange mellom hea bjelkene cc 450mm.
Virker dette som en god løsning?
Tenker ikke uttale meg om svikt og holdfasthet...
Men en tanke (som såklart avhenger av planløsning), tenk igjennom hva du trenger å dra i form av ventilasjon og avløp, det blir litt problematisk å gå gjennom stålbjelken/e i ettertid.
Men en tanke (som såklart avhenger av planløsning), tenk igjennom hva du trenger å dra i form av ventilasjon og avløp, det blir litt problematisk å gå gjennom stålbjelken/e i ettertid.
Trebjelkene holder du kan legge dem på s600 i stedet for s450 om du vil. H-bjelken er vanskeligere å bedømme det trenger noen å regne på men trolig er det tilstrekkelig ellers må du ta HEB.
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
JOW: bra jeg har et dusjavløp som må gå i lecaveggen på grunn av dette.
larsbj: grunnen til at jeg har valgt hea 220 er at jeg fikk tak i brukte til en veldig lav pris. Jeg har beregnet på moelvens program og da kommer jeg fram til at jeg ville trenge en 90*450 i limtre. Den tabellen mellom limtre og stål som ofte diskuteres her på byggahus står at hea 220 tilsvarer 115'630 limtre, flere her på forumet skriver også at man ikke kan bruke den tabellen direkte men...
Jeg synes at hea 220 ligger såpass mye over så det burde ikke være noe problem.
Eller tenker jeg feil?
larsbj: grunnen til at jeg har valgt hea 220 er at jeg fikk tak i brukte til en veldig lav pris. Jeg har beregnet på moelvens program og da kommer jeg fram til at jeg ville trenge en 90*450 i limtre. Den tabellen mellom limtre og stål som ofte diskuteres her på byggahus står at hea 220 tilsvarer 115'630 limtre, flere her på forumet skriver også at man ikke kan bruke den tabellen direkte men...
Jeg synes at hea 220 ligger såpass mye over så det burde ikke være noe problem.
Eller tenker jeg feil?
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
ytterligere et spørsmål limtre 42'180 vs 45'220 k24?
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
Bump 
Hvorfor ikke støpe mellomgulv hvis du bygger steinhus?
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
Nei tanken var å bruke 45x220mm k24, spørsmålet var om det tilsvarer 42x180 lomträ.
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
Enk-prosjektet: Etter gjennomgang av ulike byggteknikker og hensyn tatt til arbeid, økonomi, kvalitet mm mm så har jeg valgt å bygge på denne måten..
Okei...jeg som trodde det var både enklere og billigere å støpe....det var det iaf da jeg gjorde valv sist....byggagöteborg skrev:
Har du bilder på hvordan du bygger?
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
Enk Projektet: selvfølgelig har jeg det, men dessverre vil jeg ikke være så "offentlig" og legge ut disse. Jeg vet at det blir satt pris på men...
Ps liker egentlig ikke utviklingen som går mot mer og mer personlig informasjon som er søkbar via internett forum, Facebook mm mm Ds
Ps liker egentlig ikke utviklingen som går mot mer og mer personlig informasjon som er søkbar via internett forum, Facebook mm mm Ds
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
Enk Prosjektet: skal nok også innrømme at jeg ikke fullt har lest meg opp angående støpte hvelv. hva kreves for å kunne støpe 5.6x12 m hvelv?
Medlem
· västragötaland
· 19 innlegg
hvor stort var ditt hvelv og hvordan armerte du?