Hei, jeg har et litt merkelig spørsmål om hva som er hardheten på kryssfiner vs furu. Jeg holder på å lage et dataspill og samler informasjon om ulike typer ammunisjon for å trenge gjennom forskjellige materialer. Problemet er bare at referansematerialet jeg finner er forskjellig, noen skyter mot furutrevirke ofte 2 x 4 planker. Andre skyter mot kryssfiner.

Jeg må normalisere verdiene. Først tenkte jeg bare å bruke densiteten, ca 410 kg/m3 for furu og vekte mot densiteten på kryssfiner 680 kg/m3 en faktor på 1.66 som stemmer ganske bra; en 9mm kule (124 gr FMJ) går 100 mm i hardt pakket kryssfiner og ca 170-190 mm i løst pakket 2x4 planker (2 ulike referanser på YouTube).

Yellow pine har en hardhet på 870 Janka, kryssfiner finner jeg ikke.

Sist redigert:
  • Liker
boe78
  • Laddar…
Gjør en prøve med en tykk bit furu og en bunke kryssfiner. Bruk en grov spiker (jo nærmere din studerte kaliber jo bedre). Slå inn spikeren med en form for fallhammer med kjent masse og fallhøyde. Sammenlign hvor mange slag som trengs for å trenge inn i hvert materiale en viss dybde. Gjerne flere forsøk.

• Liker
Staffans2000 og 2 andre
  • Laddar…
Om du skal lete etter materialegenskaper så er hardhet nok ikke beste målet. Jeg ville sammenligne furuens bruddgrense på tvers av fiberretningen med bruddgrensen i plywoodens svakeste retning (antagelig 45° mot de to fiberretningene). Har ingen tall på det, men det er googlebart. "Tensile strength" på engelsk.

Jeg har en .38 revolver, problemet er bare at tre ikke er godkjent materiale å skyte på så kan ikke teste hardheten på den måten.

5.56x45 er den minste kaliberen vi har i spillet men det blir en ordentlig spiker det :) lurer på om det ikke blir stor avvikelse også. Man kunne prøve å slå en gang og se hvor langt spikeren kommer i et slag. Ta utgangspunkt i gjennomsnittet.

Skal sjekke om jeg finner yellow pine og plywood specifikasjoner for det. Takk

Sist redigert:
Var ikke lett å finne data på det

Kan tenke meg at det er litt vanskelig å finne gode data. En prosjektil som penetrerer en kompositt er jo ganske komplekst, så å sammenligne enkelte materialparametere er nok litt vagt uansett. Usikkerheten blir nok større enn forskjellen, så å si.

En eksperiment er nok det som gir mest hvis man skal holde seg til enkle ressurser og ikke ta doktorgrad i emnet. En 6 tommers trådspiker er jo i nærheten i alle fall hvis man vil prøve, kaliber 5 mm på den. Man kan absolutt gjøre testen med bare et slag, men man må nok slå til ganske bra. Det gjelder å sikre at man får samme slagenergi ved gjentatte forsøk. Kanskje en mellomstor slegge på et pendel kan være en fornuftig oppstilling.

I yngre dager kunne man alltid gjemme seg bak en pappeske når det ble hett i et FPS-spill, skal man ikke overleve det lenger? :)

Bernieberg Bernieberg skrev:
Kan tenke meg at det er litt vanskelig tilgjengelig å finne bra data. En prosjektil som penetrerer en kompositt er jo temmelig komplekst så å sammenligne enkelte materialparametere er nok litt vagt uansett. Usikkerheten blir nok større enn forskjellen så å si.

Et eksperiment er nok det som gir mest om man skal holde seg til enkle ressurser og ikke ta en doktorgrad i saken. En 6 tommers trådspiker er jo i nærheten i alle fall om man vil prøve, kaliber 5 mm på den. Man kan absolutt gjøre prøven med bare ett slag men man må nok slå til ganske bra. Gjelder å sørge for at man får samme slagenergi ved gjentatte forsøk. Kanskje en mellomstor slegge på en pendel kan være en fornuftig oppstilling.
Jo kanskje får teste med den bredeste spikeren jeg har. Og slippe en slegge fra samme høyde. Kan gi bra gjentakelse :P Deretter har sikkert jankiene dårligere kvalitet på sin plywood enn vi ;) Men det blir jo en form for baseline iallfall

I yngre dager kunne man alltid krølle seg sammen bak en papplåda når det ble hett i et FPS-spill, skal man ikke overleve det lenger? :)
Nei du, i vårt spill kommer du ikke engang kunne gjemme deg bak en bil om ikke bak motorblokken :P

• Liker
Fadai
  • Laddar…
Ser jo fantastisk ut! Man lærte jo under verneplikten at skjul og beskyttelse ikke er det samme, så jeg overlever nok en stund likevel.

Din video oppmuntret til litt ballistikk-googling, denne oppgaven kan kanskje interessere deg slik at du får realistisk vinkel og hastighetsreduksjon på rikosjettene.

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:561643/FULLTEXT01.pdf

Hilsen tv-spillende MÖP-fysikknerd :)

• Liker
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ser jo fantastisk ut! Man lærte jo under verneplikten at skyl og beskyttelse ikke er det samme så jeg overlever nok en stund likevel.

Ditt klipp oppmuntret til litt ballistikk-googling, dette eksamensarbeidet kan kanskje interessere deg så du får realistisk vinkel og hastighetsreduksjon på rikosjettene.

[lenke]

Hilsen tv-spillende MÖP-fysikknerd :)
Kult skal se, vår rekylmodell er ganske enkel akkurat nå. Vi har litt sannsynlighet per material type samt innfallsvinkler om det blir rikosjett eller ikke.

Men vi har ekte ballistisk koeffisient implementert så kulene går nøyaktig i den kulebane de skal samt man kan skyte rett opp og kulen kommer ned igjen :)

• Liker
Friskt kopplat og 2 andre
  • Laddar…
Veldig kul twist i et spill!

I referansen jeg lenket til så jeg at det også fantes en modell for penetrasjonsdybden (ekv. 1) der materialet karakteriseres av materialets flytespenning (også kalt strekkgrense). Hjelper deg dog nok lite da det er en materialegenskap som er vanskelig å definere for tremateriale.

Veldig kul twist i et spill!

I referansen jeg linket til så jeg at det også fantes en modell for penetrasjonsdybden (eq. 1) der materialet karakteriseres av materialets flytespenning (også kalt strekkgrense). Hjelper deg dog nok lite da det er en materialegenskap som er vanskelig å definere for trematerialer.
:)
Jo finnes en del modeller f.eks. newtons modell osv. Men det er bare en omtrent. Så vi har valgt å lage grafer med materialdybde på den ene aksen og energiomsetning på den andre. Så via referansemateriale på nettet fylle inn disse for hvert materiale og ammotstyp. Vi har også litt andre parametere som nylans evne til å begynne å tumbla osv. En 5.56 er laget for å begynne å tumbla og penetrerer derfor ikke like mange barrierer som f.eks. en 9mm. Dog penetrerer den en barriere mye bedre.

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Har ikke Mytbusters testet det?? De har jo skutt, sprengt og bombet alt som finnes føles det som.

Isakare Isakare skrev:
Har ikke Mytbusters testet det ?? De har jo skutt, sprengt og bombet alt som finnes føles det som.
Har ikke kommet opp noen mythbusters når jeg har googlet faktisk. Tester som disse er bra da kan man ganske nøyaktig regne ut hvor langt en kule går inkludert tumbling, bra om man også kan finne en test i solid materiale og det er da som man noen ganger får ulike materialer på referansene.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har ikke funnet noen mythbusters når jeg har googlet faktisk. Tester som disse er bra da kan man ganske nøyaktig regne ut hvor langt en kule går inkludert tumbling, bra om man også kan finne en test i solid materiale og det er da man noen ganger får forskjellige materiale på referansene.

[media]
Gøy å se på, men det var ingen gigantisk forskjell.

Dumt spørsmål fra en som aldri har spilt spill der man skyter på hverandre (kjører bil hvis jeg skal spille)
I ditt spill kan man ikke gjemme seg bak hva som helst, men materialet mellom og motstanderens våpen er avgjørende. Har jeg forstått rett ??

Isakare Isakare skrev:
Gøy å se på, men det var ingen gigantisk forskjell.

Dumt spørsmål fra en som aldri har spilt spill der man skyter på hverandre (kjører bil om jeg skal spille)
I ditt spill kan man ikke gjemme seg bak hva som helst, uten materialer imellom og motstanderens våpen er avgjørende. Har jeg forstått riktig ??
Ja, akkurat, du kan gjemme deg bak en trekonstruksjon, men det er ikke beskyttelse. Ikke engang en stålkonteiner er beskyttelse mot 5.56 eller 7.62. Faktisk går 9mm også gjennom den typen stål, men bare én side.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.