Først vil jeg si at jeg ikke kan noe om byggematerialer i det hele tatt, så nå har vi det ut av verden.

Det jeg leter etter er en hard og slitesterk plast. Man skal kunne plassere vekter på det uten at det bøyes eller lignende, forstår selvsagt at det avhenger av hva man har for støtter, men det er verdt å nevne synes jeg. Plasten bør helst også være veldig lett, dvs. tynn og hendig. Og sist men ikke minst, billig.

Er dette en drømmeplast eller finnes den? Eventuelle materialer som passer denne beskrivelsen som ikke er av plast og til sin fordel miljøvennlig ønskes absolutt velkommen.

/ John

Tja, det er helt umulig å gi et vettig svar, ettersom spørsmålet er så generelt stilt og stiller krav som er hvor lett som helst å oppfylle alternativt helt umulige å oppfylle avhengig av hvordan man tolker infoen.

Men f.eks. en honeycomb i karbonfiber er både lett og stiv, men neppe billigst. Et akrylglass er mye billigere men bøyer seg lettere.

Du må nok angi litt mer spesifikt hva du ønsker, hvor tunge vekter? Hva er tålig? Varme, riper, kulde, slag, og til hvilken grad?

En plate av et laminatgulv, kryssfiner, vanlig glass eller herdet glass kan være noen alternativer.

Skal plasten være flat eller kan den være korrugert eller brettet i kantene? Da går det an å finne billige plasttyper, men det avhenger selvfølgelig av hva du skal bruke plasten til.

Plasten skal brukes til et bord. På bordet skal man vel kunne sette hva som går an å sette på hvilket bord som helst. Det skal ikke være særlig stort, men være rettet mot kun en person, muligens to. Det som kan stå på bordet er f.eks. noen bøker, ja kanskje en laptop også, kanskje kunne lene armene mot det også, ikke direkte så man kommer til å ligge på det, men det bør tåle litt armstøtte. Derimot tror jeg det er mer avhengig av stenderne (bordsbenene), men det blir et senere spørsmål i så fall. Der får dere en omtrentlig vekt hva den bør tåle.

Det skal brukes i temperaturer over 15 plussgrader. Helst skal man ikke kunne ripe det hvor enkelt som helst, dvs. motstandsdyktig. For øyeblikket frister plast mest fordi det virker best egnet i sammenhengen, alternativt annet materiale enn tre. Glass er ingenting som frister så mye, heller noe mer plastaktig. Men som sagt er jeg ingen ekspert når det kommer til dette, så jeg setter pris på all input jeg kan få.

Spør hvis dere lurer på noe mer.

Takk!

ABS-plast eller polykarbonat.

Står ingenting om det:
Art.nr.4045
Bord i 20mm klart plexiglas
Mål 1200(L)x730(H)x900(Dj)

Prøv med akrylplast, funker definitivt. Muligens kan det bli riper, men det får vel tiden vise. Ikke dyrere enn at det er verdt et forsøk. Finnes i plater hos velassortert byggevarehandel, for eksempel bauhaus.

Vanlig akrylplast som man kan kjøpe på byggevarehandel mangler ofte hardhetsbehandling og derfor er ikke egnet til å bruke som bordplate med mindre man mattesliper den for å skjule fremtidige riper. Derfor er polykarbonat mye mer egnet og er også "uknuselig" i sammenligning med akrylplasten som er sprøere, noe som er viktig å tenke på om man vil bruke tynne plater.

Man kan også tenke seg å "støpe" en plate i polyesterharpiks om bordet har en mer kompleks form, her er to videoer som viser hvordan man gjør:
http://www.youtube.com/watch?v=-37FeNedGd0
http://www.youtube.com/watch?v=sSWFOXn60QU

Polykarbonaten virker ganske dyr. Jeg trenger cirka 1 kvadratmeter av materialet som skal bli bordplaten. Den skal helst ikke koste mer enn et par hundre, ca 300 kr / m2, så lite som mulig altså. Er dette mulig?

Kanskje bør jeg omprioritere litt. Viktig er: billig, ca 2 cm i tykkelse, tynnere skader absolutt ikke, holdbart (regner ikke inn riper her).

Ripene er ikke lenger en prioritering fordi dette kan jeg løse ved å dekke platen med noe materiale, hva vet jeg ikke helt ennå. Egentlig behøver det ikke være umulig å bøye, for det går jo an å støtte opp med bena, avhengig av hvordan jeg plasserer dem.

Setter pris på all hjelp igjen. Jeg har kommet et stykke på vei og skal se gjennom deres forslag litt grundigere i kveld.

Hvorfor ikke vanlig MDF da? Kanskje valchromat om du vil ha gjennomfarget. Lakkert eller oljet så ser valchromaten mer ut som plast. 19-22mm tykk er jo standard for bordplater og er veldig holdbart.

Tre kan gå, kan jo teste. Selv om billig plast ifølge mine restriksjoner hadde vært det ultimate. Men det finnes ikke noe mer rundt 10 mm som fungerer bra til mitt bruk? Merk at bordet ikke vil være større enn 1 kvadratmeter.

Hvorfor vil du ikke ha glass som er materialet som brukes til 99% for denne typen funksjon?

Er det enkelt å montere ting på glasset? F.eks. skru noe inn i det uten at det sprekker da? Kanskje bedre å ha glass i så fall ja. Polykarbonat ville vel vært interessant i så fall, men nå virker det for dyrt, noe som er synd. Der jeg har sett har det i alle fall ligget på 1500 kr / m2, noe som dessverre ikke er aktuelt.

Hva er det du skal skru fast? Benene?
Jeg oppfatter det som at du skal ha en vanlig bordplate, hvordan har du tenkt å gjøre med ben/understell?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.