Renoverer innveggen og som vanlig innebærer ikke dette bredsparkling og maling, men i dette tilfelle fjerning av alt ned til vindsperre, ny isolasjon samt ny el + mer isolasjon i installasjonslaget.

Ser at svillen er tydelig grønnfarget. Har en herlig oppforet konstruksjon på uisolert betongplate. Huset er bygd -58.

Spørsmålet er om min svill er trykkimpregnert eller om den grønne fargen kommer av noe annet,

Grønnfarget bunnstokk på en uisolert betongplate, opprettet med trekonstruksjoner. Mulig trykkimpregnert, del av et renoveringsprosjekt fra et hus bygget i 1958.
Innervegg under renovering viser avdekket veggsøyle, isolasjon og grønnfarget bunnsvill på uisolert betongplate fra et hus bygget i 1958.

Den lær nok være trykt, men den er jo veldig tørr og fin. Det er når de er fuktige de begynner å lukte.

Eller så er det vanlig tre som er behandlet med det nå forbudte Kreosot Cuprinol eller kanskje Copperol.

Den er tørr og fin ja. Litt flekker ettersom vinduet ovenfor har lekket, men jeg kjenner absolutt ingen lukt når jeg roter rundt der. Antageligvis skyldes det at det går en sløyfe stålrør innenfor koblet direkte fra stømrøret for elementene, så det tilføres alltid litt varme.

Har googlet men har vanskelig for å finne frem så mye om alternative behandlinger. Så jeg får vel fortsette å anta at det er trykt.

Sannsynligvis ikke trykkimpregnert.
Den metoden var veldig uvanlig i 1958.
Jeg gjetter på noe cuprinollignende

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.