Hallo alle hjelpsomme mennesker!
Jeg har nettopp reparert en steintrapp med sement. Siden jeg gjorde det i går regnet jeg med at det skulle være steinhardt i dag, men det er jo ikke hardere enn vanlig skolekritt! :eek:
På sekken står det Kalk-Cement, hva er dette?? Er det noe annet eller?

Håper noen der ute kan klargjøre dette for meg...

Lizzardo
Kalk sement bruker man til muring og pussing.
Jeg mistenker at du har forsøkt å støpe et tykkere lag med dette?

Aha.. Der ser man..
Kan man si, ca 3-4 cm fuger her og der.
Bare å rive opp, fjerne og gjøre om da, hva?

Mikael_L
Ikke helt mitt område.
Men jeg tror at ditt kalkbruk er et (i denne sammenhengen) svakt bruk. Til en trapp trenger du et sterkere bruk på grunn av slitasjen og frostsprengninger og slikt.
Så nå må du få bort det bruk(/sement) du har lagt på. Helst bør du hakke litt, slik at du får fram overflaten av den gamle betongen.
Deretter bruker man aldri ren sement til noen form for muring/støping/puss. Sement er bindemiddelet og skal blandes med noe, ofte sand og grus i ulike størrelser, avhengig av bruk. Deretter tilsettes sikkert en del annet krimskrams avhengig av bruksområde, for man murer med andre materialer enn man pusser med osv.
Nå kan jeg ikke dette så veldig godt som jeg skrev, så jeg har ikke noen dypere innsikt.

Men jeg synes du skal fjerne det gamle, så grundig og nøye som mulig. Har du en liten bilhammer eller borhammer med hakkefunksjon så kan du raskt dra over overflatene med denne, du trenger ikke fjerne noe på dypet, bare hakke litt på overflaten slik at du får bort det du har lagt på + annen skitt og får en fersk betongoverflate. Kanskje ikke veldig viktig, men det er definitivt ingen ulempe.

Deretter kjøper du en sekk finbetong f.eks.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4509
Det finnes tilsvarende fra Byggmax, Bauhaus, lokale byggevarehandler, granngården m.fl.
Produktene er trolig ganske likverdige.
Dette er en ferdig betong, dvs. sement og sand og mindre stein, som bare må blandes med vann.
Bland grundig etter anvisningene, har du en boremaskin med lavt turtall kan man ofte blande dette med en visp i en bøtte. Ta litt mindre vann, 2–3 dl mindre for en hel sekk.
Når du har blandet ferdig og betongen har fått hvile i et minutt, sjekker du om du synes konsistensen er bra for ditt arbeid. Ellers tilfører du en liten skvett vann til det blir bra. En dl gjør stor forskjell.
OBS, stol ikke på måleskalaen i murbøtter man kjøper.
Jeg har sjekket to typer (Jula, Biltema), begge var grusomt feilmålt.

Den gamle betongen du skal støpe på må du vanne godt før, slik at den er fuktig, ellers suges vann fra den nye betongen du legger på, slik at den ikke herder, men bare tørker. Da er det stor risiko for at den nylagte flaten løsner ganske lett.

Sist redigert:
Tusen takk for informasjonen :) Da vet jeg hva jeg skal gjøre i dag! :P

det finnes material spesielt utviklet for reparasjon av trapper. for privatpersoner så anbefales det marmocit (usikker på stavelsen), kan ikke anbefale vanlig mørtel. trappen får mye juling og bør helst holde lenge. husk å også bruke en god sealer, helst en 2komp. men de har en tendens til å bli mer "glansfulle". jeg pleier også å blande i litt sklisikring i siste strøket. lykke til

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.