Finnes det noen vedtatt teknikk for å bytte ut underarmen på en takstol? Jeg planlegger installasjonen av en kamin og selvfølgelig går skorsteinen så nært som 2mm midt i en takstols underarm.

Grunnprinsippet er selvsagt å bytte ut med hjelp av nærliggende takstoler, og det vil fungere bra - jeg har dessuten en vegg et par desimeter fra takstolen jeg vil kappe som kan fungere som støtte.

Det jeg lurer på er hvordan man håndterer eventuell strekkbelastning i takstolens underarm?

Den løsningen jeg spontant ser for meg er å montere en vertikal regel mellom under- og overarm og deretter fikse dette med store biter av kryssfiner på hver side. Da tar jeg opp belastning som ikke er vertikal.

Tips fra coachen?

Jeg har gjort på den måten i et lignende tilfelle.

Vi byttet et vindu mot en balkongdør i en murt gavl og måtte da kappe en "underarm" (se bild). Dessuten hadde vi en ytterligere komplikasjon i form av at neste takstol var tatt bort helt og kreftene var vekslet ut til gavlen.

For å ta opp de langsgående kreftene så satte jeg kraftige vertikale regler til gulvbjelken og deretter plywood (og gips) for ytterligere låsing og forsterkning.

Om det holdt? Vet ikke..har ikke kappet underarmen ennå.. :rolleyes:

Edit> Gavlen er ikke murt i vanlig forstand, det er i prinsippet en takstol fylt med stablet kalkstein.

• Rom med skråtak under renovering, hvor et vindu er omgitt av nye trelister og verktøy. Veggene er delvis dekket av gipsplater.
  • Loftrom med skråtak, vindusåpning dekket av plast. Plywood og gipsplater installert rundt vinduet, klart for å byttes til balkongdør. Verktøy på gulvet.
Sist redigert:
Ok....om du tar frem sagen da så ser vi hva som skjer før jeg begynner å bygge.....;)

Det er jo gjort avvekslinger for en murt skorstein (som ikke lenger finnes) her i huset og der kan man ikke se at man har gjort noe spesielt for å håndtere annet enn vertikale krefter.

Du kanskje har mulighet til å runde skorsteinen på begge sider? Man skulle jo kunne tenke seg å bygge på underarmen på begge sider og deretter gå forbi selve skorsteinen med flattjern.

Den nye skorstenen er av typen Premodul og har diameteren 28cm. I tillegg kommer 5cm til brennbart materiale.

Føles litt vinglete å bygge så mye på bredden.

Jeg skal se litt mer på den avvekslingen som allerede er gjort og se om det ikke går an å utgå fra den og deretter bygge sterkere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.