Har spikret opp 22mm råspont innvendig på mitt skråtak. På denne tenkte jeg legge gipsplater (for å få det glatt og fint og også i viss grad brannbeskyttelse). 6mm gips er både billigere og senker takhøyden mindre enn 13mm. Men hvor lett er det å håndtere (hvor lett knekker den)? Gjør jeg det unødvendig vanskelig for meg selv om jeg bruker 6mm i stedet for 13mm?
6mm er så uendelig mye mer ømtålig enn 13mm. Tanken med 6mm er nok snarere at det skal ligge hel-limt mot en eksisterende glatt vegg = den har støtte bak hele overflaten bak. Har du den på lekter vil det være nok at du kommer borti med noe hardt for at det skal bli hull rett igjennom!
Mange er imot å «krympe» rom ved å legge ut lekter og gipse. Men regn på overflaten du reduserer. Det er mindre enn du tror!
edit: 6mm gips er faktisk dyrere per kvadrat i alle de butikkene jeg har sett! (sammenlignet med 13mm)
Mange er imot å «krympe» rom ved å legge ut lekter og gipse. Men regn på overflaten du reduserer. Det er mindre enn du tror!
edit: 6mm gips er faktisk dyrere per kvadrat i alle de butikkene jeg har sett! (sammenlignet med 13mm)
Jeg er enig. 6mm gipsen er seigere og knekker ikke like lett som 13mm plate. Tror det er annen blanding på gipsen. Men jeg ville aldri bruke den platen som eneste plate på en stendervegg. Men i dette tilfellet var det vel på en massiv vegg (råspont)? Vektmessig er jo da 6mm mye lettere å jobbe med...gadu^ skrev:
Vet ikke hvordan din trapp ser ut men det var jo den saken som avgjorde at det ble 6mm(ROT) for min del på øvre plan på veggene.
Ulempen med 6mm er jo at de er dyre, følsomme ved skruing(skallen).
Fordelen er jo at den er lett å bære, holde på plass om man er alene.
Ulempen med 6mm er jo at de er dyre, følsomme ved skruing(skallen).
Fordelen er jo at den er lett å bære, holde på plass om man er alene.
Klikk her for å svare