Ja, som overskriften lyder. Jeg er på jakt etter uhøvlet trevirke i Stockholm-området for å snekre litt fuglekasser, men det synes å være lettere sagt enn gjort? Noen som har noen tips? Ikke feil om det er på sørsiden.

Ytterpanel av gran finnes vel hos alle byggevarehus, burde vel gjelde også i Stockholmstraktene?
Type denne (første beste søketreff): https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x145-ytterpanel-p08021145

Jeg bygde et tjue-talls fuglekasser og tror jeg brukte 21x95 foran og bak + 21x145 til sidene. Oljeherdet board (type Masonite) funker bra som tak.

EDIT: Ofte er panelet høvlet på den ene siden. Det er viktig å sette den uhøvlede siden innover slik at ungene har mulighet til å klatre ut når det er på tide å fly.

Sist redigert:
Fant en bilde:
Trehus på rekke for fugler, montert på en lang planke støttet av røde stativer, foran en gul vegg med hvit dør i bakgrunnen.

• Liker
harry73 og 1 annen
  • Laddar…
Det er ikke så kritisk om det er høvlet eller saget, ungene kommer seg ut uten problem selv med høvlet innover. Nå har jeg riktignok bare småfuglekasser, og det kan kanskje finnes noen fuglearter som er mer følsomme.

Jeg har vel tenkt litt som dere i det tilfellet. Både at de nok kommer seg ut uansett, og at fasadebordene burde duge. Men jeg er vel skadet fra barndommen med bonnasaget virke (ramsag) som var ganske grovt på begge sider, men det er kanskje naivt å tro at det skal finnes noe lignende? Jeg synes også at fasadebordene er veldig finskåret :confused:

Også i dette tilfellet er det småfuglene som er målgruppen.

Vil du kompromisse så gjør sider/bakdel/bunnen med saget side ut mot og framstykket med saget inn mot.
Jeg maler ikke våre fuglekasser så festeevne for maling trenger jeg ikke å tenke på, derimot legger jeg et stykke takpapp oppå som beskyttelse.

Naboen lager et rutemønster med kniv på "innsiden" akkurat for at fuglene skal få bedre feste.

Protte

• Liker
AndersS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.