Hei!

Jeg står i ferd med å legge fliser i en liten gjestetoalett. Innen en 2-5 års periode skal også et større bad og to ganger renoveres og få fliser som gulv. Jeg vil gjerne ha samme type fliser i alle rommene for å få en enhetlig følelse, men vil ikke kjøpe material til alle rom på en gang. Det ser ut til å finnes et vell av fliser av ulike merker og stiler. Finnes det noe merke og sort som er "standard/universal", dvs som produseres fra år til år så jeg kan kjøpe de samme flisene når det blir aktuelt i fremtiden? Farge trolig mørk grå eller terrakotta.

Nei, finnes ingen standard. Kjøp alt og litt til nå ellers står du uten senere.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Takk for svaret Stefan, fryktet nettopp det. Hadde håpet at det, likt Svenskt tenns tapeter, fantes sorter som "alltid" finnes.

C
Nja, det finnes jo "merkevarer" også innenfor fliser/klinker, der sortimentet finnes over veldig lang tid. Eksempelvis min favoritt Mutina - disse er ganske dyre men det er stor forskjell i kvalitet også https://www.mutina.it/en/

Selvfølgelig kan man ikke helt ha garantier, spesielt hvis man ser 7-10 år fremover, men de har produkter i sortimentet som har eksistert > 7 år.
Deretter må man noen ganger tenke på brenning også for visse produkter, om de skal ligge tett siden ulike batcher kan ha litt forskjellige nyanser.

Se blant det dyrere sortimentet, f.eks. Brickmate osv. så kanskje du finner noe der.

BirgitS
Ettersom det er forskjellige rom, tror jeg at en mørkegrå klinker på gjestetoalettet vil oppleves som lik så lenge den andre typen er mørkegrå, har lik størrelse og fugemassen er den samme. Veldig store fliser kan ha rukket å bli umoderne om 5 år, så det ville jeg unngått.

Terrakotta er nok mer sensitiv, dels en farge som ikke alltid finnes og dels som varierer mer i farge.

• Liker
pavement
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.