KarlXII skrev:
Var det noen av dere som var inne på Leroy Merlin?
Jeg har fått for meg at de har bra utvalg på fliser og klinkers....?
Utvalget av fliser/klinker var best på Leroy Merlin av de "store", men det meste var ganske "standard", jeg savnet litt mer sjøstein og fliser i mindre størrelser, typ 10x10 og mosaikk-størrelse.

Men vi kjøpte likevel 60kvm klinker (til garasjen, på Castorama) og 35kvm klikkgulv (på Leroy Merlin).

Husbyggarn skrev:
jesca.. Prøvde dere å prute og med hvem (sjefen, "fyren på gulvet") og hvordan gikk det?
Nei, vi prøvde ikke siden både klinkeren og klikkgulvet allerede var på tilbud og blant det billigste de hadde, så vi følte at det nok ikke ville ha funket! ;D

Dessuten var prisene så lave at man ville skamme seg hvis man prutet! :o

Vel, ikke helt men.....
Jeg kan jo også nevne at omtrent 30% av personalet i butikkene snakket grei engelsk og at de var veldig hyggelige og kunne sine saker godt, var det noe de ikke visste så fant de gjerne ut av svaret på de rare spørsmålene vi kom med. :) Servicen var meget bra i alle butikkene.

Skriv gjerne her i tråden hvilke butikker dere syntes var bra (eller dårlige) og hvordan deres sortiment var.

Dagligvarebutikken "Auchen" (stavning?) var det største jeg hadde sett....63kasser og fem ganger så stort som den største butikken i Umeå.....de var billigst på spriten! ;)
70 cl Absolut Vodka kostet rundt 37zloty....Polsk vodka fantes for 25zloty per liter.. :P

(1 zloty = 2,10kroner)

Hei

Jeg har nettopp vært i Polen og kjøpt hvitevarer.
Reiste Ystad-Sassnitz på endagsbillett med lugar begge veier.
Hadde en varebil som var 2,7 meter høy og 6,8 meter lang, kjøpte billett for personbil over 2 meter høy og 6 meter lang, det var ikke noen problemer. Reisen kostet da 1380:-
Kom fram 7 om morgenen til Sassnitz og var i Szczecin (tyske navnet på den polske byen) rundt klokka 11 på formiddagen.
Handlet maling og verktøy på Castorama, bra service og utmerkede priser.
Hvitevarer kjøpte jeg på RTV Euro, sikkert ikke billigste stedet, men det var bra priser likevel.
Utmerket service og språket var ikke noe problem, gammel skoletysk og engelsk funket finfint.
Klokken 17 reiste jeg tilbake til fergen og var der i god tid til avgang rundt 22:15. Ca. en time til overs.

Handlet for ca. 15.000 SEK, og regner med at jeg sparte omtrent 13.000 SEK på reisen.
I tillegg kjøpte jeg en god del sprit og sigaretter til egen pris, den fortjenesten er ikke inkludert i fortjenesten på reisen, men det handler om noen tusenlapper til.

Dieselen var billig i Polen også.

Det blir en reise til i høst, da kommer jeg til å rekke å handle mer siden jeg kjenner bedre til Szczecin nå.

Ta kontakt på olov@datorexperten.se hvis dere vil ha tips!
Lykke til!

God morgen, hvordan gikk det med garantiene på hvitevarene og hva kjøpte du for noe, kanskje en liten liste ;) Ha en fin dag alle sammen /N

Jesca_j skrev:
Hva da? Man pruter jo på Beijers når man handler store partier? ???
jeg kommer fra Gdansk og jeg kan si at nesten alle priser går an å forhandle men at de kanskje ikke vil gjøre det med utenlandske kjøpere .

Ellax skrev:
Polen er det som frister for vår del (geografi vet dere...). Men hvordan i all verdens navn bærer man seg ad for å prate med folk i Polen. Det ville jo vært praktisk å "grunne" litt før man dro liksom og ta litt kontakter. Finnes det ingen som har en polsk slektning som kan selge litt konsulenttjenester som telefonprater for meg.

For øvrig kan jeg jo meddele at jeg har vært inne på IKEAs hjemmeside i Polen og sjekket ut kjøkken. De er omtrent 50% billigere, og de burde jo være noenlunde det samme synes jeg.
Hei!
jeg kommer fra Gdansk og kan hjelpe dere med polsk.

Interessant tråd......ser at de fleste etterspør fliser og kakel, men hvordan er prisene når det gjelder tre i form av teak, eik osv ?(skal bygge et skipsgulv)

MiaFia...mener du at også priser i store forretninger (Castorama etc) er forhandlingsbare, i det minste for en polakk, -selv ved relativt små innkjøp... ???

Hei
Det jeg mener er at hvis man kjøper mye da kan man forhandle seg til rabatter selv i store butikker. Det gjelder også her i Sverige. Men når det gjelder små innkjøp? Det tror jeg ikke, det finnes jo ingen grunn for dem å gi deg rabatt.

hmmm, høres ut som flere skulle prøve å prute på "små kvantiteter" her i Norge. Selv prøver jeg alltid å prute og det går hjem i 9 av 10 tilfeller på f.eks. elgiganten, coop eller k-rauta. Pruting er ikke et utenlandsfenomen, bare det at vi nordmenn er litt blyge og veloppdragne av og til... ;)

noen som har erfaring med fasadepussystem fra øst?
Jeg har sett brosjyrer fra Viscum & Bolix men vet ingen her som har jobbet med dem....
Bra mye billigere enn STO's system iallfall.

Hello Mia Fia

Stod ifor samme problem som du. Hvordan F--n kommuniserer man med polakker? Vi var på prisrunde i Polen (tok båten fra Ystad - sc .. ..s .s ..s re, noe sånt) kom i land og den eneste butikk man kunne gjøre seg forstått var Castorama, dvs vår tilsvarende av Bauhaus (og de er jo billige..... :-/)

Andre dagen så hadde vi en enorm flaks, vår taxisjåfør snakket flytende engelsk og visste alle stedene der lokalbefolkningen handler.. Slå dette, 45 pall suporex levert til vår nye byggeplass for 45.000.

Mitt tips til deg, snakk med taxisjåførene. Jo visst det kostet meg en 1000 sek, men det var det verdt...

stort takk til deg, lasec!

//Svensson

Det var trist at du ikke kunne gjøre deg forstått....:(
Når vi var over, for en måned siden, så var det ingen problem med å gjøre seg forstått på noe av de store varehusene, (OBI, Castorama, Praktiker, Mediamarkt, Auchen, IKEA, LeroyMarlin osv.) det var alltid noen som kunne engelsk, og servicen og tjenestevilligheten var meget bra, betydelig bedre enn her hjemme synes jeg.

De var dessuten veldig kunnskapsrike når det var noe vi lurte på, og hadde de ikke svaret i hodet så sprang de ivrig avgårde for å søke svaret.

Men det gikk tydeligvis bra for dere likevel! :D

Er det noen som har vært til en "ekte" kjøkkenleverandør i Polen som har noen tips om dette?

Også noen firmaer som selger granittplater til kjøkkenbenker ønskes tips om! :)

Er det noen som kan guide meg litt på castoramas side? finner ikke produktene :)

David skrev:
En ting til. Strømmen virket litt annerledes utformet i Polen sammenlignet med Sverige. Deres jordede uttak lignet våre jordede lampeuttak. Altså det stakk ut en stålpinne. Derfor droppet jeg å kjøpe elmateriale der. Blir nok Elbutik.nu i stedet. Noen som kjenner til noe billigere?

mvh
David
Det er jo ganske enkelt, for ikke å si buserk enkelt, å bytte ut en kontakt som passer svensk standard. Bare å holde øye med hvilken ledning (farge) som er jordingen.

Lars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.