339.639 lest ·
410 svar
340k lest
410 svar
Handle byggematerialer i utlandet
Stena Line har litt info om Polen på sin hjemmeside.
"I og med Polens medlemskap i EU forsvinner alt bry med toll. Derimot
må du fortsatt ta med passet ditt. Du handler det du skal og reiser
tilbake. Men mange lurer sikkert på om det virkelig er så enkelt. For å fjerne
all tvil spurte vi en polsk og en svensk tollfunksjonær om det er noen
problemer når noen kommer til grenseovergangen med en tilhenger full av møbler,
TV-apparater og hvitevarer? Svaret var entydig: Nie ma problemów eller på
svensk: Inga problem."
På Skatteverkets sider finnes denne info
"For privatpersoner er EF et eneste stort marked. Man betaler moms i det landet der selgeren finnes. Dette kalles opprinnelsesprinsippet. Du som forbruker kan velge å reise til Hellas eller Tyskland og kjøpe din nye TV, og kjøre hjem med den i bilen, like gjerne som du kan reise og kjøpe den i Alingsås. Forskjellen er at i Sverige betaler du 25% moms, i Hellas 18% og i Tyskland 16% moms."
Vi har nettopp vært i Polen og sjekket litt. Det blir nok en shoppingtur fremover.
//Lisa
"I og med Polens medlemskap i EU forsvinner alt bry med toll. Derimot
må du fortsatt ta med passet ditt. Du handler det du skal og reiser
tilbake. Men mange lurer sikkert på om det virkelig er så enkelt. For å fjerne
all tvil spurte vi en polsk og en svensk tollfunksjonær om det er noen
problemer når noen kommer til grenseovergangen med en tilhenger full av møbler,
TV-apparater og hvitevarer? Svaret var entydig: Nie ma problemów eller på
svensk: Inga problem."
På Skatteverkets sider finnes denne info
"For privatpersoner er EF et eneste stort marked. Man betaler moms i det landet der selgeren finnes. Dette kalles opprinnelsesprinsippet. Du som forbruker kan velge å reise til Hellas eller Tyskland og kjøpe din nye TV, og kjøre hjem med den i bilen, like gjerne som du kan reise og kjøpe den i Alingsås. Forskjellen er at i Sverige betaler du 25% moms, i Hellas 18% og i Tyskland 16% moms."
Vi har nettopp vært i Polen og sjekket litt. Det blir nok en shoppingtur fremover.
//Lisa
Nå holder vi på med å pakke, for i morgen (Mandag) bærer det avgårde mot Polen, via Nynäshamn. Vi hopper over Baltikum da det dukket opp altfor mange spørsmålstegn angående priser og sortiment..... 
Men billetter er bestilt med ferjen Mandag 18.00 fra Nynäshamn og så reiser vi tilbake fra Polen på Lørdag 18.00.
Noen siste minutt-tips å tenke på?
Er det noen som har leid hytte på campingplassen i Gdansk og som vet standarden på disse? Gjerne tips om andre billige overnattingsalternativer i trebyområdet ønskes!
Men billetter er bestilt med ferjen Mandag 18.00 fra Nynäshamn og så reiser vi tilbake fra Polen på Lørdag 18.00.
Noen siste minutt-tips å tenke på?
Er det noen som har leid hytte på campingplassen i Gdansk og som vet standarden på disse? Gjerne tips om andre billige overnattingsalternativer i trebyområdet ønskes!
HeiJesca_j skrev:Nå holder vi på med å pakke, for i morgen (Mandag) bærer det av mot Polen, via Nynäshamn. Vi skippar Baltikum da det oppkom alt for mange spørsmålstegn angående priser og sortiment.....
Men billetter er booket med fergen Mandag 18.00 fra Nynäshamn og så reiser vi tilbake fra Polen på Lørdag 18.00.
Noen siste-liten-tips å tenke på?
Er det noen som har leid hytte på campingplassen i Gdansk og som vet standarden på disse? Gjerne tips på andre billige overnattingssteder i trestadsområdet ønskes!
Lykke til, men spar litt til meg også
Reiser dere med lastebil eller varebil??
Said
Vi reiser med varebil, (Folkabuss med bare forsetene, går som personbil på fergen), og er vel mest ute for å rekognosere og handle verktøy som trengs i starten av byggeprosjektet nå første runden, pluss litt fliser, baderomsmøbler og annet moro, er det gode priser så reiser vi nok ned en gang til deretter med enten lastebil eller en stooor tilhenger etter folkan. 
Noen og noen....et par hundre kvadrat fliser/klinker og 150kvm parkett kaller jeg ikke lite......Husbyggarn skrev:jesca: Jo, det kan man gjøre iblant... (men vi har så fine rabatter uansett hos Beijer at vi pruter ikke der heller..
Men akkurat "store partier" føles ikke som å kjøpe noen kvadratmeter fliser eller noen kjøkkenskap på IKEA heller. Det skal jo bli noen tusenlapper før man engang vurderer å prute. Eller?
Bortsett fra kjøkkenskapene kjøpte vi jo heller ikke alt på ett og samme sted eller ved en og samme anledning...
Uansett så er vi tilbake nå etter nesten en uke i Gdansk-Gdynia-området.
Det vi gjorde var å ta en notatblokk og kjøre rundt til Obi, Praktiker, LeroyMerlin og Castorama for å sammenligne prisene da disse kan variere en del.
Det vi merket var at Praktiker var dyrest på det meste, og de andre var ganske jevne i prisene.
Jeg kommer til å legge opp prisene her i tråden senere, når jeg har hatt tid til å renskrive notatene, og pakke ut bilen som er fullastet hos samboerens foreldre.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 innlegg
Din hjemmeside går tregt som sirup....om du vil ha noen kunder kanskje det hadde vært en idé å få den raskere....seeing is believingbubaab skrev:
Nå er vi tilbake etter den andre budsjett-/innkjøpsferien i Gdansk/Gdynia/Sopot. Ungene har vel nok materiale til en Myrdal-/Gyllenhammar-bok nå.
Denne gangen dro jeg ikke rundt til en masse butikker, men hang mest på Castorama de fleste dagene. Hyggelig personale der noen snakket relativt bra engelsk. Tok tak i en person som fikk gå rundt med meg i timer og notere hva jeg ønsket. Har nok aldri fått så god service. Noe materiale kostet typ 1/5-del mot i Sverige. Noe var bare litt billigere. Interessant å se at det var samme merker på fuktsperrer osv. som i Sverige. Jeg hentet en masse kataloger på en liten flisbedrift jeg har handlet av tidligere og ordner nå innkjøpene hjemmefra via mail.
Ikke så moro kanskje å tilbringe ferien på budsjett-hotell/bilen/byggevarehus i Polen, men kan man tjene mange gode tusenlapper på det, så er det definitivt verdt det.
Kjøpte 10-15 interiørmagasiner med priser og adresser på artiklene satt ut. Utrolig bra eksponering av varene i magasinene.
mvh
En trøtt David
Denne gangen dro jeg ikke rundt til en masse butikker, men hang mest på Castorama de fleste dagene. Hyggelig personale der noen snakket relativt bra engelsk. Tok tak i en person som fikk gå rundt med meg i timer og notere hva jeg ønsket. Har nok aldri fått så god service. Noe materiale kostet typ 1/5-del mot i Sverige. Noe var bare litt billigere. Interessant å se at det var samme merker på fuktsperrer osv. som i Sverige. Jeg hentet en masse kataloger på en liten flisbedrift jeg har handlet av tidligere og ordner nå innkjøpene hjemmefra via mail.
Ikke så moro kanskje å tilbringe ferien på budsjett-hotell/bilen/byggevarehus i Polen, men kan man tjene mange gode tusenlapper på det, så er det definitivt verdt det.
Kjøpte 10-15 interiørmagasiner med priser og adresser på artiklene satt ut. Utrolig bra eksponering av varene i magasinene.
mvh
En trøtt David
David: Var det du som sprang omkring med Byggmax-tidningen nedstoppet i shortsfickan?
Hvilket merke kjøpte du på tettesjikt og hva kostet det?
Skriv gjerne ned noen navn på selskaper som du synes har bra utvalg av fliser/keramikkfliser da de store selskapene (OBI, Castorama, Praktiker, LeroyMarlin) virker å ha litt kjedelig utvalg.
Noen som har sett på HTH-kjøkken i Polen? (Ligger ved IKEA.) Eller annen leverandør som har fine eikefronter?
Vil også ha tips om noen som selger granittbenkeplater til bra pris.
Så et lite spørsmål: Hvorfor finnes det til 99% bare hvite kjedelige baderomsmøbler? Eller vet noen hvor det finnes baderomsmøbler i tre?
Hvilket merke kjøpte du på tettesjikt og hva kostet det?
Skriv gjerne ned noen navn på selskaper som du synes har bra utvalg av fliser/keramikkfliser da de store selskapene (OBI, Castorama, Praktiker, LeroyMarlin) virker å ha litt kjedelig utvalg.
Noen som har sett på HTH-kjøkken i Polen? (Ligger ved IKEA.) Eller annen leverandør som har fine eikefronter?
Vil også ha tips om noen som selger granittbenkeplater til bra pris.
Så et lite spørsmål: Hvorfor finnes det til 99% bare hvite kjedelige baderomsmøbler? Eller vet noen hvor det finnes baderomsmøbler i tre?
Jeg gir et ganske kortfattet svar da jeg er på jobb. 
Fant derimot et firma som solgte Swedoor-dører laget i Estland. En teakdør kostet 3000 Zloty. Kommer tilbake med adresse senere. Må bestemme meg om jeg vil ha de to dørene de hadde inne først.
På Castorama hadde de eikefinér inne-dører for 130 Zloty, inkludert låskasse. Mums for lommeboken.
Puss, ildfast tegl, flytesparkel og mørtel var ekstremt billig.
mvh
David
Niks. Jeg hadde jeans med et hull på kneet. Noen ganger hadde jeg med meg en av ungene.
Mapei. Kommer tilbake med pris, men det var ikke ekstremt mye billigere enn i Sverige.
Jeg syntes Castorama hadde billig, fin hvit flis. 22 Zloty/kvm er ekstremt billig. Klinker fant jeg på Agena. Vil du ha eksklusiv klinkers/fliser er ImexTop32 og Agena bra steder. Imex har en fin utstilling av baderomsinnredning.
Er også ute etter fine, billige kjøkken. Legg gjerne igjen tips her.
Vi sager dem til selv med benkeplater fra Bauhaus. Ellers var det vanskelig å finne billige treprodukter i Polen.
Fant derimot et firma som solgte Swedoor-dører laget i Estland. En teakdør kostet 3000 Zloty. Kommer tilbake med adresse senere. Må bestemme meg om jeg vil ha de to dørene de hadde inne først.
På Castorama hadde de eikefinér inne-dører for 130 Zloty, inkludert låskasse. Mums for lommeboken.
Puss, ildfast tegl, flytesparkel og mørtel var ekstremt billig.
mvh
David
En ting til. Strømmen virket litt annerledes utformet i Polen sammenlignet med Sverige. Deres jordede uttak liknet våre jordede lampeuttak. Dvs det stakk ut en stålpinne. Derfor droppet jeg å kjøpe elektromateriell der. Blir nok Elbutik.nu i stedet. Noen som kjenner til noe billigere?
mvh
David
mvh
David
Det "eneste" som virket å skille i strømveien var nettopp de jordede vegguttakene, resten virket å være det samme.
Jeg så at det fantes ABB sikringsskap (tomme) for rundt 65 zloty og automatsikringene til ditto, også ABB kostet 11,95 zloty per stykk, 3-fase relé for montering i sikringsskap (ABB) for 50 zloty og så videre....
Ojoj....man får nesten kjøpefrosserier når man går rundt...
Det som man ser ut til å "tjene" mest på å kjøpe er ALT som har med betong å gjøre: Sement, betong, fliser/klinkerfiks, ditto fuging osv.der prisene kunne være en femtedel eller mindre på visse varer......
Nå må jeg bare kjøpe en tilhenger å ha med meg til neste sving!
Jeg så at det fantes ABB sikringsskap (tomme) for rundt 65 zloty og automatsikringene til ditto, også ABB kostet 11,95 zloty per stykk, 3-fase relé for montering i sikringsskap (ABB) for 50 zloty og så videre....
Ojoj....man får nesten kjøpefrosserier når man går rundt...
Det som man ser ut til å "tjene" mest på å kjøpe er ALT som har med betong å gjøre: Sement, betong, fliser/klinkerfiks, ditto fuging osv.der prisene kunne være en femtedel eller mindre på visse varer......
Nå må jeg bare kjøpe en tilhenger å ha med meg til neste sving!