Glemte...

Vurderer også om jeg skulle kjøpe hele stokken som jeg tenkte å mure opp i suporex. Kan det lønne seg tror du å handle alle blokkene for dette i Polen.
Huset blir trolig i 1,5 plan og nyfunkis...

Har et tungt spørsmål ;-)
Skal renovere gamle skorsteiner og har vanskelig for å finne murstein med stil, så jeg leter etter murstein med litt eldre utseende (slått). Virker tynt med det på byggevarehusene ovenfor. Ville vært takknemlig for noen adresser til mursteinsleverandører.

Er det fortsatt lønnsomt å handle byggemateriale i Polen, Estland el. Tyskland ???

Jeg tror at det er sant. I dag finnes det også ulike selskaper som organiserer "shoppingreiser" til Polen. Se for eksempel på www.handlaipolen.se.

Hei!

Har sittet og lest gjennom tråden i over en time. De fleste innleggene er veldig gamle, så jeg tenkte å sjekke med dere som har litt info om det fortsatt er lønnsomt å dra til Polen?

Ting jeg skal handle er: Takpanner, fliser, gulv, vinduer og muligens hvitevarer hvis prisene er riktige.

Går det an å arrangere frakt via f.eks. Castorama selv når man er der nede? Jeg og fruen drar ned innen 6 uker og kjøper da alt på plass. Problemet er som sagt bare frakten hjem, siden det blir såpass store lass, og man vil jo helst handle alt på en gang for å kunne få litt rabatter.

Takk på forhånd!

Mvh

Noen som nettopp har handlet materiale i Polen og vet prisbildet? Noen som har handlet i Latvia?

Hmm.... solceller er billige akkurat nå (Tyskland) ... men ofte er det kronglete og dyrt med frakten til Sverige ... om man ikke kan transportere selv.

Ewald hvor billige er de? noen du kan anbefale?
noen bra side å handle på?

Ofte trenger man ikke engang å være på stedet hvis man vil kjøpe i utlandet. Vil man selvfølgelig kjøpe kakel, gulv, tapet osv., er det selvsagt litt vanskelig å handle hvis man ikke ser produktet IRL først.

Ofte går det til og med bra å handle via nettet, men det er som regel forhåndsbetaling som gjelder. Noe som noen er kritiske til. Som alternativ fungerer også kredittkort eller paypal.

Frakten innen Europa tar cirka 3-4 dager, men for eksempel fra Tyskland til Østerrike tar det noen ganger ikke engang 2 dager.

@ tjena

Det finnes nye restpartier. Ulike priser på forskjellige fabrikater. Så må man ta en "position" ... finnes priser fra 1,25 EUR per W + frakt.

Kjente merker som Schüco, Sayno, LG, ... dette selges dog av "privatperson" dvs uten garanti.

Bedrift: De billigste som finnes er rundt 0,75 til 0,8 EUR inkl. tysk moms + frakt ..... tynnfilm solceller. Men hos denne selgeren kan man til og med ha enkelte paneler.

@ tjena

Aleo har han en masse. Han selger dog privat.

F.eks.

Disse virker bra: men bare 5 stk igjen.

[Schüco MPE 205 PS poly 205 Wp 5 stk P19 32,80 8,40 26,90 7,59 1495 1001 Så finnes det flere andre.

SunPower SPR WHT
300 Wp 7 P18 64,00 5,87 54,70 5,49 1559 1046 (7 stk igjen)

[S-Energy SM-225PA8 225 13 P16 36,60 8,25 29,70 7,60 1620 980 (13 stk igjen) ... osv

Sist redigert:
litt vanskelig å vite hvilke som er best...

utvalget i Kina er jo enormt....men vanskelig å kjøpe der...
blir en sjanse...kan jo ikke teste dem før

Allmänt sagt är väl monokristallina bäst (högst verkningsgrad). Men polykristallina är bara liiite sämre (kanske 1 till 3 %) mht verkningsgraden.

Tunnfilmsceller har i regel lägre verkningsgrad.

Men modulerna är ju testade och man vet ju hur många Wp en modul har.

Grätzel cellen och organiska celler har dock begränsad livstid vad jag vet (men sådana paneler är det inte).

Vanligtvis ger ju tillverkaren en viss garanti att panelen ger ett visst utbyte under en viss tid.

Kända märken är Yngli, Schüco, Aleo, Mitsubishi, Sayno, CSI, EGING, ...

Finns ju hur många gubbar/företagare osv. som helst ute på tyska forum som har att sälja ngt ;) ... mycket bråk och förfalskade utbyten osv också :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.