Vurderer å bygge en halvvegg midt i rommet med målene 150cm bred og 170cm høy. Som ramme har jeg tenkt meg planker med 17,5 cm bredde og 4,5 cm tykkelse. Tenkte å starte med å feste en planke på gulvet der det er masonittplate og bjelker under, det er bjelkelag under. For å få maksimal stabilitet, bør jeg lime fast denne planken og også slå inn noen grovere spiker der bjelkene er? Tenkte så å sette OSB-plater over den regulerte rammen, eller er konstruksjonsfinér mer stabilt? Deretter blir det gipsplater. Tanken er å feste en ca 20 kg tung TV på veggen. Noen som har tips? Vet at dette har vært oppe på flere forum, men det var lenge siden, kanskje har byggeteknikken endret seg? Obs vil unngå å feste denne i taket om mulig.
/J
Det er en utfordring å lage en slik vegg som dessuten tåler en eksentrisk (utenpåliggende) last. Jeg ville ha gått ut fra en type stålkonsoll som jeg skrur fast i bjelken i gulvet under veggen. Du kan også bruke tre, men da tror jeg du må bruke et skjøtejern for å feste inn i gulvbjelken. Som dette bildet viser.
Det er en utfordring å lage en slik vegg som i tillegg tåler en eksentrisk (utenpåliggende) last. Jeg ville gått ut fra en eller annen type stålkonsoll som jeg skrur fast i bjelken i gulvet under veggen. Du kan også bruke tre, men da tror jeg du må bruke et skjøtejern for å feste inn i gulvbjelken. Som dette bildet viser.
[bilde]
Oi, ser ut til å bli litt jobb da. Kanskje jeg skal flytte halvveggen med den ene siden mot en vegg i stedet og sette fast siden mot romveggen? Da burde det vel bli litt mer stabilt?