Hei

Jeg bygger en halv kjøkkenøy som er ca. 180 cm lang.

Holder det å skru fast skapene i hverandre og skru "det første" inn i veggen, eller regnes det som utilstrekkelig? Det er en øy med strøm, vann og annen rørlegging osv., så det bør ikke bevege seg altfor mye. I tillegg er det sannsynlig at det blir uttrekkbare skuffer, så en stor del av vekten kan jo da havne utenfor skapenes volum.

Enten står skapene på vanlige ben (ikea) eller så bygger jeg en ramme av lekter på gulvet som skapene står på. Om nødvendig drar jeg en skrue ned gjennom laminatgulvet (klikk) og ned i betongplaten.

Da kan imidlertid ikke laminatgulvet bevege seg så bra under, men det må man kanskje leve med. Eller så borer jeg et større hull i laminatet kanskje. Men det er vel tvilsomt om laminat beveger seg under kjøkken osv. i det hele tatt?

Hvordan ville dere gjort det?

Den skal gå fra veggen og akkurat forbi rørene.
Byggeområde med laminatgulv, verktøy, pappesker og plastavfall. En stige og flere rør er synlige i rommet.

Takk for tips!

Om du fester kjøkkenøya i veggen og så fester den også med en eller annen type konsoll der vannet går opp fra gulvet, bør det bli tilstrekkelig stabilt. Men bruk ikke IKEA-ben, men regs opp en stabil ramme og skru fast skapene i den.

Jeg antar at strøm, vann og avløp går i sokkelen og ikke kommer opp fra gulvet? Kommer det opp fra gulvet er det ingen grunn til å ikke feste den ordentlig siden øya vil forbli der. Med trekking i sokkelen ville jeg si at øya ikke er permanent og like gjerne kan flyttes et annet sted. Hva tror du har lengst levetid; Konstruksjonene, gulvet, planleggingen av kjøkkenet? Alt avgjør hva som er enklest.

Hvis kjøkkenøya går rett ut fra veggen og ikke er en forlengelse av en annen rad med benkeskap (L / U) ville jeg ha festet den i ytre enden. En ramme er flott, men prøv å feste den på en slik måte at du kan flytte øya hvis det blir aktuelt.

Jeg har en halvøy (250cm) som går ut, men er samtidig en del av et U. Hele U-konstruksjonen har en 4cm eikeskive på seg. Min halvøy står på vanlige Ikea-ben og er bare festet i veggen (og tilstøtende rad med benkeskap). Det sitter som fjellet og trenger ingen flere festepunkter.

• Liker
twoody
  • Laddar…
Jeg kommer også kun til å forankre mot en vegg, kommer til å ha en 11mm OSB i bakstykket på skapene for å gi ekstra stivhet til dem.

Takk for svar. Rørene vil gå ganske rett opp der de kommer ut, så jeg vil kalle øya veldig fast og permanent. Det blir vel å skru fast en stående 45x70 eller lignende som sokkel. En eller to skruer ned i betongen kanskje er nok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.