Har nettopp kjøpt en leilighet i et gammelt gårdshus fra 1850. Det var tenkt å rives når nyere hus rundt ble bygget for 18 år siden, men er q-merket så det ble renovert opp og ble boliger istedenfor.
På grunn av vannskade (separat historie) har vi saget opp gulvet i soverommet. Ovenfra og ned består bjelkelaget av:
- Parkett med underliggende foam/dampsperre
- 2 x 13 mm gulvgips
- 22 mm gulvspon
Oven ligger på nye lekter fra 2004. Deretter:
- Luftspalte på ca 30 cm for installasjoner (vannledning, avløp, el mm)
- Gamle bjelker med mineralull mellom
-Helle 300 x 300 x50 mm, nedsenket mellom bjelkene
- Plank (gammel) - festet under de gamle bjelkene
- Akustikkplate
- 2 x 13 mm gips
Nå til mitt spørsmål:
Hvilken funksjon fyller hellene?
Ser frem til deres kloke svar
På grunn av vannskade (separat historie) har vi saget opp gulvet i soverommet. Ovenfra og ned består bjelkelaget av:
- Parkett med underliggende foam/dampsperre
- 2 x 13 mm gulvgips
- 22 mm gulvspon
Oven ligger på nye lekter fra 2004. Deretter:
- Luftspalte på ca 30 cm for installasjoner (vannledning, avløp, el mm)
- Gamle bjelker med mineralull mellom
-Helle 300 x 300 x50 mm, nedsenket mellom bjelkene
- Plank (gammel) - festet under de gamle bjelkene
- Akustikkplate
- 2 x 13 mm gips
Nå til mitt spørsmål:
Hvilken funksjon fyller hellene?
Ser frem til deres kloke svar
Jeg antar at det finnes en bebodd leilighet under dere. Hageflisenes funksjon er da antagelig å gjøre bjelkelaget tungt, for å redusere trinnlyd og vibrasjoner i bjelkelaget.
Yes, det stemmer. Lyddemping var en av mine hypoteser. Nemlig knapt en lyd mellom etasjene.
Grunnen til at jeg lurer er at min vannskade også sitter i taket hos naboen under. Det er en vannledning som har et hull, i veggen mellom mitt soverom og mitt baderom. Hullet kommer av en spiker i en sokkel som har sittet i 18 år, og når jeg tok bort gulvsokkelen for noen uker siden for å sette ny, så ble også spikeren trukket ut og vannet begynte å sive.
Min vannskade berører bare mitt soverom (del av vegg og gulv) som grenser mot mitt baderom, men naboens skade er i deres baderomstak. Deres tak skal rives, eventuelt tørkes og så repareres. Tenker at det er forbundet med livsfare å rive nedenfra. Og kanskje enda jævligere å få tilbake platene nedenfra... De er 30x30x5 cm og trolig ganske tunge.
Men, om de har den funksjonen dere begge beskriver, så vil man jo ikke hoppe over å sette dem tilbake...
Grunnen til at jeg lurer er at min vannskade også sitter i taket hos naboen under. Det er en vannledning som har et hull, i veggen mellom mitt soverom og mitt baderom. Hullet kommer av en spiker i en sokkel som har sittet i 18 år, og når jeg tok bort gulvsokkelen for noen uker siden for å sette ny, så ble også spikeren trukket ut og vannet begynte å sive.
Min vannskade berører bare mitt soverom (del av vegg og gulv) som grenser mot mitt baderom, men naboens skade er i deres baderomstak. Deres tak skal rives, eventuelt tørkes og så repareres. Tenker at det er forbundet med livsfare å rive nedenfra. Og kanskje enda jævligere å få tilbake platene nedenfra... De er 30x30x5 cm og trolig ganske tunge.
Men, om de har den funksjonen dere begge beskriver, så vil man jo ikke hoppe over å sette dem tilbake...
Klikk her for å svare