Hei, jeg lurer på hvordan jeg kan få til et flatt tak med maks 5 graders helling til en utvidelse/vinterhage som er 9 meter langt og 4,5 bredt. Taket kan ikke være så tykt som limtrebjelke. Vi bor i sone 3 for snø og vil ha sedumtak. Denne utvidelsen vil ligge mellom 2 hus og skal se så smidig ut som mulig. Har hørt at man kan ha selvbærende stålplater som tak, stemmer det? Eller om jeg skal ha H-bjelke, hvilken type og dimensjon og materiale? cc 120mm mellom bjelkene? Eller trengs det ingen bjelker ved selvbærende stålplater som er 5 meter og ligger hvilende på veggene? Jeg har lett overalt for å finne informasjon, men har ikke lykkes, så nå prøver jeg her. Krysser fingrene, Anna-Karin
:x
Hva veier taket, det finnes jo et veldig stort spenn på slike tak, det blir nok vanskelig uten stolper/bærende vegg i midten med så liten helling..
Hvis man tar 150 kg M/2 i sone 3 finnes det ingen limtrebjelker som klarer 4,5 meter..
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering.aspx?Cid=121
Hvis man tar 150 kg M/2 i sone 3 finnes det ingen limtrebjelker som klarer 4,5 meter..
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering.aspx?Cid=121
Jeg vil ikke ha limträ da det er for tykt, men søker stålprofiler som klarer dette. Jeg tenker kan man bygge store boder med flatt tak så må man vel kunne bygge et lite uterom med flatt tak 
Taket veier som mest 120kg/m2...så blir det jo snø på det så jeg kanskje må tenke om...
Taket veier som mest 120kg/m2...så blir det jo snø på det så jeg kanskje må tenke om...
HEA-bjelke fungerer helt sikkert og jeg har vanskelig for å tro at høyden på bjelkene vil bli høyere enn tykkelsen på isolasjonen som du uansett vil ha. Jeg ville bedt en konstruktør om råd og om å beregne. Det bør ikke koste mer enn 2000 kr å få gjort. Du må uansett vise frem en beregning for kommunen i forbindelse med byggemelding/teknisk samråd. Dog blir det jo ganske mye dyrere med en stålkonstruksjon sammenlignet med tre.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 innlegg
Finnes det høyprofilert plater som er selvbærende over ganske lange spennvidder www.profilplat.se/produkter/takplat/sjalvbarande-plat/
Klikk her for å svare