5.530 lest ·
28 svar
6k lest
28 svar
Gym på "klassisk" høyloft? Bæreevne?
Jeg med derfor jeg spør ang. konstruksjonen. Skjæmt og sidon men visst hver maskin veier jo ca 200 kg + hantler o.s.v... 
Ja du mener samme lengderetning som bærelektene ligger? Skal man bruke kortlinger mellom 145ene?
Jeg har stuvet opp cirka 25 personbiler, de fleste tunge raggarbiler, på mitt loft. Ja, pluss en masse annen skrot.
Høy veier det også, man pakket helt opp til taket, i prinsippet.
Høy veier det også, man pakket helt opp til taket, i prinsippet.
Loftet på min låve er drøyt ti meter i mønet. Ved veggen er høyden fire meter. Riktignok er byggeflaten større enn trådstarters, men tre meter i snitthøyde høres lavt ut.larsbj skrev:
Ja i nock er det sikkert 6 meter.. Interessant hva folk har fylt sine loft med..
Nå misforstod du megNorrhyttan skrev:
Uten jeg forsøkte bare å konstatere at selv om vi er mange med ting på rännet er interessene forskjellige
Men det var jo Novisfixaren jeg siterte. Eller er dere samme person?larsbj skrev:
Ja, men i dagens stordrift er det nok, dessverre, ikke så mange bønder som har høy på høytørka. Det er knapt noen som kjører småballer lenger. Storeballer er tunge og vanskelige/umulige å håndtere på transportbånd, og traktorene i dag for klumpete til å kjøre opp på loftet.larsbj skrev:
Da blir det nisser som meg som tar over, og fyller på med alle slags skrot. Eller bygger verdens kuleste hjemmekino (gammel drøm som aldri realiseres)! :wow:
Jeg siktet minst like mye på meg selv som på noen andre lurer på hva den som bygde mitt loft i 1920 ville ha sagt om at høyloftet skal bli et gym..
Skulle trenge deres meninger om et nytt spørsmål som har dukket opp. En del av bjelkene som bærer opp det gamle høyloftet er litt småhullede av mark eller lignende og også litt "smulete" på overflaten om man slår med en øks på dem. Litt lenger inn er de imidlertid stumme og harde. Må disse sannsynligvis byttes ut?
Kan ikke noen forsøke å gi meg et hint om hvor ille det er om VISSE av bjelkene har "litt" små markhull og "smuldrer" på overflaten om man slår med hammeren hardt på dem, inni virker de dog ordentlig solide? Hvor dårlige må de være for at de skal byttes ut helt? De er som tidligere nevnt 100x200mm. Bærbjelkene er i betydelig bedre stand.
Å bytte ut samtlige lekter er ikke et alternativ da det blir for dyrt.
Finnes det noe måte å forsterke en litt dårligere lekt?
Takk på forhånd!
Å bytte ut samtlige lekter er ikke et alternativ da det blir for dyrt.
Finnes det noe måte å forsterke en litt dårligere lekt?
Takk på forhånd!
Klikk her for å svare