Har et høneloft fra 1920-tallet på ca 8 x 20 meter som jeg skulle ønske å bygge et ordentlig hjemmegym på.

Bjelkelaget i høneloftet er grove gamle trebjelker som ligger på 100 cm mellomrom. De hviler direkte på de tykke teglveggene i stallen under.

Det finnes også to tykke bjelker med flere støtter under som går tvers under de andre trebjelkene.

Det har jo blitt brukt til høneloft før, hva kan man tenke seg at høyet på loftet veide?

Kan man si noe generelt om bæreevnen til bjelkelaget på et slikt loft?

Er det noen som har belastet sitt gamle høneloft med lignende belastning?

Spennvidden på bjelkene? Bjelkenes dimensjon?

Spennvidden på bjelkene er ca 7 meter, og bjelkene er minst 20 cm høye og 20 cm tykke.

Antar at det ikke er fritt spenn 7m uten at du har en bæreline under bjelkelaget midt i låven alt 2 bæreliner
Løshøy veier ca 80 kg/kbm hård presset ca 150 kg/kbm

Sist redigert:
Jeg har 2 bærende bjelker under bjelkelaget.

Men skrev feil på dimensjonen den er ca 20x10 cm stående på høyden og bærelistene er noe grovere.

Det betyr at om jeg antar at du har en gjennomsnittlig høyde til tak på 3m så rommer det 40-50 tonn høy, noe som også høres rimelig ut når jeg tenker på de høylåvene jeg har vært med og kjørt inn høy på.

Japp her er et bilde av konstruksjonen (om enn ikke det beste).

• Byggekonstruksjon med trebjelker og murstein på en uferdig vegg.
Du har altså en 4´´x8´´ cc 1m og spennvidde mellom bjelkene på ca 2,8-3m

Det blir jo et bjelkelag som er betydelig sterkere enn i et bolighus

Du mener at spennvidden blir lav p.g.a. bærelinjene?.. Men som du ser på bildet er støttene bare 95x95 i dagens situasjon.

95x 95 er nok tilstrekkelig.
I min stall som har samme konstruksjon står stolpene 3m fra hverandre.

Ok og hva har du hatt for belastning på ditt høylåve?

Renna er 8x15 m og den forrige eieren sier at han har hatt 25 tonn der

Ok jeg kommer jo til å legge opp cc 60 oppå med 45x120 som ytterligere gulvbjelkelag, finnes det noe man kan gjøre for å forsterke konstruksjonen ytterligere?

Men jeg presser jo 30 tonn i benkpress.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.