5.529 lest ·
28 svar
6k lest
28 svar
Gym på "klassisk" høyloft? Bæreevne?
Har et høneloft fra 1920-tallet på ca 8 x 20 meter som jeg skulle ønske å bygge et ordentlig hjemmegym på.
Bjelkelaget i høneloftet er grove gamle trebjelker som ligger på 100 cm mellomrom. De hviler direkte på de tykke teglveggene i stallen under.
Det finnes også to tykke bjelker med flere støtter under som går tvers under de andre trebjelkene.
Det har jo blitt brukt til høneloft før, hva kan man tenke seg at høyet på loftet veide?
Kan man si noe generelt om bæreevnen til bjelkelaget på et slikt loft?
Er det noen som har belastet sitt gamle høneloft med lignende belastning?
Bjelkelaget i høneloftet er grove gamle trebjelker som ligger på 100 cm mellomrom. De hviler direkte på de tykke teglveggene i stallen under.
Det finnes også to tykke bjelker med flere støtter under som går tvers under de andre trebjelkene.
Det har jo blitt brukt til høneloft før, hva kan man tenke seg at høyet på loftet veide?
Kan man si noe generelt om bæreevnen til bjelkelaget på et slikt loft?
Er det noen som har belastet sitt gamle høneloft med lignende belastning?
Spennvidden på bjelkene er ca 7 meter, og bjelkene er minst 20 cm høye og 20 cm tykke.
Jeg har 2 bærende bjelker under bjelkelaget.
Men skrev feil på dimensjonen den er ca 20x10 cm stående på høyden og bærelistene er noe grovere.
Det betyr at om jeg antar at du har en gjennomsnittlig høyde til tak på 3m så rommer det 40-50 tonn høy, noe som også høres rimelig ut når jeg tenker på de høylåvene jeg har vært med og kjørt inn høy på.
Du mener at spennvidden blir lav p.g.a. bærelinjene?.. Men som du ser på bildet er støttene bare 95x95 i dagens situasjon.
Ok og hva har du hatt for belastning på ditt høylåve?
Ok jeg kommer jo til å legge opp cc 60 oppå med 45x120 som ytterligere gulvbjelkelag, finnes det noe man kan gjøre for å forsterke konstruksjonen ytterligere?