På søndag ble det -5 etter å ha vært pluss siden støpingen, og en av gulvvarmeslyngeene i platen som ble støpt 15. desember rakk å fryse før jeg rakk å tømme de 3 slyngene. Jeg klarte å tine opp slangen ved å spyle platen med varmt vann. Kunne deretter med kompressor trykke ut iskross blandet med vann.
Ansvar for å tømme slangene for vann før frost lå på totalentreprenørens VVS-firma.
Nå hevder entreprenørens VVS-firma & entreprenøren at slangene ikke kunne fryse fordi det er isopor under platen samt at betongen fortsatt er varm på grunn av pågående herding.

Dette er selvfølgelig totalt virkelighetsfjernt. At platen skulle være varm 4 uker etter støpingen og kunne motstå -5 grader er jo rene fantasier. Men de hevder dette!!
Har de oppdaget en ny energikilde eller? ;-)

Jeg ville trenge noen innlegg med argumenter fra forumet som jeg kan presentere for dem om det nå hjelper.

På forhånd takk.

Hva står det i kontrakten?
Å støpe i desember uten på noen måte å ha ettervarme må vel være en risiko i hele Sverige.....

Du tok ikke bilder?

Det burde vel gå an å matematisk regne ut at de tar feil?

Nei. Hadde i så fall trengt å filme når iskrossen sprutet ut.

Enk Projektet skrev:
Hva står det i kontrakten?
Å støpe i desember uten å på noen måte ha etterskjerming må vel være en risiko i hele Sverige.....
Er totalentreprise, så de har fullt ansvar. Gjør de feil så må de fikse det. Men de mener jo at de ikke har gjort feil, for det kan jo ikke fryse til tross for -5 grader.......

Du kan kanskje få hjelp til å regne på det fra betongstasjonen?

Spontant vil jeg si at første uken ikke er noen som helst problem, andre uken tvilstilfelle, tredje og fjerde uken meget risikabelt.

ohlgren skrev:
Er totalentreprenad så de har fullt ansvar. Gjør de feil så får de fikse. Men de mener jo at de ikke har gjort feil, for det kan jo ikke fryse tross -5 grader.......
Ikke fryse ved -5? er det vann eller sprit de har prøvetrykt med?

Enk Projektet skrev:
Inte frysa vid -5? är det vatten eller sprit dom har provtryckt med?
Vatten.

ohlgren skrev:
Vann.
Uten tilleggsvarme så fryser vann ved -5.....

Isopor under platen forverrer jo bare situasjonen, markvarmen kan jo ikke komme opp.

(Idioter til entreprenør, minusgrader forekommer i hele Sverige)

Protte

ohlgren skrev:
Er totalentreprise så de har fullt ansvar. Gjør de feil så må de fikse. Men de mener jo at de ikke har gjort feil, for det kan jo ikke fryse til tross for -5 grader.......
Hva liker de at du har gått inn i deres entreprise og roddet. Kan jo skylde på deg nå om noe er feil.

Enk Projektet skrev:
Utan tillskottsvärme så fryser vann ved -5.....
Ja, men de hevder at platen på grunn av pågående herding holder seg varm, til tross for 3-4 uker siden støping, så at rørene derfor ikke kunne fryse på søndag til tross for -5.

Og hvem la dit isknusningen? Kjempen Gluff-Gluff? Bert Karlsson? Jeg vet ikke hva de skal si når du forteller at du har fjernet is ut av rørene.

Men hva er det du vil oppnå? En ny trykktesting?

ohlgren skrev:
Ja, men de hevder at platen på grunn av pågående herding holder seg varm, til tross for 3-4 uker siden støpning, slik at rørene derfor ikke kunne fryse på søndag til tross for -5.
Da så....enten funket det ikke eller så har det ikke frosset....
Hva sier de at det skyldes?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.