Har en stue på 30 kvadrat med to vannbårne elementer. Rommet er konstant kaldt og spesielt gulvet. Tanken er å legge 50 mm cellplast direkte på eksisterende gulv som består av 22 mm sponplategulv og kork/plast matte. Oppå cellplasten tenker jeg å legge 22 mm sporet sponplater, plater og slange. Øverst vil jeg legge noe billig klikkgulv. Må plastmatten fjernes og bør jeg legge noe mellom det sporede sponplategulvet og klikkgulvet, typ gips eller noe. Dessuten lurer jeg på om jeg trenger å legge aldringsbestandig plast under klikkgulvet for å forhindre fuktvandring og i så fall hvor i sandwichkonstruksjonen plasten skal ligge.

surris
Med 2 stk radiatorer burde du ikke ha noen problemer med å varme opp 30m2. Vil du installere gulvvarme bare fordi du vil ha varmt gulv? Eller er tanken at du skal bygge om kjøkkenet også? Og skal du ha gulvvarme i flere rom senere?
Føles som mye arbeid bare for å få gulvvarme..

Hvordan ser gulvbjelkelaget ut?

Den konstruksjonen du vil ha med gulvvarme på et dårlig isolert gulv med 50mm eps tilleggsisolering er ikke den beste!

Hvis du har til hensikt å legge gulvvarme bare for komforten og beholde elementene, kan du fjerne plastmatten og hvis det er tørt under den legge Platons system for lufting av gulv.
Deretter legger du eps og gulvplater med spor, da får du komfort og slipper kaldt gulv...
Elementene må du la holde varmen!

Enklere løsning og bedre er om du kan renovere isolasjonen i bjelkelaget og samtidig se over tilstanden!
Kalde gulv kan jo skyldes at du har fått glipper i isolasjonen... da vinner du også byggehøyde.

surris mattias1jonsson skrev:
Med 2st radiatorer borde du ikke ha noen problemer med å varme opp 30m2. Vil du installere gulvvarme kun fordi du vil ha varmt gulv? Eller er tanken at du skal bygge om kjøkkenet med? Og skal du ha gulvvarme i flere rom senere? Føles som mye jobb bare for å få gulvvarme..
De to radiatorene er ikke nok til å varme opp rommet. Tanken er både å redusere kuldeinntrenging fra gulvet og samtidig øke varmekilden, spesielt siden vi vurderer å fjerne en av radiatorene neste sommer for å rive veggen hvor radiatoren sitter til fordel for 2 meter høye vinduer, typ hele veggen. Og JA, varmt gulv er deilig, nå må vi ha føttene i sofaen om vinteren.

K Kaputte skrev:
De to radiatorene er ikke nok til å varme opp rommet. Tanken er å dels redusere kjøleinntrengningen fra gulvet og samtidig øke varmekildene, spesielt ettersom vi vurderer å ta bort en av radiatorene neste sommer for å rive veggen der radiatoren sitter, til fordel for 2 meter høye vinduer, typ hele veggen. Og JA, varmt gulv er deilig, nå må vi ha føttene i sofaen om vinteren
En vanlig feil med gulvvarme er at man ikke kan ha så varmt i gulvet at det rekker å varme ...
med for høy temperatur i gulvet blir det stripete... dvs du opplever varmere og kaldere striper...
Skal du sette vegghøye vinduer så kan du få kaldras..
da bør du forberede en renne i gulvet hvor du legger ned spesielt element .... gulvvarme klarer ikke alene kaldras...
Tenk også på at framledningen på gulvvarmeslyngen skal gå og møte kulden i ytterkanten på gulvet med randisolering

B byggarätt skrev:
Hvordan ser gulvbjelkelaget ut?

Den konstruksjonen du vil ha med gulvvarme på et dårlig isolert gulv med 50mm eps tilleggsisolering er ikke det beste!

Om du har tenkt å legge gulvvarme kun for komforten og beholde elementene, så kan du fjerne plastmatten og hvis det er tørt under den legge Platons system for lufting av gulv.
Deretter legger du eps og gulvspon med spor, da får du komfort og slipper kaldt gulv...
Elementene må du la holde varmen!

Enklere løsning og bedre er om du kan renovere isolasjonen i bjelkelaget og samtidig se over tilstanden!
Kalde gulv kan jo skyldes at du har fått glipper i isolasjonen... da vinner du også byggehøyde
Byggehøyden er mitt minste problem, har ca. 270 i takhøyde og døra går ikke inn i rommet. Jeg trodde at gulvvarmen skulle være nok til å varme opp rommet, spesielt med ekstra iso på gulvet. Tanken er å beholde et av elementene, men det andre må bort fordi den veggen skal rives og erstattes av 2 m høye vinduer. Så det trengs lufting mellom eksisterende gulv og eps`en. Kan det bli kondens der ellers, eller er det en annen anledning. Da helsa ikke lenger er på topp vil jeg unngå å rive bort det gamle spongulvet, tenkte at det ville bli arbeidsbesparende å legge nytt flytende oppå.

B byggarätt skrev:
En vanlig feil med gulvvarme er at man ikke kan ha så varmt i gulvet at det er nok til å varme ...
med for høy temperatur i gulvene blir det stripete... dvs du opplever varmere og kaldere striper...
Skal du sette vegghøye vinduer så kan du få kaldras..
da bør du forberede en renne i gulvet der du legger ned spesielt element .... gulvvarme klarer ikke alene kaldras...
Tenk også på at fremledningen på gulvvarmeslyngen skal gå og møte kulden i ytterkant på gulvet med randisolering
Vinduene skal ikke stå direkte på gulvet, de havner ca 50cm opp så det blir plass for lave radiatorer, kanskje best å planlegge for det. Forstår hva du mener med at vannet når det er som varmest skal gå langs veggen, men forstår ikke det der med randisolering.

K Kaputte skrev:
Vinduene skal ikke stå direkte på gulvet, de havner ca 50cm opp så det blir plass til lave radiatorer, kanskje best å planlegge for det. Forstår hva du mener med at vannet når det er som varmest skal gå etter veggen, men forstår ikke det der med randisolering
Randisolasjon er at du isolerer nærmest veggen så betongen ikke går sammen med veggen!
Bra at du forbereder for lave elementer under vinduene
Du kan jo prøve uten element først?

B byggarätt skrev:
Randisolering er at du isolerer nærmest veggen slik at betongen ikke går sammen med veggen!
Bra at du forbereder for lave elementer under vinduene
Du kan jo prøve uten element først?
Jeg har nok beskrevet litt dårlig, det er ikke plate, det er krypkjeller med bjelkelag

K Kaputte skrev:
Jeg har nok beskrevet litt dårlig, det er ikke platte, det er krypkjeller med bjelkelag
Det var jeg som blandet ulike tråder...
Du tenker jo ha sporede gulvspon...og flytende gulv

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.