3.016 lest ·
2 svar
3k lest
2 svar
Gulvvarme - støpe inn i platen eller legge oppå?
Kan kloke byggere hjelpe rådvill med hensyn til gulvvarme:
Å velge vannbåren gulvvarme blir for oss det åpenbare valget for nybygget (BYA 152m2). Dette på grunn av enkelhet og estetikk. Derimot føles valget av metode mer usikkert: innebygd sløyfe i betong eller sløyfe lagt i EPS oppå platen. Gulvet i størstedelen av huset skal være tre/trebasert, ca. 15 mm tykt.
Jeg tror jeg har forstått at det sistnevnte alternativet er dyrere og mer tidkrevende, men føles mer riktig med tanke på komfort og regulering; en innebygd sløyfe vil trolig være svært treg i sin regulering, samtidig som jeg tror at sløyfantanens rør ikke har så lang levetid som leverandørene bedyrer. Hva som føles litt problematisk med EPS oppå platen er at man lukker inn eventuell fukt på grunn av ulike inne/utetemperaturer i platen...
1. Prisforskjell - noen som vet?
2. Platonmatte under "oppleggende" sløyfe? Pris/m2?
3. Fuktproblematikk i platen?
4. Levetid på innebygd sløyfe
5. Andre aspekter?
/Sløyfe-forvirret
Å velge vannbåren gulvvarme blir for oss det åpenbare valget for nybygget (BYA 152m2). Dette på grunn av enkelhet og estetikk. Derimot føles valget av metode mer usikkert: innebygd sløyfe i betong eller sløyfe lagt i EPS oppå platen. Gulvet i størstedelen av huset skal være tre/trebasert, ca. 15 mm tykt.
Jeg tror jeg har forstått at det sistnevnte alternativet er dyrere og mer tidkrevende, men føles mer riktig med tanke på komfort og regulering; en innebygd sløyfe vil trolig være svært treg i sin regulering, samtidig som jeg tror at sløyfantanens rør ikke har så lang levetid som leverandørene bedyrer. Hva som føles litt problematisk med EPS oppå platen er at man lukker inn eventuell fukt på grunn av ulike inne/utetemperaturer i platen...
1. Prisforskjell - noen som vet?
2. Platonmatte under "oppleggende" sløyfe? Pris/m2?
3. Fuktproblematikk i platen?
4. Levetid på innebygd sløyfe
5. Andre aspekter?
/Sløyfe-forvirret
Jeg har tenkt litt på det med tregheten når man har varmen støpt inn i platen. Det er sant at det tar betydelig lengre tid å justere varmen i huset. Men, den dagen strømmen forsvinner så er den oppvarmede platen et stort varmemagasin som trolig kan holde huset ditt tilstrekkelig varmt i minst en uke uten å ta skade.
Vel, ingen som kjenner noen større problemer med regel treghet ved innstøpte sløyfer? Trodde det skulle resultere i at man generelt hadde unødvendig høy innetemperatur.
Når det gjelder prisforskjell har jeg selv bare rukket å sjekke Thermotech hvor listeprisene for sløyfer for innstøping er ca 120-170 kr/m2 og flytende EPS med Al-reflektorer koster hele 350 kr/m2...
Håper at et avansert framskutt reglersystem i kombinasjon med tidsstyring kan gi en mindre følelse av treghet når jeg støper inn sløyfer... :-/
Noen annet fabrikat som holder en noe rimeligere prisnivå?
Når det gjelder prisforskjell har jeg selv bare rukket å sjekke Thermotech hvor listeprisene for sløyfer for innstøping er ca 120-170 kr/m2 og flytende EPS med Al-reflektorer koster hele 350 kr/m2...
Håper at et avansert framskutt reglersystem i kombinasjon med tidsstyring kan gi en mindre følelse av treghet når jeg støper inn sløyfer... :-/
Noen annet fabrikat som holder en noe rimeligere prisnivå?
Klikk her for å svare