Forrige eier av vårt hus har bygd ut en "forhall" over den eksisterende ytre betongtrappa. Denne forhallen er isolert og ferdig på veggene, men gulvet tenkte jeg nå å fikse til og har noen spørsmål.
Jeg har laget en veldig enkel skisse som kanskje kan gjøre det lettere å forstå...
Hallen er 2m2 og i dagens situasjon er halve gulvet av betong (den eksisterende gamle yttertrappen, svart) og den andre halvdelen tenkte jeg å bygge opp med isolasjon og gulvplater. (Blå del)
Under den gamle betongtrappa er det et utebod så selve trappa er ganske kald.
Hva bør jeg isolere det grønne området med, under gulvet som jeg bygger opp?
Tenkter jeg riktig hvis jeg lager ramme og legger gulvplate for å få samme nivå (blå)
Oppå dette vil jeg ha elektrisk gulvvarme samt fliser
Skal man legge en plate over betongen/gulvplaten før man legger gulvvarmen for å få et helt gulv, i så fall hvilken plate?
Hadde tenkt avrettingsmasse T2-blå eller T2-quicknet?
Leste at det fantes en plate som het ISOLECTA...
Mange spørsmål og tar imot tips med takk slik at det ikke sprekker til våren... Og ja, jeg kommer til å kontakte en elektriker for varmen
Vet ikke hvor høyt over bakken dette ligger og hvilke fuktforhold som råder, men generelt når man tar rom som har vært utendørs/uisolerte og gjør dem til innendørs/isolerte, er det risiko for fuktvandring med etterfølgende muggproblemer om man ikke gjør det riktig. Om det er den minste risiko for at din betongtrapp inneholder fukt noen del av året, ville jeg være nøye med å ikke legge trelekter eller annet organisk materiale direkte mot den. Enten metallstendere (type Granab) eller trelekter på metalldistanse (dvs. type Nivell, men denne situasjonen ser såpass spesiell ut så det er nok like greit at du lager din egen løsning). Og av samme grunn, om bjelkelaget ditt er av tre, noe jeg antar at det er, legg plast imellom der den møter betongtrappen.
Takk for svaret, ja det er jo et litt annerledes underlag. Har sjekket med T2 og deres Isolecta kan brukes mot betong (slipper gjennom eventuell fukt). Kommer til å legge fuktsperre mellom tre og betongen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.